intresset finns kvar men vill inte få dumma ideer. behöver ju en ny brukis med ska försöka få tag på ett nytt styr stag vänster fram. har fått sig en jävel. krökt
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Japp idag satte jag Pv:n i trafik, det enda som är kvar innan den kan besiktigas är luftning av bromsarna som inte riktigt lirar och ny slut burk. Försöker hitta en original men som ändå är rostig
Hoppas att ni som följt tråden inte trott att jag sålt den, eftersom att den legat ute på blocket. Mvh Benna
Hur tänker du när du tätar trasiga bränsleledningar med silikon, är det inte bättre att göra ett seriöst jobb och byta det som är trasigt? Desutom innehåller en del silikon ättika som gör att det rostar mera....
Anledningen till att den låg på blocket var att min ekonomi gick åt helvete. behövde pengar akut, men jag lyckades lösa det och slapp därmed att sälja den.
Och det dära med silikon vart en nödlösning då jag upptäckte att där var ett hål fick bensin sprutandes i huvudet och behövde därför täta tillfälligt. Och självklart ska det göras seriöst, då jag skaffat nya bränsle rör till den, kommer dock inte att montera detta förrens rosten är klar.
Som sagt, bilen besiktigades igår med 2 anmärkningar, vänster blinkers fram ur funktion, och ingen tuta, behövde dock ej komma tillbaka Trevlig besiktningsman jag hade ^^ han blev kär i all ytrost
Kommer lite bilder på bilen snart har lyckats slarva bort min minneskort läsare
Har inte änt så mycket med pv:n på sistone då jag njutit av att kunna få köra den:D Herregud var den går mjukt och fint, inget skrammel eller missljud. däremot så härom veckan så försvan bromstrycket vid en inbromsning. Jävlar vart rädd man blev bara att gilla läget och köra den till verkstaden. det visade sig att att en av gummi tätningarna i hjul cylindern väster bak gett sig. förväntade mig att deta skulle hända förr eller senare.
Vart bara till att plocka ned detta och fixa nya packningar. ska köpas nya cylindrar sen runt om för att vara på säkra sidan.
när ett fel kommer så kommer det sällan ensamt... hade tidigare fått plugga igen olje trycks kontakten då denna var avröken. Men tydligen fungerade det inte så bra som jag trodde det skulle göra vilket resulterat i olje läckage som skrotat mina lameller.
Så igår blev det att skruva väck lammelerna från polarens stående b16 spis och har även beställt ny olje trycks givare.
men men problem är till för att lösas.
lite bilder kanske?
damens jul klapp te mig
min och polarens pv samma årsmodell och nästintill samma körsträckor.
en bild på den monterade original bakissen
Lite bilder så länge. kommer bilder under lördagen på kopplings bytet.
Har haft lite problem med min koppling sedan lamellerna blivit dränkta av olja. Har skuttat och levt jäveln när man skulle köra iväg på ettan eller växlade till 2:an.
Så i fredags gav jag mig fan på att skruva ned kopplingen och byta lamellerna. Polaren hade en på sin rasade b16 spis som bara stog så varför inte plocka den?
Som ny dessutom
Så vid två tiden i fredags eftermiddag började rivandet av lådan. Ett jäkla krångel att få ned den må jag säga. Att lossa kardan och kopplings mekaniken vart ju inga problem men att få loss lådans fyra skruvar mot sprängkåpan var ett rent H*****e.
När lådan äntligen gav med sig så var det dags att lossa kopplingen, inga problem, däremot väldigt kladdigt av all fast bränd olja. nåja, bara att riva.
med kopplingen väck så var det bara att rengöra med lacknafta tills det var rent och börja montera ihop allt. Kan ju konstatera att detta var första och sista gången jag plockar ned kopplingen på golvet, nästa (om det nu skulle behövas) plockas hela motorn ut istället Jo, Bytte även tändstift. Lite kul att köpa ny ngk B6S Stift som ska vara till utombordare, gräsklippare och motorsågar XD
RESPEKT
Lite bilder :
Ingen växel spak
blött och allmänt kallt
De gammla lamellerna. ner kletade
Tryckplattan, 3 armad
Urtarampnings lagret. Ganska kletigt ^^
DEn gamla till vänster, nya till höger. någon som ser skillnaden?
Trevligt projekt, och trevlig bil, har själv en 444a som väntar på bättre tider och har gjort det ett tag! Bara jag fått besiktigat min gammle volvo lastbil så skall pv'n få vad den behöver! Gillar att du gör en finkänslig renovering och inser värdet av original, en bil är bara original EN gång!
Ett tipps vad det gäller hjulcylindrar/ok: (om man har sånna moderna grejor) Montera en fettnippel där bromsslangen skall sitta, och tryck ut fastrostade kolvar med en fettspruta! Du får en enorm kraft och kan få ut kolvarna utan att förstöra dem! Du verkar själv ha insett att gamla pacningar inte är ngt att montera tillbaka! De blir både sköra och utan spännst, dessutom sväller gamla packningar enormt! Har du kollat över såväl slangar och rör oxå? Man skall inte tumma på detta på en bil med enkrettssystem! det e ju gött o veta att man inte får läckage!
Om du har vägarna förbi Göteborg finns en firma på friggagatan som heter BEGE eller likande som säljer allt i bromsväg! Troligen billigare än veteranprudukter etc.
Såg denna längs Laholmsvägen, alltid kul att se något som sticker ut (rejält) i trafiken
Oh ja den sticker ut rejält, vissa skrattar andra blir som förälskade
Men men, det har varit dött i denna tråden ganska länge nu, har haft mycket med plugget att göra (utbildar mig till lastbils chaffis) men nu har det hänt lite iaf.
Nu när det svenska vädret vände och blev ljust och varmt så fick jag för mig att göra lilla pv:n fin genom att rolla den blå:D
HAHA nej, bara skojja. Blev faaktiskt vår städning invändigt, och en välförtjänt polering av allt krom Låter bilderna tala ^^
dagen innan polering
najs
börjar ta sig
chrome ^^
före
efter, dock andra sidan, men samma resultat, spegel blankt ^^
i hel het
baken är fin baklykta behövs en ny, har dock inte pengar över
rent och fint
polerade dessa till en bra finish, var hel matta innan
blev bra här med
najs helhet
clean
så blev det, stötfångaren är sne men det hör till historien därför har jag inte ändrat på det.