3408
Sök

klassas 960 som "gubb-bil"?

7 120 Inlägg
18 februari 2010
#141
Haha, jösses.. Ja! En 960 är väldigt gubbig

582 Inlägg
18 februari 2010
#142
ettt rungande JA...men det behöver inte vara negativt.gubb bilar kan vara rätt coola oxå smile

hej

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2010
#143
Bjornn skrev:
Rquired skrev:
Bjornn skrev:

960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.

Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.

Läser du en gång till står det till och med utskrivet att "Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.

Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)

Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekvämare. Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd.

Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.

Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.

Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.

Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.

Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.

Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.

Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.

De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...

Off topic/
Då får man i så fall vara tacksam att svenskarna underskattar utlänsktillverkade bilar eftersom jag tror att våran biltillverkning med underleverantörer, testanläggningar osv i Sverige bidrar och bygger upp en ganska stor del av våra arbetstillfällen.
De länder som har egen biltillverkning kan också ställa krav på hur bilar ska byggas.
Jag väljer inte enbart Volvo som bil för bilarnas egenskaper utan faktiskt också med baktanken att bidra till vårat samhälle genom att välja en bil som skapar arbetstillfällen i Sverige.
Jag är faktiskt stolt över att kunna åka i en bil som är utvecklad, framtagen och byggd i Sverige även om det inte är något märkvärdigt med den. (folk kär)
Hade Volvo tex lagts ner skulle jag hållt min Volvo vid liv så länge jag kunnat, skulle inte vilja byta märke.
Jag har sj jobbat hos en mercedesåterförsäljare men gör det ej mer eftersom bilarna inte tilltalar mej alls.

Inget illa menat, men på vilket sätt gynnar dina (i snitt) 20år gamla bilar Sverige idag? Hade varit en annan sak om du köpt helt nya Volvobilar, även om dessa inte är 100% svenska idag. Då hade jag hängt med i resonemanget.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

749 Inlägg
18 februari 2010
#144
Rquired skrev:
Bjornn skrev:
Rquired skrev:
Läser du en gång till står det till och med utskrivet att "Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.

Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)

Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekvämare. Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd.

Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.

Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.

Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.

Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.

Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.

Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.

Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.

De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...

Off topic/
Då får man i så fall vara tacksam att svenskarna underskattar utlänsktillverkade bilar eftersom jag tror att våran biltillverkning med underleverantörer, testanläggningar osv i Sverige bidrar och bygger upp en ganska stor del av våra arbetstillfällen.
De länder som har egen biltillverkning kan också ställa krav på hur bilar ska byggas.
Jag väljer inte enbart Volvo som bil för bilarnas egenskaper utan faktiskt också med baktanken att bidra till vårat samhälle genom att välja en bil som skapar arbetstillfällen i Sverige.
Jag är faktiskt stolt över att kunna åka i en bil som är utvecklad, framtagen och byggd i Sverige även om det inte är något märkvärdigt med den. (folk kär)
Hade Volvo tex lagts ner skulle jag hållt min Volvo vid liv så länge jag kunnat, skulle inte vilja byta märke.
Jag har sj jobbat hos en mercedesåterförsäljare men gör det ej mer eftersom bilarna inte tilltalar mej alls.

Inget illa menat, men på vilket sätt gynnar dina (i snitt) 20år gamla bilar Sverige idag? Hade varit en annan sak om du köpt helt nya Volvobilar, även om dessa inte är 100% svenska idag. Då hade jag hängt med i resonemanget.

