3353
Sök

Baspaket eller Baselemet och slutsteg? Lite lätta nybörjar frågor också.

279 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Jaja skit i det där nu..

Kan någon svara på inlägg nummer 14 som jag skrev?

Så jag vet vad jag ska köpa för element och slutsteg, eller om jag ska köpa en baspaket?

Basen och steget som Frippe skrev om verkar vara lagom till dig, där får du hyffsade grejer för ett bra pris!

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej jag ja kollade på den där basen idag på skolan men jag tyckte mdsen såg bättre ut men kanske inte då smile
Men ska jag köra på det där slutsteget eller ska jag ta nå bättre? Eller kanske någon bättre bas med om ni har något tips?

279 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Okej jag ja kollade på den där basen idag på skolan men jag tyckte mdsen såg bättre ut men kanske inte då smile
Men ska jag köra på det där slutsteget eller ska jag ta nå bättre? Eller kanske någon bättre bas med om ni har något tips?

SÅG bättre ut kanske den gjorde wink Ja som sagt, det Frippe la upp är ett bra paket till din budget!
Det finns miljoner olika steg och basar att välja mellan så ja, man kan säkert hitta något bättre för dom pengarna. Men då måste man leta som fan också smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
Jocke0155 skrev:
Softis skrev:
Jocke0155 skrev:
Jag tycker inte du ska bygga ihop en bas och ett mellanregister. Bygg hellre var för sig!

Jag såg också att du frågade ang. monoblock osv;
Ett monoblock har endast 1 högtalarutgång medans ett 2kanaligt steg har 2 utgångar etc.

Dom steg och högtalare du har räknat upp i ditt första inlägg är budget grejer, men eftersom det ska vara till ett skolprojekt kanske inte det spelar någon roll?
Billjud fungerar lite så att ju mer du är beredd att betala, ju bättre kan du få det att låta.
Så allt beror ju egentligen på hur kräsen du är.

När du ska välja steg till tex. en bas så får du kolla efter WRMS. Har du en bas på 200 WRMS så ska du ha ett steg som kan leverera 200WRMS eller en aning mindre.
Och om du då endast ska ha 1 bas till det steget rekommenderar jag dig att köpa ett monoblock (1kanaligt)

FEL! Man ska alltid försöka att ha lite mer kvar att ge på steget istället för att det ska gå för fulla muggar för att kunna driva basen.

Sen spelar det ingen roll om han ska ha 1 eller 14 basar. Monoblock funkar precis lika bra ändå om inte bättre.

Beror på, krämar du på 500WRMS på en bas som klarar 200WRMS är det lätt att spela sönder den.
Sen beror det på om du ska försöka spela sönder rutorna på bilen eller om du vill njuta av musiken, skulle säkert kunna gå att diskutera det här i oändlighet. Endel gör si och endel gör så, thats how it goes.

Och sen så spelar det absolut ingen roll om det är 1 eller 14 basar, men eftersom han skrev att han skulle ha EN bas så skrev jag EN bas och inte 14.

Fast det är ännu lättare att spela sönder en högtalare med för lite effekt. wink Bara för att ett steg kan ge ut 500Wrms så betyder ju inte det att det gör det konstant, om man nu inte spelar en fast ton då men det blir rätt så tråkigt  i längden. Så ett steg som ger lika mycket eller mer effekt (Wrms, inte Wmax) än vad högtalaren tål är klart bättre än att ha tvärt om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej tackar alla som har hjälpt mig!

Nu om jag ska köpa basen och elementet som Frippe sa, behöver jag något mer än det då? Läran sa någon om att jag behövde en bra förstärkare, vad menas med det? smile
Senast redigerat av TooonyFinnstrom (6 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
Förstärkare = slutsteg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 435 Inlägg
6 oktober 2009
Du ska ha det som Frippe tipsade om, mycket bättre än det du tänkte köpa från MDS.

Slutsteg är samma sak som förstärkare så det har du redan.

Om du ska bygga en portad låda behöver du ett basrefexrör, om du inte ska labba med slotport.

Sedan får du inte glömma att köpa kablar och säkringshållare.

