2169
Sök

Ny jvc stero , stänger av vid 20+ i volym + Minnet resettas Peug 206, 00-

67 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem sad Jag kan till och börja med INGENTING om ljud , stereo än mindre om bilar. Så ni som förklarar,ta det på barnspråk tack smile

Jag har precis köpt en ny jvc stereo. Till den följde det med kablar som jag anslöt in i min bil. toppen..

Stereon startar och fungerar. Jag har dock 2 problem.

Om jag höjer ljudet för mycket stängs den av. Eller om ett spår har högt ljud.
Mitt andra problem är att den inte kommer ihåg någonting. Jag tar bort "demot" men så fort jag stänger av bilen så nollställs allt jag lagt in , klockan etc etc. Jag har läst någonstans att man kan byta på en röd och en gul kabel. Men hur får jag bort kablarna utan att dem går sönder? Och den gula och röda från bilen eller den gula och röda på extra kablarna som följde med stereon?

Jag ringde brl där jag köpt den (Jag bori Skara och åkte till örebro för att köpa den, så kan inte bara dyka upp där heller för hjälp).

Han sa att det var någon kontakt som var röd som skulle få plats vid någon kontakt som var gul som skulle.. och där någonstans började kinesiskan och japanskan. Det var angående minnet iaf. Att den inte fick tillräkligt med ström och att jag skulle koppla direkt från batteriet?

Det andra sa han beror på trasig högtalare.

Så jag frågar er. Stämmer detta? Vad kan va fel?

Om jag jämför piggarna från min bils kablar med stereo så är det en pig som är på fel plats.

Så här ser det ut på bilen:
|
|  |
   |
|  |

Så här ser det ut på kabeln som följde med
|
|
|  |
|  |

(Båda tittat på direkt uppifrån)

sist men inte minst. Min stereo kan jag inte sätta på om bilen är avstängd. Går det att fixa eller är det en dålig bil jag har? tongue
Tacksam för hjälp
Senast redigerat av romeon (6 oktober 2009)

108 Inlägg
6 oktober 2009
Hmm ang iso kabeln som stiften inte sitter likadant på som i din bil, vad är det för färg på kablarna?

Och ja, du ska byta plats på gul o röd. Tar du ut stereon så på kabelhärvan som följde med stereon sitter det en gul och en röd kabel, right? Dessa brukar 9/10 ggr sitta ihoptryckta med hona/hane kabelsko, med en liten gummi/silikonhatt över. När du hittat dom, dra bara isär dom, o byt plats. gul till röd, röd till gul smile

Då SKA stereon hålla minnet...

Ang att stereon slocknar vid högre volym är ju lite konstigt..

Börjar det låta illa innan den bryter?

Om en högtalare skulle på nått vis vara trasig, så KAN det göra att de blir kortslutning då du vid högre volym skickar ut högre spänning genom kablarna, o då slår kortslutningsskyddet in i cd'n.

Prova ändra fad'ern på cd'n, så att du bara har bakhögtalarna spelandes, går de o spela på utan att de bryter då? Prova samma sak fram, testa även med balansinställningen, dvs höger vänster?

Sista utvägen ja kan tänka mig, om han på brl skulle ha rätt i att det är för klen ström-matning fram till stereon. Har du möjlighet/kunskap, eller be en kompis som kanske kan, så prova dra en sladd från batteriet, direkt till stereon, den ska till den gula sladden. Funkar det då, så är de bara o dra ny sladd smile "bara" wink

Lycka till!

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

560 Inlägg
6 oktober 2009
Han du pratat med har säkert rätt, när du spelar "högt" och stereon stänger av sig så brukar detta bero på en kortis i en av högtalarna eller att någon högtalarkabel går emot jord (exempelvis vid vibrationer).

Eller så har du tex basen på MAX i cd spelaren, detta gillar inga högtalare.

När det gäller minnet så måste du ändra på den röda ocg gula kabeln på kablaget i din JVS, nu vet jag inte om JVC har så du kan "dela" på den röda och gula kabeln, men det brukar man kunna göra för att slippa köpa ett nytt iso.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

67 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
DjClabbe skrev:
Hmm ang iso kabeln som stiften inte sitter likadant på som i din bil, vad är det för färg på kablarna?

Och ja, du ska byta plats på gul o röd. Tar du ut stereon så på kabelhärvan som följde med stereon sitter det en gul och en röd kabel, right? Dessa brukar 9/10 ggr sitta ihoptryckta med hona/hane kabelsko, med en liten gummi/silikonhatt över. När du hittat dom, dra bara isär dom, o byt plats. gul till röd, röd till gul smile

Då SKA stereon hålla minnet...

Ang att stereon slocknar vid högre volym är ju lite konstigt..

Börjar det låta illa innan den bryter?

Om en högtalare skulle på nått vis vara trasig, så KAN det göra att de blir kortslutning då du vid högre volym skickar ut högre spänning genom kablarna, o då slår kortslutningsskyddet in i cd'n.

Prova ändra fad'ern på cd'n, så att du bara har bakhögtalarna spelandes, går de o spela på utan att de bryter då? Prova samma sak fram, testa även med balansinställningen, dvs höger vänster?

Sista utvägen ja kan tänka mig, om han på brl skulle ha rätt i att det är för klen ström-matning fram till stereon. Har du möjlighet/kunskap, eller be en kompis som kanske kan, så prova dra en sladd från batteriet, direkt till stereon, den ska till den gula sladden. Funkar det då, så är de bara o dra ny sladd smile "bara" wink

Lycka till!

Tack för ett utförligt svar. jag ska ändra på dem som du sa så testar jag. Återkommer om några minuter

67 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Toppen tack för all hjälp. Jag kopplade som swedenrock visade han skickade ett gb inlägg. Nu är stereon på även när bilen inte är igång konstigt nog så fungerar det att höja hur högt som helst smile

Sök