3384
Sök

Baspaket eller Baselemet och slutsteg? Lite lätta nybörjar frågor också.

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Hallå nu är det så att jag ska bygga en baslåda (En basrefelx tror jag det blir).

Jag ska spela rock, hårdrock och lite äldre musik (som rockabilly t.ex).
Jag ska ha basen till bilen (Har ingen bil ännu).
ÄNDRAR MAX PRISET TILL 3000 kr OM JAG SKA BYGGA EN TVÅVÄGSHÖGRALARE, MED BASELEMENT OCH MELLANREGISTER. (:

Min Spotifylista med musik jag lyssnar på: Nyeste musiken : http://open.spotify.com/user/tooonyfinn … OCAhnTz5QE
TooonyFinnstrom Musiik: http://open.spotify.com/user/tooonyfinn … F7maYcb876

1. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa ett baspaket, med ett baselement och ett slutsteg. Eller om jag ska köpa ett baselement sen köpa till ett slutsteg till elementet?

De jag har kollat på mest är dessa:

MDS Classic 12" med MDS CI150 monoblock http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D33196

MDS Classic 12" med MDS T1 monoblock http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D33189

MDS Classic 10" med MDS T1 monoblock http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D33187

MDS Classic 10" med MDS CI75 monoblock http://mds.se/?artnr=PKTTCI75CFR101

MDS FR12W - 12" Baselement  http://mds.se/?artnr=FR12W

Eller har ni några andra tips på packet/element?

2. Om jag köper FR12W-12 vad ska jag ha för slutsteg då?

3. Vad manas med att ett slutsteg är ett monoblock, tvåkanals osv..?

4. Finns det någon nybörjarsida som jag kan läsa om att bygga baslåda och olika saker jag bör tänka på?

5. Hur vet jag vad jag ska ha för slutsteg till olika element?

Mvh Tony!
Senast redigerat av TooonyFinnstrom (6 oktober 2009)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
Ett sånt steg: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244
En sån bas: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1789

Sen en portad låda om du ska ha det så står där lådförslag som funkar, sluten låda runt 25L låter med bra.
Lådritning ingår i priset så skicka bara med vilka maxmått du har o bygga på i bagaget och skriv även vilken musik, biltyp den ska in i osv du lyssnar på så tas det hänsyn till vid beräkning.
1698+frakt=1827kr blir det

Tror inte du kan få så mkt bättre grejer för den pengen om du inte köper begagnat.
Senast redigerat av Frippe_L (6 oktober 2009)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej men de som jag har länkat till då? Jag ska bygga på skolan i en kurs jag har där, så vi ska räkna ut olika värden och lådan själv där så de behöver jag inte bry mig om nu.

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
Ett tips är att kolla lite på annonser på blocket också. Där kan du göra riktiga klipp på knappt använda prylar

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej men då kan dom väl vara ganska slut spelade med?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Okej men de som jag har länkat till då? Jag ska bygga på skolan i en kurs jag har där, så vi ska räkna ut olika värden och lådan själv där så de behöver jag inte bry mig om nu.

Visst klart du kan räkna sj men dessa är utprovade o funkar bra.
Stod inget om att det skulle va till nån kurs  så ja tänkte va hygglig o ge dig tips.
Ha dem iaf i bakhuvudet om det ni räknar ut inte funkar riktigt i bilen det hamnar i.

Team-leader för Team1

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Stod inget om att det skulle va till nån kurs  så ja tänkte va hygglig o ge dig tips.
Ha dem iaf i bakhuvudet om det ni räknar ut inte funkar riktigt i bilen det hamnar i.

Ja jag tyckte det inte var nödvändigt att skriva det.
Ja jag vet det var snällt så tackar! Men om jag skulle köpa något av de jag har skrivit och de du skrev, vad är bäst att välja då?
Ser att du tävlar för blekingeljud, så var ärlig om vad du tycker och inte att jag bara ska köpa av dom om du förstår vad jag menar med det, inge illa alltså.

4 586 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:

Du kan hitta nya prylar och dom lär inte vara slutspelade.

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Du kan hitta nya prylar och dom lär inte vara slutspelade.

Okej ja jag får kolla lite på blocket med då.
Men det är så att jag ska bestämma mig tills på måndag vad jag ska köpa för element, och jag är inte riktigt säker vad jag ska ha efter som det är första gången jag ska köpa/bygga element/låda nu, som ni nog också har varit med om? smile

Men det vore super om ni skulle vilja hjälpa mig att välja baselement!

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Jag har tänkt lite nu och jag kan betala över 2000 kr, bara det blir en bra baslåda.

Funderar om jag kanske ska bygga en tvåvägslåda? Alltså med en bas och ett mellanregister.
Vad har ni att säga om det och hur blir det med att välja ett slutsteg då?

4 693 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Frippe_L skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Ja jag vet det var snällt så tackar! Men om jag skulle köpa något av de jag har skrivit och de du skrev, vad är bäst att välja då?
Ser att du tävlar för blekingeljud, så var ärlig om vad du tycker och inte att jag bara ska köpa av dom om du förstår vad jag menar med det, inge illa alltså.

