4698
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 oktober 2009
turbos4 skrev:
Sluta att förbjuda allt, kom med förslag och lösningar istället!

Bra sagt smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

blacken
10 oktober 2009
ambarbofolkis skrev:
och dubbdäck finns väl inte till tunga fordon ännu?..
Jo det gör det. Både styrdäck och drivdäck. Har funnits i säkert 50 år. Men är ingen hitt på tex en tradare eller virkes bil som går 18-25000 mil per år, men på en stadsbuss och typ renhållningsfordon vore det ju perfekt. Många av räddningstjänstens bilar kör ju med dubbade däck, samt många mjölk och foderbilar kör ofta med dubbade däck på framaxeln.

50 år? det fanns i allafall inte då jag kavade runt med lastbil, jag frågade min åkare om jag inte kunde få dubbat till bilen, men fick till svar nej det går inte för han sade att det inte fanns. Och tro mig jag skulle behövt det på en del ställen man var på..big_smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 oktober 2009
blacken skrev:
ambarbofolkis skrev:
Jo det gör det. Både styrdäck och drivdäck. Har funnits i säkert 50 år. Men är ingen hitt på tex en tradare eller virkes bil som går 18-25000 mil per år, men på en stadsbuss och typ renhållningsfordon vore det ju perfekt. Många av räddningstjänstens bilar kör ju med dubbade däck, samt många mjölk och foderbilar kör ofta med dubbade däck på framaxeln.

50 år? det fanns i allafall inte då jag kavade runt med lastbil, jag frågade min åkare om jag inte kunde få dubbat till bilen, men fick till svar nej det går inte för han sade att det inte fanns. Och tro mig jag skulle behövt det på en del ställen man var på..big_smile

Ingen aning om hur länge det har funnits dubbar, men det är bra länge iaf. Sen att man har en snål åkare känns inte som om det är spec ovanligt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

blacken
10 oktober 2009
discokapten skrev:
blacken skrev:
ambarbofolkis skrev:

Ingen aning om hur länge det har funnits dubbar, men det är bra länge iaf. Sen att man har en snål åkare känns inte som om det är spec ovanligt.

Jo åkare vet man hur dom är, dom skriker när dom skiter, högt! tongue men jag körde på DN och det fanns ingen som hade dubb på sina bilar. En annan förklaring som jag fick var att dubbarna inte höll för tyngden, utan slets loss ganska så omgående vid påfrestning på tunga fordon..

653 Inlägg
10 oktober 2009
AcesHigh666 skrev:
turbos4 skrev:
Sluta att förbjuda allt, kom med förslag och lösningar istället!

Bra sagt smile

+1

Smoke tires not drugs

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
Resultat: Fler döda. Ökad saltning, miljövänligt? Ökad rostlagning, miljövänligt?
Tillverkningen av en modern bil ger massvis av utsläpp och får de kortare livslängd p g a salt så har vi även där ett stort problem...
Förbjud dubbfritt!
Senast redigerat av EmilHammarlund (14 oktober 2009)

4 637 Inlägg
14 oktober 2009
ExXtr3me skrev:
Nä allvarligt, fyfan va fjantigt det här är.. Blir bara värre och värre det här med miljösnacket och bilar..

Smidigare för politiker att syssla med sådana här grejer för att slippa ta tag i stora, jobbiga problem med kolkraftverk, smutsiga fabriker o s v som egentligen skulle diskuteras innan sådana här småsaker...

57 Inlägg
14 oktober 2009
Ja, vad säger man?
Man blir ju inte förvånad att detta kommer på förslag i Sverige.
Att dom bara orkar sitta där och ens ge ett sånt här förslag?
Suck, kan tänka mig hur jobbigt det blir för alla som drabbas på de aktuella platserna.

2 118 Inlägg
14 oktober 2009
blacken skrev:
stahre skrev:
discokapten skrev:

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

ehmm... så ALLA dom bussförare är dåliga på att köra buss menar du? Dom har ju ändå en utbildning, och att alla som ska upp för backen är dåliga förare är bull shit.

Han har en punkt där visserligen så ska bussförarna ha en sk: utbildning, men av det som man hitintills har sett så verkar den inte av någon högre nivå.  Men det verkar som om dom moderna bussarna är sämre på att ta sig fram i dåligt väglag och hala backar är dom äldre bussarna. och dubbdäck finns väl inte till tunga fordon ännu?..

