3370
Sök

Behöver man nödvändigt vis kondensator till alla slutsteg

1 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#1
Hallao..jag har 2st MDS AC12" audiophile basar seriekopplade till en bryggad koppling på mitt gamla KICKER slutsteg 2x25 ÄRLIGA watt..
Detta spelar bra utav bara rena helvete, men jag får spänningsfall i bilen, förebygger kondensator detta eller?- och ge mer ström till slutsteget.

Och fråga nummer 2..folk som har utställningsbilar med massa massa typ 5.25tums högtalare..alltså driver dom dom på slutsteg oxå..jag provade driva mina 6,9Or på mitt slutsteg fast såvitt jag minns det(var ett tag sen) så kom det bara bas från dom. Så finns det speciella diskantslutsteg eller man kopplar bara in alla och driver dom med nån speciell crossover inställning
Please help, Robban


Naturally Aspiranted
543 Inlägg
.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
9 maj 2006
#3
kan man driva 2 st 12"  med 2x25watt, låter omöjligt, ja kunde inte driva 2st 10" med ett bryggat 4kanlas alpine av den klena modellen :S

svaraetpå fråga nr2 är att på slutsteg finns de en switch, det står typ low- flat - high eller nått, altså om man vill filtrera ljudet, antagligen bara bas, eller bara diskant eller både och smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

914 Inlägg
9 maj 2006
#4
Tror det står nåt om det i faq men nej en konding kan aldrig ge ström den kan bara hålla en viss ström och underlätta för batteriet vid peakarna. Satsa på ett extra batterie eller iaf ett nytt batterie där fram istället. Å se till att du har ordentlig kabelarea o.s.v


458 Inlägg
9 maj 2006
#5
Ronnie.L skrev:
Tror det står nåt om det i faq men nej en konding kan aldrig ge ström den kan bara hålla en viss ström och underlätta för batteriet vid peakarna. Satsa på ett extra batterie eller iaf ett nytt batterie där fram istället. Å se till att du har ordentlig kabelarea o.s.v

Tillägger där att den tar upp all spänning i den långa kabeln (om man så har en) och laddar upp
strömen igen!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 maj 2006
#6
Kojloj skrev:
Ronnie.L skrev:
Tror det står nåt om det i faq men nej en konding kan aldrig ge ström den kan bara hålla en viss ström och underlätta för batteriet vid peakarna. Satsa på ett extra batterie eller iaf ett nytt batterie där fram istället. Å se till att du har ordentlig kabelarea o.s.v

Tillägger där att den tar upp all spänning i den långa kabeln (om man så har en) och laddar upp
strömen igen!

???????????????? Det där begrep jag inte ett smack utav.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
9 maj 2006
#7
archon skrev:
Hallao..jag har 2st MDS AC12" audiophile basar seriekopplade till en bryggad koppling på mitt gamla KICKER slutsteg 2x25 ÄRLIGA watt..
Detta spelar bra utav bara rena helvete, men jag får spänningsfall i bilen

Om du får märkbara spänningsfall med dessa effekter så anser jag också att du bör kolla upp kabelarean på strömkablarna till steget, som Ronnie.L sa. Det ska inte bli några speciella dippar i spänningen vid sådana "låga" effektuttag.

458 Inlägg
10 maj 2006
#8
jonash skrev:
Kojloj skrev:
Ronnie.L skrev:
Tror det står nåt om det i faq men nej en konding kan aldrig ge ström den kan bara hålla en viss ström och underlätta för batteriet vid peakarna. Satsa på ett extra batterie eller iaf ett nytt batterie där fram istället. Å se till att du har ordentlig kabelarea o.s.v

Tillägger där att den tar upp all spänning i den långa kabeln (om man så har en) och laddar upp
strömen igen!

???????????????? Det där begrep jag inte ett smack utav.

mvh Jonas

Förståd heller inte riktigt vad han hade skrivit över mig där.. Men kortfattat så tar den la upp all
spänning i den långa kabeln och laddar om strömen eller?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 maj 2006
#9
Kojloj skrev:
jonash skrev:
Kojloj skrev:

Tillägger där att den tar upp all spänning i den långa kabeln (om man så har en) och laddar upp
strömen igen!

???????????????? Det där begrep jag inte ett smack utav.

mvh Jonas

Förståd heller inte riktigt vad han hade skrivit över mig där.. Men kortfattat så tar den la upp all
spänning i den långa kabeln och laddar om strömen eller?

Det du skriver där är inte begripligt för mig.

En kondensator laddas upp från batteriet och generatorn. Den kan hålla en viss max energinivå, och när det behövs kan den leverera en viss mängd ström.

I en kabel blir det spänningsfall, och det kommer bli STÖRRE om man sätter en kondensator i vägen. I vissa fall hjälper en konding att ta hand om spänningsfall i bilen, men jag säger som min kollega Erik, att sätta en kondensator att avhjälpa blinkande lampor är inte en lösning, bara ett dåligt avhjälpande av problemet som fortfarande finns kvar. Ungefär som att käka Ipren om man har skoskav istället för att köpa större skor.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
10 maj 2006
#10
4 gula optima och 3 st 3 farads kondingar + 50 kvadrats kabel och 125 a generator kommer lösa ditt problem ^^ smile wink tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Montör
4 Inlägg
11 maj 2006
#11
Man sätter inte en kondensator ivägen!!