Ingen fara förstår vad du menar.
Kanske inte mkt men jag bidar iallafall med vad jag kan.
Köper faktiskt mest Volvodelar.
Min ena över 20 år gamla Volvobil bidrar faktiskt med att hålla Volvos medellivslängd uppe.
760 bidrar även lite till att reservdelar till just 760 modellen som är relativt ovanlig nu inte utgår från sortimenten.
Jag skulle tippa på att jag lagt några tiotals tusen kronor på min 760 i reservdelar (allt jobb gör jag sj).
Hade jag havt råd så hade jag givetvis köpt en ny Volvo.
Senast redigerat av Bjornn (18 februari 2010)


711 Inlägg
18 februari 2010
#145
En sänkt 960 (senare än 95) med väldigt moderat styling, typ schystare fälgar, lite bredare däck kanske, fräsch lack, emblemlös, klarglas i lyktorna o lite sånt är riktigt fett.

Gubbig, ja, men med lite fix blir de ju hur snygga som helst.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 februari 2010
#146
Kul med jättelånga citeringar efter varann.. Olidligt att ens vilja börja engagera sig..
Jag summerar lite.. 960 gubbig? JA!
MEN... Dom är fina långfärdsbilar om det inte är fipplat med oväsen som andra avgasburkar och luftfilter.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

12 086 Inlägg
19 februari 2010
#147
Jag tycker 960 är en gubbil, jag gillar gubbilar:) 960 inkluderat..

4 682 Inlägg
19 februari 2010
#148
Men kom igen, hur svårt kan de va? Många gubbar kör 960 , 960=gubb-bil.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
20 februari 2010
#149
jo vars Volvo 960 är snygga smile men jag väljer Volvo 965 mer tongue

Nissan Silvia

1 339 Inlägg
20 februari 2010
#150
Rquired skrev:
Bjornn skrev:
Rquired skrev:

Läser du en gång till står det till och med utskrivet att "Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.

Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)

Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekvämare. Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd.

Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.

Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.

Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.

Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.

Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.

Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.

Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.

De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...

Off topic/
Då får man i så fall vara tacksam att svenskarna underskattar utlänsktillverkade bilar eftersom jag tror att våran biltillverkning med underleverantörer, testanläggningar osv i Sverige bidrar och bygger upp en ganska stor del av våra arbetstillfällen.
De länder som har egen biltillverkning kan också ställa krav på hur bilar ska byggas.
Jag väljer inte enbart Volvo som bil för bilarnas egenskaper utan faktiskt också med baktanken att bidra till vårat samhälle genom att välja en bil som skapar arbetstillfällen i Sverige.
Jag är faktiskt stolt över att kunna åka i en bil som är utvecklad, framtagen och byggd i Sverige även om det inte är något märkvärdigt med den. (folk kär)
Hade Volvo tex lagts ner skulle jag hållt min Volvo vid liv så länge jag kunnat, skulle inte vilja byta märke.
Jag har sj jobbat hos en mercedesåterförsäljare men gör det ej mer eftersom bilarna inte tilltalar mej alls.

Inget illa menat, men på vilket sätt gynnar dina (i snitt) 20år gamla bilar Sverige idag? Hade varit en annan sak om du köpt helt nya Volvobilar, även om dessa inte är 100% svenska idag. Då hade jag hängt med i resonemanget.

Köper man alla eller en del orginal-delar från Volvo så gynnar det Volvo även om bilen är 20 år gammal..


16 Inlägg
21 februari 2010
#151
visst är 960 en gubbbil... men det går även att göra den till en riktigt fin glidare som passar alla åldets grupper.. Även om gubbstämplen finns kvar smile


749 Inlägg
21 februari 2010
#152
Jag förstår ärligt talat inte detta med gubbstämplen eller ens resonemanget med hela denna tråden?
Vad finns det egentligen för fakta bakom att ägare av 960 är mestadels gubbar?
Finns väl både ungdomar och kvinnor också för den delen som äger Volvo 960.

Alla bilar är lika mkt gubbiga oavsett märke och modell, både japanare, tyske bilar och franska bilar ägs av äldre människor.
Är en BMW mindre gubbig än Volvo?
Hur många tyska gubbar lär det inte finnas som äger en BMW?

