3367
Sök

Köra med p-ljus,dimljus och en diodslinga ihop?

767 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Skall montera en diod slinga ovan på mitt strålkastarhus men har en fråga, får man köra med p-ljus,dimljus och denna slingan?

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
6 oktober 2009
Nej. 4 ljuspunkter framåt är det som gäller. Du får ju 6 om du kör med allt. Skippa dimljuset om det inte är dimmigt ute.

Bärs!
3 456 Inlägg
6 oktober 2009
Rspeter skrev:
Nej. 4 ljuspunkter framåt är det som gäller.

Vart har du hört det? Nämn gärna källan oxå.
MVH

Garaget.org peakade 2008.

767 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
hmm nu blev det förrvirrat tror ja...hahaha någon annan som vet då?

www.Rushracing.se

jobbar påre
751 Inlägg
6 oktober 2009
Rspeter skrev:
Nej. 4 ljuspunkter framåt är det som gäller. Du får ju 6 om du kör med allt. Skippa dimljuset om det inte är dimmigt ute.

vars står detta? jag har då dimljus-dioder-parkering..har inte fått nå synpunkter iaf..

1 723 Inlägg
6 oktober 2009
Om det nu inte är ändrat i vägverkets paragrafer så får du inte ha dubbelt parkeringsljus, vilket det blir med park + dioder.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.
Senast redigerat av falloutboy (6 oktober 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
6 oktober 2009
okej ;O

1 581 Inlägg
7 oktober 2009
Jag brukar köra så. Inte blivit stoppad iaf. Någon som har tips på en W5W diod som lyser mer blått med stark spridning?

Random Hero
4 047 Inlägg
7 oktober 2009
Fellow skrev:
Jag brukar köra så. Inte blivit stoppad iaf. Någon som har tips på en W5W diod som lyser mer blått med stark spridning?

kika in på stylingwebben.se beställt en del dioder till min bil där o dom funkar bra o dom har helt ok utbud

Dog food lid. Backwards

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 oktober 2009
Hade dubbla parkeringsljus på förra Vectran, borrade i lampor i blinkersena, och det gillade inte polisen... Iaf inte när jag hade bara parkering och dimljus. Fick inte böter iaf (Just då)... Han var bara arg lät det som.
Skulle tro att dom plockar den med dioder också.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

767 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
oki då blir det till att koppla så man kan stänga av p-ljuset ;P

www.Rushracing.se

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
7 oktober 2009
Jag gjorde så på venton att jag kopplade om så att mitt P-ljus hamnade i Blinkers lampan ist . Detta borde ju funka för dig också , Att koppla om så att diodslingorna funkar som P-ljus ?

___
\__
___o__|

jobbar påre
751 Inlägg
7 oktober 2009
bara köra..dom säger till:) enligt mig så kopppla på dom på parkeringen... gnäller dom.ta ur lampan så är ju problemet löst:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2009
Diodslingan får du ju egentligen inte köra med alls då den inte fanns på bilen från fabrik, men om du kör med den tillsammans med dimljus så kommer nog polisen inte att gnälla. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

287 Inlägg
7 oktober 2009
hur blire då i mitt fall då? jag kör med vanliga lyset, dom där små uppe i hörnen dagsljusen på 740in sen har jag monterat in små 5w lampor i dimljusen som lyser som parkering, sen 1st positionslampa i varje extraljus och jag har 5 st extraljus. alltså blir de 9 lampor som lyser, sen om jag har vanliga lyset på så lyser ju 11 lampor i fronten? :S

volvo ska de va :)

jobbar påre
751 Inlägg
7 oktober 2009
man får ej ha i extraljusen.de vet jag....

Thorssa
7 oktober 2009
kiiiimpa skrev:
hur blire då i mitt fall då? jag kör med vanliga lyset, dom där små uppe i hörnen dagsljusen på 740in sen har jag monterat in små 5w lampor i dimljusen som lyser som parkering, sen 1st positionslampa i varje extraljus och jag har 5 st extraljus. alltså blir de 9 lampor som lyser, sen om jag har vanliga lyset på så lyser ju 11 lampor i fronten? :S

Då har du 7 ljuspunkter för mycket...

767 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
hmm skall nog kolla upp detta med besiktning och polisen

www.Rushracing.se

4 005 Inlägg
7 oktober 2009
kiiiimpa skrev:

dimljus + positionsljus är inga problem.

glödande lampor i extraljusen är ett problem.

767 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
snackade just med VV och där säger man att när det börjar skymma så får du inte köra med enbart dimmljus och varselljus (p-ljus) utan enbart halvljus. Diodslingorna MÅSTE vara typ godkännda för att man skall få köra med dom och klara sig, men på dagen spelade det ingen roll sa den killen...För man måste ha ett visst avstånd mellan dimm och den andra ljus källan vilket han sa att jag inte skulle klara.

www.Rushracing.se

Sök