3391
Sök

Köpråd: Saab 9-5 VS 9-3

49 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#1
Håller på att ska köpa bil för ca. 25-30K, och det lutar åt Saab 9-5 el. 9-3.
Men vad skiljer de två emellan egentligen, om det är samma årsmodell, pris m.m?
Vad får man mest/bäst för?

Om det nu blir en 9-5:a, vad ska man ha för alternativ? Årsmodell? Motor? Aero?
-Den behöver inte gå tokfort (även om viss effekt såklart uppskattas) ska mest vara skön att köra, säker å dra under litern. Och så ska den hålla. -Vill inte ha ett till stressmoment på garageuppfarten..

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

806 Inlägg
8 oktober 2009
#2
Min polare köpte en 9-5a för 22k tror jag en 99a en 2.0t den drar 0.75 motorväg men har hört att dom motorerna inte ska vara så pålitliga vid trim? T7 tror jag den heter men annars är den ju väldigt pålitlig och den har kamkedja så man slipper problemet att vara nervös om remmen skulle flyga åt skogarna:P. Får man en Aero för denna pris klassen?


371 Inlägg
8 oktober 2009
#3
9-3 med t5-motor är mer pålitlig medan 9-5 är en skönare bil på alla sätt och vis :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

806 Inlägg
8 oktober 2009
#4
Ja T5 motorerna ska väl tåla en jävla massa stryk? väldigt driftsäkra


VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 oktober 2009
#5
Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an


195 Inlägg
9 oktober 2009
#6
9-5 är skönare o köra så jag hade valt en 9-5:a


607 Inlägg
9 oktober 2009
#7
Mortalis skrev:
Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an

Syftar dom inte på "nya" 9-3 SS som kom -03 då?
Jag tvivlar på att dom menar "gamla" 9-3 som bygger på 900 som kom -94 och 9-5 kom så sent som -98 ?
Senast redigerat av Ckosworth (9 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
#8
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 oktober 2009
#9
Ckosworth skrev:
Mortalis skrev:
Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an

Syftar dom inte på "nya" 9-3 SS som kom -03 då?
Jag tvivlar på att dom menar "gamla" 9-3 som bygger på 900 som kom -94 och 9-5 kom så sent som -98 ?

Ja precis, missade att han menade den gamla 9-3an, fast de e väl en rätt bra bil de med?


Avstängd
512 Inlägg
9 oktober 2009
#10
Skulle köpa 9-3 nya karossen, gamla trötta 9-5 känns 90´tal!

/A.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 oktober 2009
#11
9-5 alla dagar i veckan wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

607 Inlägg
9 oktober 2009
#12
Crozzfire skrev:
Skulle köpa 9-3 nya karossen, gamla trötta 9-5 känns 90´tal!

/A.

Kan bli svårt att få lös en sån för 25-30tkr

Mortalis

Jo 9-3an är en bra bil, betydligt mycket skottsäkrare än 9-5an med T7 motorn.
Men 9-5 är en större och bekvämare bil i mitt tycke

Slugg0

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller

Du måste upp i -04 för att slippa dom flesta barnsjukdomarna

Skall man köpa 9-5 i prisklassen du angett så skulle jag rekommendera en Aero, bättre turbo mm och troligtvis mindre problem...

Lycka till

/F

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Fd Bannad
657 Inlägg
9 oktober 2009
#13
ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Märkesbög

607 Inlägg
9 oktober 2009
#14
Hedning skrev:
ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Vectran och 9-5 delar chassi/plattform, den nya 9-5an kommer använda samma som Insignian.

9000 delar med Fiat och Alfa bilar
Senast redigerat av Ckosworth (9 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
#15
Hedning skrev:
ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Baseras på är möjligt ja, men det är så vitt jag vet inte så värst mycket som är lika, samt att konstruktionen är annorlunda. Och og9-3 bygger på samma plattform som ng900, som kom -94. Har kört både og9-3 & 9-5 och dom är ganska så lika i chassit, 9-3an är dock något svampigare. Sen så är det ju mindre än 9-5.
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
5 januari 2010
#16
Köpråd

Befinner mig i samma situation som TS; väger mellan en 9-5 och 9-3 för ca 25-30k.

Kombi och extra mycket utrymme är inget jag har större behov av, alltså är det Sedan-modell för 9-5 eller en hatchback 9-3 som gäller.

Tycker 9-5 ser snyggare ut och av vad jag har läst skall den vara skönare att köra med så det är egentligen den jag är ute efter. Dock så har jag läst lite om problemet med T7 motorn som sitter i 9-5 och nyare 9-3 modeller.. är risken så överhängande att jag får en krånglande T7 motor om jag skaffar en bil i denna prisklassen, så att jag istället borde satsa på en 9-3 modell 98-99??

Förslag/erfarenheter mottages varmt!

mästarenen o_O
92 Inlägg
5 januari 2010
#17
hokk skrev:
Köpråd

Befinner mig i samma situation som TS; väger mellan en 9-5 och 9-3 för ca 25-30k.

Kombi och extra mycket utrymme är inget jag har större behov av, alltså är det Sedan-modell för 9-5 eller en hatchback 9-3 som gäller.

Tycker 9-5 ser snyggare ut och av vad jag har läst skall den vara skönare att köra med så det är egentligen den jag är ute efter. Dock så har jag läst lite om problemet med T7 motorn som sitter i 9-5 och nyare 9-3 modeller.. är risken så överhängande att jag får en krånglande T7 motor om jag skaffar en bil i denna prisklassen, så att jag istället borde satsa på en 9-3 modell 98-99??

Förslag/erfarenheter mottages varmt!

Sålänge vevhusventilationen är uppdaterad så ska en T7 motor inte vara någon man ska oroa sig för.
Vill man vara extra säker så kan man även trycka i nerslipade T5-kolvar och stakar i sin T7 maskin för lite bättre driftsäkerhet.

163 Inlägg
5 januari 2010
#18
Slugg0 skrev:
Håller på att ska köpa bil för ca. 25-30K, och det lutar åt Saab 9-5 el. 9-3.
Men vad skiljer de två emellan egentligen, om det är samma årsmodell, pris m.m?
Vad får man mest/bäst för?

Om det nu blir en 9-5:a, vad ska man ha för alternativ? Årsmodell? Motor? Aero?
-Den behöver inte gå tokfort (även om viss effekt såklart uppskattas) ska mest vara skön att köra, säker å dra under litern. Och så ska den hålla. -Vill inte ha ett till stressmoment på garageuppfarten..

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller?

haft en heldel saab så jag skulle nog tipsa om 9-5a 99- upp åt pirs emellan 25-40max då du kan hitta en kanon bil.


3 Inlägg
6 januari 2010
#19
Tack för svaren, en Saab 9-5 99- och uppåt skall jag kika på.

Är det några speciella versioner jag skall kolla extra noga efter eller undvika?

2 600 Inlägg
6 januari 2010
#20
tycker med 9-5 smile köpte min för 1,5 år sedan för 28 tusen funkat mycket bra men tips är att uppgradera vevhusventen om den inte är det redan och kolla servis boken så den är full stämplad.  trim bero ju hur du ska trimma den. jag har en 2,0t som jag har chipat till 215hk uppskattad efekt gjorde skillnad och bränsleförbrukningen sjönk med=)  lycka till med köp.

gör som jag kör gubba racer=)


Sök