Eller menar ni att jag skulle vara gubbig om jag vill köpa mej en Volvo 960 tex?
Senast redigerat av Bjornn (21 februari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2010
#153
Vad en gubbig bil är tycker jag har framkommit tydligt i denna tråden, sedan om det är ett rättvist begrepp är en annan sak.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

517 Inlägg
21 februari 2010
#154
9/10 tycker 960 är en gubb-bil... kanske dax att låsa denna 5år gamla tråd då den knappast lär leda till något bättre?

749 Inlägg
21 februari 2010
#155
Rquired skrev:
Vad en gubbig bil är tycker jag har framkommit tydligt i denna tråden, sedan om det är ett rättvist begrepp är en annan sak.

Jag och många andra människor med mej håller säkert inte med om det.
Man kan vända och vrida på detta hur länge som helst.
Människor tycker olika om allt, så nån lösning på detta lär vi nog inte kunna förhandla fram.

Lite oförtjänt att ge en så väbyggd och fin bil som Volvo 960 "gubbstämpel".
Jag tycker det är ett litet ogrundat nerklankande på Volvo 960.
Tycker inte det finns något gubbigt alls med den bilen.
Som sagt hur många gubbar åker tex inte runt i BMW?
Vill också åter lyfta fram en jämförelse jag tidigare gjort i denna tråd med kvalitet på inredning bla hårdplast, tråkinredning i andra bilmodeller som jag skulle bedömma som "gubbigare".

Som en tidigare påstod i denna tråd "960 är framtagen av gubbar för gubbar" tror jag det stod.
Vad jag har läst och hört så är det kvinnor som designar Volvos bilmodeller.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 februari 2010
#156
Bjornn skrev:
Som en tidigare påstod i denna tråd "960 är framtagen av gubbar för gubbar" tror jag det stod.
Vad jag har läst och hört så är det kvinnor som designar Volvos bilmodeller.

Njaaa, Jan Wilsgaard är väl ändå man. tongue För det var han som designade 960 och många andra Volvomodeller.

Jonas

749 Inlägg
21 februari 2010
#157
Volvo_Mannen skrev:
Bjornn skrev:
Som en tidigare påstod i denna tråd "960 är framtagen av gubbar för gubbar" tror jag det stod.
Vad jag har läst och hört så är det kvinnor som designar Volvos bilmodeller.

Njaaa, Jan Wilsgaard är väl ändå man. tongue För det var han som designade 960 och många andra Volvomodeller.

Okej det visste jag inte, men som jag skrev förrut är det bara vad jag hört.
Idag kanske det kan vara kvinnor som designar Volvomodellerna.


187 Inlägg
21 februari 2010
#158
det kan ju diskuteras hur länge som helst tycker det beror på vem du frågar asså finns ju folk som värderar dom som värsta lyx bilarna samtidigt som nån annan tycker det är en skrothög själv har jag en polare som ser det som lyx bil men själv skulle jag nog aldrig gå köpa en volvo överhuvudtaget....


147 Inlägg
21 februari 2010
#159
åströmarn skrev:
volvo är en riktig skit bil den orkar väl dra lika mycket som en golf etta mmooohhhaaaaa
Sån skit tack vet jag BMW  som orkar dra allt plus att volvon inte har gjort en enda bil som går bra slöa jävla traktorer

Då har du inte åkt med rätt volvo tongue

Audi S4

749 Inlägg
22 februari 2010
#160
Noo-Fear skrev:
det kan ju diskuteras hur länge som helst tycker det beror på vem du frågar asså finns ju folk som värderar dom som värsta lyx bilarna samtidigt som nån annan tycker det är en skrothög själv har jag en polare som ser det som lyx bil men själv skulle jag nog aldrig gå köpa en volvo överhuvudtaget....

`
Nån skrotbil är det absolut inte, finns inte många bilar med så hög kvalitet, hållbarhet och livslängd som 960.



Sök