Din lärare har nog inte riktig koll på billjud om han tyckte du skulle ha mellanregsiter i samma lådan som basen, mellanregistret ska du ha fram i bilen tillsammans med diskanthögtalare. Inte i bagaget.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 oktober 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 oktober 2009
förstärkare = slutsteg

Du behöver alltid en bra förstärkare som kan förstärka signalen till ett (eller flera) baselement.

Det man brukar säga är att förstärkaren bör kosta dubbelt så mycket som elementet för att få en förstärkare som kan driva elementet bra (fullt ut i bästa fall) och räcker till för att få signalen kontrollerad och bra. Men kika lite på rms-watt och så försöker du hitta ett steg som presterar dessa med ett litet överslag så du kan få kontroll.

Frippe länkade till ett mutantsteg som nog kommer fixa det, men det är ingen dum ide att leta efter slutsteg i 1,7-2000 krklassen. Ett steg jag varmt rekommenderar är DLS-CA12

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Okej som jag trodde då, men ville inte skriva det ifall jag hade haft heeeelt fel big_smile Tack för svaret!

Brorsan kom hem nu och han tipsade om sidan http://www.sonicelectronix.com som skulle sälja mycket billigare än i Sverige, är det någon här som har beställt där ifrån ocg vad går frakten på från usa och hur lång tid tar det?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:

Nu om jag ska köpa basen och elementet som Frippe sa, behöver jag något mer än det då? Läran sa någon om att jag behövde en bra förstärkare, vad menas med det? smile

Förstärkare=slutsteg

Visst ser många MDS-basar bättre ut än andra i samma prisklass, dem säljer på det, men jag lyssnar iaf med örat inte ögat. Men jag har hört en del från MDS med som funkar än idag, dem gamla 1090 Power har ja kvar en som inköptes 98-99 nåt sånt. kommer fram ur gömmorna iblöand när man byter basar o inte vill köra bil utan baslåda big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
Okej som jag trodde då, men ville inte skriva det ifall jag hade haft heeeelt fel big_smile Tack för svaret!

Brorsan kom hem nu och han tipsade om sidan http://www.sonicelectronix.com som skulle sälja mycket billigare än i Sverige, är det någon här som har beställt där ifrån ocg vad går frakten på från usa och hur lång tid tar det?

skönt att de frontar med att de levererar till sverige haha, kanske många som frågar hela tiden.

Hur som helst är det alltid en hake med att handla utomlands från. För det första åker du på moms och tullkostnad om paketet är värt mer än 500 svenska kr. Värdet skrivs alltid ner på en fraktsedel av företaget som säljer grejerna så då dras 25% moms direkt på värdet plus att en mindre men rätt saftig tullavgift tas ut  (hanteringsavgift kan man säga). Sedan kostar nog frakten (om du ska ta hem det via luften) en del också beroende på vikt. Är inte alla gånger värt det, men får du grejer för 50% av priset i sverige så kör smile

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Förstärkare=slutsteg

Visst ser många MDS-basar bättre ut än andra i samma prisklass, dem säljer på det, men jag lyssnar iaf med örat inte ögat. Men jag har hört en del från MDS med som funkar än idag, dem gamla 1090 Power har ja kvar en som inköptes 98-99 nåt sånt. kommer fram ur gömmorna iblöand när man byter basar o inte vill köra bil utan baslåda big_smile

Haha okej big_smile

Jag hittade en till bas nu som jag kollade på idag, det är Phoenix Gold RSD12D 12" bas http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220 är det något att ha och har ni tips på ett bra element till den så den låter bra?

Men när ni säger ljud menar ni låga frekvenser (mer dunk) eller höga frekvenser (Mera "musik" eller hur jag ska säga)?

Okej men hur mycket blir det totalt om jag tar en bas som kostar 39 dollar plus ett slutsteg för 59 dollar plus frakt, tull och allt skit? Tjänar jag på det?
Senast redigerat av TooonyFinnstrom (6 oktober 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
är det något att ha och har ni tips på ett bra element till den så den låter bra?

Ifö:s olje-element gillar jag som fasen alltså, blir varmt och bra. big_smile

TooonyFinnstrom skrev:
Okej men hur mycket blir det totalt om jag tar en bas som kostar 39 dollar plus ett slutsteg för 59 dollar plus frakt, tull och allt skit? Tjänar jag på det?