Klart det finns...

D.i.l.l.i.g.a.f

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
14 oktober 2009
Ja herre jävlar, dubbar går före i alla lägen

2 118 Inlägg
14 oktober 2009
ambarbofolkis skrev:

Finns bara en mjölkbil i hela norrbotten som har dubb tongue och det är på en trailer, på sista axeln som är styrbar..

D.i.l.l.i.g.a.f

1 062 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
http://www.dn.se/sthlm/avgift-mot-foror … d-1.970770

Då kom pappskallarna till slut på den fantastiska snilleblixten då.......en TILL beskattning/straffavgift för bilisterna!!  Då "försvann" plötsligt "problemet" med detta sk skadliga damm o partiklar???  vad lustigt!! 

Alltså är luftsnacket bara skitprat som vi alla visste, det handlar enbart om attt straffa ut alla med bil från våra städer! Punkt!
Senast redigerat av TLO (17 oktober 2009)

"You Go, we go!"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
17 oktober 2009
TLO skrev:
http://www.dn.se/sthlm/avgift-mot-fororeningar-kan-ersatta-dubbforbud-1.970770

Då kom pappskallarna till slut på den fantastiska snilleblixten då.......en TILL beskattning/straffavgift för bilisterna!!  Då "försvann" plötsligt "problemet" med detta sk skadliga damm o partiklar???  vad lustigt!! 

Alltså är luftsnacket bara skitprat som vi alla visste, det handlar enbart om attt straffa ut alla med bil från våra städer! Punkt!

Jag är trög, Men ska ALLA betala den? Eller bara dom som kör med Dubb? Gäller bara i Sthlm eller hela Sverige?

Vilket skit det här är och det är ju bara början verkar det som.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 353 Inlägg
17 oktober 2009
Tror jag ska åka ner till stockholm och åka fram och tillbaka framför riksdagen en heldag = )

Åker med både för många och för långa dubb i mina vinterdäck = )
Senast redigerat av Batta (17 oktober 2009)

There's no replacement for displacement

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 oktober 2009
Undra vilken planet vägverket bor på... Dom kan ju börja med att göra vettiga motorvägar RUNT stan så slipper man äns få in så mycket trafik igenom skiten...

Four rings to rule them all!

Teddan
2 495 Inlägg
18 oktober 2009
Batta skrev:
Tror jag ska åka ner till stockholm och åka fram och tillbaka framför riksdagen en heldag = )

Åker med både för många och för långa dubb i mina vinterdäck = )

va moget, dom bryr sig säkert

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
20 oktober 2009
EmilHammarlund skrev:
Och nu köper folk redan dubbfritt ifall den nya lagen kommer, riskerar medtrafikanters liv pga politikernas ideer...

jag har åkt dubbfritt i många år och känner inte att jag riskerar någons liv för det !

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

5 111 Inlägg
20 oktober 2009
Nä, det gör man inte så länge man kör efter förutsättningarna, likväl som man kan vara en trafikfara med dubbdäck, men jag tycker man ska låta folk välja... Sunt förnuft säger att det är bättre med stål som greppar tag i isen än gummi som ligger ovanpå. Själv skulle jag inte riktigt vilja köra dubbfritt i mina trakter - eller rättare sagt, jag skulle gära slippa oljudet från dubbdäcken, men det känns som ett säkrare kort här med dubb...

blacken
20 oktober 2009
r-ted skrev:
EmilHammarlund skrev:
Och nu köper folk redan dubbfritt ifall den nya lagen kommer, riskerar medtrafikanters liv pga politikernas ideer...

jag har åkt dubbfritt i många år och känner inte att jag riskerar någons liv för det !

jo visst kan man köra utan dubb på vintern, själv när man var yngre (och fattigare) så brukade man köra med sommardäck året om. Men utifrån dom erfarenheterna så fördrar jag numera dubbat när det är isbark på vägen, känns liasom lite tryggare och säkrare då big_smile..

558 Inlägg
20 oktober 2009
finns ju garanterat större miljöproblem att åtgärda innan man börjar och förbjuda dubbdäck.

Sök