Man parellellkopplar den så att när steget behöver massa kraft men inte batteriet klarar av att ge det tillräckligt fort så ger kondingen det. Som ett extra batteri helt enkelt. Men den är ALDRIG seriekopplad alltså aldrig ivägen(om man inte gjort fel). En konding sparar även på batteriet så det inte behöver laddas ur o sen laddas igen hela tiden lika mycket.

//Isaksson

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 maj 2006
#12
Isaksson skrev:
Man sätter inte en kondensator ivägen!!

Man parellellkopplar den så att när steget behöver massa kraft men inte batteriet klarar av att ge det tillräckligt fort så ger kondingen det. Som ett extra batteri helt enkelt. Men den är ALDRIG seriekopplad alltså aldrig ivägen(om man inte gjort fel). En konding sparar även på batteriet så det inte behöver laddas ur o sen laddas igen hela tiden lika mycket.

//Isaksson

En kondensator är en BELASTNING för elsystemet i sin helhet. Jag har byggt billjud i fler bilar än de flesta här på forumet trro jag sedan 1989, och jag har ALDRIG haft problem med blinkande lampor. Jag har som mest haft 3000W RMS i min bil.

Jag har tidigare postat länkar där det beskrivs exakt vad en kondensator gör och inte gör. Den sparar absolut inte på batteriet eller generatorn. Kondingen är bara en sak till att ladda upp, och den är inte förlustfri, det betyder mer att arbeta med helt enkelt.

Om man bygger bra och rätt så behövs inga kondensatorer, det är min uppfattning. Speciellt inte på matningen. På sekundärsidan INNE i stegen skulle en hel del steg dock behöva lite mer kapacitans, men det är en annan historia.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (11 maj 2006)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

458 Inlägg
12 maj 2006
#13
jonash skrev:
Kojloj skrev:
jonash skrev:

???????????????? Det där begrep jag inte ett smack utav.

mvh Jonas

Förståd heller inte riktigt vad han hade skrivit över mig där.. Men kortfattat så tar den la upp all
spänning i den långa kabeln och laddar om strömen eller?

Det du skriver där är inte begripligt för mig.

En kondensator laddas upp från batteriet och generatorn. Den kan hålla en viss max energinivå, och när det behövs kan den leverera en viss mängd ström.

I en kabel blir det spänningsfall, och det kommer bli STÖRRE om man sätter en kondensator i vägen. I vissa fall hjälper en konding att ta hand om spänningsfall i bilen, men jag säger som min kollega Erik, att sätta en kondensator att avhjälpa blinkande lampor är inte en lösning, bara ett dåligt avhjälpande av problemet som fortfarande finns kvar. Ungefär som att käka Ipren om man har skoskav istället för att köpa större skor.

mvh Jonas

Det du skriver är exakt det jag menar.. du har nog missförstått mig.. kolla sånt innan du börjar tjöta!!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 maj 2006
#14
Kojloj skrev:
jonash skrev:
Kojloj skrev:

Förståd heller inte riktigt vad han hade skrivit över mig där.. Men kortfattat så tar den la upp all
spänning i den långa kabeln och laddar om strömen eller?

Det du skriver där är inte begripligt för mig.

En kondensator laddas upp från batteriet och generatorn. Den kan hålla en viss max energinivå, och när det behövs kan den leverera en viss mängd ström.

I en kabel blir det spänningsfall, och det kommer bli STÖRRE om man sätter en kondensator i vägen. I vissa fall hjälper en konding att ta hand om spänningsfall i bilen, men jag säger som min kollega Erik, att sätta en kondensator att avhjälpa blinkande lampor är inte en lösning, bara ett dåligt avhjälpande av problemet som fortfarande finns kvar. Ungefär som att käka Ipren om man har skoskav istället för att köpa större skor.

mvh Jonas

Det du skriver är exakt det jag menar.. du har nog missförstått mig.. kolla sånt innan du börjar tjöta!!

Okej.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

StylingFreak
220 Inlägg
16 maj 2006
#15
Kan ge ett kort och enkelt svar.
Köp "fetare" kablar, slutsteg som ger mer kraft än basarna behöver och en isolerad signalkabel.
Kond gör bara så att strömmen till steget går fortare typ 10* så fort och iom det släpar inte basen efter om strömstyrkan är för liten.
Ett batteri till skulle inte skada men kan vara meck att få dit om man inte vet hur man ska göra.
Sen driva olika basar eller olika storlekar på samma steg kan gå med delningsfilter men de är nog inte att rekomendera utan köp en bättre sterio som klarar 6*9orna.
Antar ett du inte har tänkt att bli världsledande inom ljud så det duger gott till dig.

styling or tuning?


Sök