Ontopic: förmodligen inte, om det inte är ett välkänt märke som verkligen levererar vad som står. Ofta är det kinaskräp på de där sajterna som inte presterar alls så bra som texten på lådan säger. Då kan man lika gärna köpa MDS Classic serie och vara glad.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
En baslåda ska ju bara spela bas....

Den PG 12" funkar bäst i sluten låda runt 30-35L har ja för mig. portat låter sämre.
Byggde en låda med två såna av modellen innan ( OctaneR) o ett DLS CA-12 till en polares sierra halvkombi o det basade på mkt mer än jag ttrodde, och han blev toknöjd.

Jag vet inte hur det ligger till med frakt o sånt men det är nog mer om man köper dyra grejer man sparar mer pengar, såg att en HCCA 12" bas köpt i england kostar mindre än o köpa omkonings-sats till den i sverige, hur det går ihop för det företaget vet jag inte, måste sälja enormt med prylar

Team-leader för Team1

17 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
michieff skrev:
TooonyFinnstrom skrev:
är det något att ha och har ni tips på ett bra element till den så den låter bra?

TooonyFinnstrom skrev:

Ontopic: förmodligen inte, om det inte är ett välkänt märke som verkligen levererar vad som står. Ofta är det kinaskräp på de där sajterna som inte presterar alls så bra som texten på lådan säger. Då kan man lika gärna köpa MDS Classic serie och vara glad.

Okej så det är kopior eller vadå? Jag hittade några basar som finns på blekingebilljud där också, så jag tjärnar inget på att ta hem det där ifrån om jag och någon/några till polare beställer samtidigt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
michieff skrev:
skönt att de frontar med att de levererar till sverige haha, kanske många som frågar hela tiden.

Hur som helst är det alltid en hake med att handla utomlands från. För det första åker du på moms och tullkostnad om paketet är värt mer än 500 svenska kr. Värdet skrivs alltid ner på en fraktsedel av företaget som säljer grejerna så då dras 25% moms direkt på värdet plus att en mindre men rätt saftig tullavgift tas ut  (hanteringsavgift kan man säga). Sedan kostar nog frakten (om du ska ta hem det via luften) en del också beroende på vikt. Är inte alla gånger värt det, men får du grejer för 50% av priset i sverige så kör smile

Apapap! Så länge som det är inom EU så tillkommer varken tull eller momsavgift! wink

CarAudioSecurity tex håller till i England så där tillkommer inga extra avgifter, frakten verkar ligga på 40£ för det mesta också så den är rätt överkomlig. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:
michieff skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

TooonyFinnstrom skrev:

Okej så det är kopior eller vadå? Jag hittade några basar som finns på blekingebilljud där också, så jag tjärnar inget på att ta hem det där ifrån om jag och någon/några till polare beställer samtidigt?

Inte tvunget att det är kopior, men en hel del som säljs från usa till privatkunder i europa är sk refurbished. dvs att dem lagats eller är returer från kunder som sen säljs som "nya".

Team-leader för Team1

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 oktober 2009
TooonyFinnstrom skrev:

nae jag tror fasen inte det alltså, det är bara en massa krångel, men vill du hemskt gärna testa så kör på. Men det är så jäääkla mycket skönare att köpa grejer från sverige iochmed garantier och support. vad jag tycker iaf smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 oktober 2009
ChriZtoffer skrev:
CarAudioSecurity tex håller till i England så där tillkommer inga extra avgifter, frakten verkar ligga på 40£ för det mesta också så den är rätt överkomlig. smile

Ja det var dem ja sett nåt från o hajade till när ja såg va priset på en hcca 12 var där typ 2,5-3k nåt sånt har ja för mig. men som sagt ska man bara handla för 2-3k totalt kan man hellre handla i sverige o få lite mer support om nåt går fel osv.

Team-leader för Team1

1 435 Inlägg
6 oktober 2009
michieff skrev:
TooonyFinnstrom skrev:

Det är troligtvis en funktion på deras sida som känner av vilket land besökaren surfar ifrån, och skriver ut det meddelandet just till dig. Bor man i exempelvis i frankrike och surfar på sidan så misstänker jag att det står "We ship to france" osv. Lite offtopic men vafan, kände för att påpeka det wink
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 oktober 2009)

Sök