Han är helt ärlig.

Det han visade är bra mycket bättre smile

Booyakasha!

279 Inlägg
6 oktober 2009
Jag tycker inte du ska bygga ihop en bas och ett mellanregister. Bygg hellre var för sig!

Jag såg också att du frågade ang. monoblock osv;
Ett monoblock har endast 1 högtalarutgång medans ett 2kanaligt steg har 2 utgångar etc.

Dom steg och högtalare du har räknat upp i ditt första inlägg är budget grejer, men eftersom det ska vara till ett skolprojekt kanske inte det spelar någon roll?
Billjud fungerar lite så att ju mer du är beredd att betala, ju bättre kan du få det att låta.
Så allt beror ju egentligen på hur kräsen du är.

När du ska välja steg till tex. en bas så får du kolla efter WRMS. Har du en bas på 200 WRMS så ska du ha ett steg som kan leverera 200WRMS eller en aning mindre.
Och om du då endast ska ha 1 bas till det steget rekommenderar jag dig att köpa ett monoblock (1kanaligt)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Frippe_L skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Jag personligen hade valt det jag rekommenderade om jag bara hade den budgeten att röra mig med, och hade det vatt skräp man rekommenderar folk hade jag nog tagit bort att jag är med i BB´s tävlingsteam eller hur big_smile

Du får beställa nån annanstans om du hitttar nåt vettigare.

Sen bygg inte ihop nåt med basen utan bygg en baslåda endast.

Team-leader för Team1

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej så jag ska inte köpa MDS FR12W och sen ett slutsteg till det? Utan hellre RE Audio RE12D4 plus ett slutsteg?
Är det stort skillnad på dom två eller? Men om det ska bli några högra frekvenser, alltså ljud/musik och inte bara dunkadunka så måste jag väl ha ett mellanregister också eller? Så man bygger en enskild låda till mellanregistret i själva lådan och lägger på den volymen sen bara. Tyckte mina lärare menade så om man skulle bygga en tvåvägshögtalare smile

Jag har tänkt nu som ni kanske såg att jag kan betala mer än 2000kr, om det är värt det vill säga..

Frippe_L: Okej jag får se hur jag gör och väljer ska prata lite med några på skolan som är lite kunnigare än mig smile

4 693 Inlägg
6 oktober 2009
Jocke0155 skrev:
Jag tycker inte du ska bygga ihop en bas och ett mellanregister. Bygg hellre var för sig!

Ett monoblock har endast 1 högtalarutgång medans ett 2kanaligt steg har 2 utgångar etc.

Dom steg och högtalare du har räknat upp i ditt första inlägg är budget grejer, men eftersom det ska vara till ett skolprojekt kanske inte det spelar någon roll?
Billjud fungerar lite så att ju mer du är beredd att betala, ju bättre kan du få det att låta.

När du ska välja steg till tex. en bas så får du kolla efter WRMS. Har du en bas på 200 WRMS så ska du ha ett steg som kan leverera 200WRMS eller en aning mindre.
Och om du då endast ska ha 1 bas till det steget rekommenderar jag dig att köpa ett monoblock (1kanaligt)

FEL! Man ska alltid försöka att ha lite mer kvar att ge på steget istället för att det ska gå för fulla muggar för att kunna driva basen.

Sen spelar det ingen roll om han ska ha 1 eller 14 basar. Monoblock funkar precis lika bra ändå om inte bättre.

Booyakasha!

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Softis skrev:
FEL! Man ska alltid försöka att ha lite mer kvar att ge på steget istället för att det ska gå för fulla muggar för att kunna driva basen.

Sen spelar det ingen roll om han ska ha 1 eller 14 basar. Monoblock funkar precis lika bra ändå om inte bättre.

Okej ursäkta om jag ställer en dum fråga men hur många basar kan man koppla in i ett monoblock, när du säger sådär?

4 693 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Softis skrev:

Okej ursäkta om jag ställer en dum fråga men hur många basar kan man koppla in i ett monoblock, när du säger sådär?

Precis hur många som helst

Booyakasha!

4 693 Inlägg
6 oktober 2009
Kolla här ----> http://www.garaget.org/video/bm8n0spdi5gf

36 st 12" på ett monoblock.

Booyakasha!

279 Inlägg
6 oktober 2009
Softis skrev:
Jocke0155 skrev:

Beror på, krämar du på 500WRMS på en bas som klarar 200WRMS är det lätt att spela sönder den.
Sen beror det på om du ska försöka spela sönder rutorna på bilen eller om du vill njuta av musiken, skulle säkert kunna gå att diskutera det här i oändlighet. Endel gör si och endel gör så, thats how it goes.

Och sen så spelar det absolut ingen roll om det är 1 eller 14 basar, men eftersom han skrev att han skulle ha EN bas så skrev jag EN bas och inte 14.

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Jaja skit i det där nu..

Kan någon svara på inlägg nummer 14 som jag skrev?

Så jag vet vad jag ska köpa för element och slutsteg, eller om jag ska köpa en baspaket?

Sök