2956
Sök

Porta 531 (volvo) topp? effekt uppskattning?

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej!

har en b230ft med:
v-kam
klracing chip (bränsleboxen)
portat grenrör
13c turbo på 1,1 bar (skall eventuelt byta till 15g)
större ic
dumpventil återcirkulerande
öppet luftfilter från BMC
3 tum från turbo hela vägen och sportkatt

jag undrar hur mkt hk det kan ligga i bilen
och funderar på att lämmna in min 531 topp på portning och fräsa till ventilsätena. men jag undrar om det är värt det? hur mkt mer hk får jag? eller får jag mer bottenvrid?

Mvh

1 004 Inlägg
8 oktober 2009
#2
runt 200 ren gissning....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#3
säger ungefär som ovanstående... max 200 häst skulle jag tro... med tanke på att de är turbon som bromsar i detta fallet så skulle jag säga att du får 0 hästar av å slänga dit en portad topp...kanske nån Nm mer...men hade du bytt å slängt på en större turbo skulle du fått mer effekt...å tillsammans med turbon portat toppen...då hade de blivit väldigt roligt


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 oktober 2009
#4
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 004 Inlägg
8 oktober 2009
#5
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

va fan? det var så jag trodde att det va.... big_smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#6
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...


28 Inlägg
8 oktober 2009
#7
man kan inte säga vad de blir bara så, det är en vetenskap som många inte kan

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...

okej men fundrara nog isåfall på en bolt on turbo. inte ås jätta mkt större än den jag ar nu
jag tror att 15g turbon passar rakt på. eller? eller rekomenderara du någon annan turbo till mitt recept?

Mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 oktober 2009
#9
Xuri skrev:
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...

Var lite otydlig där, menade angående portning av toppen wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
Xuri skrev:
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...

Var lite otydlig där, menade angående portning av toppen wink

aha jo jag lämnar in den på firma. så dom vet vad dom gör

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#11
Nagz skrev:
Xuri skrev:
NITROUS skrev:
Men då gäller det att veta vad man gör också, inte bara "ju större desto bättre"

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...

okej men fundrara nog isåfall på en bolt on turbo. inte ås jätta mkt större än den jag ar nu
jag tror att 15g turbon passar rakt på. eller? eller rekomenderara du någon annan turbo till mitt recept?

Mvh

första setupen jag körde var
portad 531 topp, A-kam
13C turbo 1.2 bars ladd
säga max 200hk å 3-350nm


andra setupen jag körde var
Portad 531, A-kam
465cc spridare, 3"lmm
1.5 bars ladd
säg max 220hk å 4-450Nm

steg 3 = samma grejer som steg 2 fast  en stor turbo
0.8 bar = bänkades till 250 häst å 346nm... vi fick tyvärr inte upp laddet i bänken tryckts ryckt wg slang så vad de gav vid tex 1-1.2 bar förblir en gåta men jag kan ju säga att när jag kom hem å fick dit en värre tryckklocka samt plockade bort katalystatorn sköt de ruggigt mycke bättre med 1-1.2 bars ladd... de enda som skiljde då var turbo... de var std katt,intercooler å orginal tändbox i kärran... med värre grejer där så... Kolla på min senaste film då ser du mitt nya recept går helt ok... hade kört orginal sprut om inte mitt ballade ur då de hade lirat ihop med denna setupen också men nått i elhärvan tror jag satte käppar i mitt hjul..


Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 oktober 2009
#12
Om du byter till större turbo så lär du byta till större spridare med. Sen chippad tändbox kan ju vara intressant.

Jonas

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:

beror på hur man ser de...har man riktiga grejer från början så gör en större turbo inte sakerna direkt värre...

okej men fundrara nog isåfall på en bolt on turbo. inte ås jätta mkt större än den jag ar nu
jag tror att 15g turbon passar rakt på. eller? eller rekomenderara du någon annan turbo till mitt recept?

Mvh

första setupen jag körde var
portad 531 topp, A-kam
13C turbo 1.2 bars ladd
säga max 200hk å 3-350nm


andra setupen jag körde var
Portad 531, A-kam
465cc spridare, 3"lmm
1.5 bars ladd
säg max 220hk å 4-450Nm

steg 3 = samma grejer som steg 2 fast  en stor turbo
0.8 bar = bänkades till 250 häst å 346nm... vi fick tyvärr inte upp laddet i bänken tryckts ryckt wg slang så vad de gav vid tex 1-1.2 bar förblir en gåta men jag kan ju säga att när jag kom hem å fick dit en värre tryckklocka samt plockade bort katalystatorn sköt de ruggigt mycke bättre med 1-1.2 bars ladd... de enda som skiljde då var turbo... de var std katt,intercooler å orginal tändbox i kärran... med värre grejer där så... Kolla på min senaste film då ser du mitt nya recept går helt ok... hade kört orginal sprut om inte mitt ballade ur då de hade lirat ihop med denna setupen också men nått i elhärvan tror jag satte käppar i mitt hjul..

okej. men andra setupen körde du med orginal 13c turbon då med?
orginal kolvar o stakar?


465 spridare v art köpte du dom?
3"LMM var fick du tag på den?

Mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#14
Nagz skrev:
Xuri skrev:
Nagz skrev:

okej men fundrara nog isåfall på en bolt on turbo. inte ås jätta mkt större än den jag ar nu
jag tror att 15g turbon passar rakt på. eller? eller rekomenderara du någon annan turbo till mitt recept?

Mvh

första setupen jag körde var
portad 531 topp, A-kam
13C turbo 1.2 bars ladd
säga max 200hk å 3-350nm


andra setupen jag körde var
Portad 531, A-kam
465cc spridare, 3"lmm
1.5 bars ladd
säg max 220hk å 4-450Nm

steg 3 = samma grejer som steg 2 fast  en stor turbo
0.8 bar = bänkades till 250 häst å 346nm... vi fick tyvärr inte upp laddet i bänken tryckts ryckt wg slang så vad de gav vid tex 1-1.2 bar förblir en gåta men jag kan ju säga att när jag kom hem å fick dit en värre tryckklocka samt plockade bort katalystatorn sköt de ruggigt mycke bättre med 1-1.2 bars ladd... de enda som skiljde då var turbo... de var std katt,intercooler å orginal tändbox i kärran... med värre grejer där så... Kolla på min senaste film då ser du mitt nya recept går helt ok... hade kört orginal sprut om inte mitt ballade ur då de hade lirat ihop med denna setupen också men nått i elhärvan tror jag satte käppar i mitt hjul..

okej. men andra setupen körde du med orginal 13c turbon då med?
orginal kolvar o stakar?


465 spridare v art köpte du dom?
3"LMM var fick du tag på den?

Mvh

Oj FEL , steg 2 = 15G turbo (850 t5)

lgspeed.se säljer 465cc spridare.. dom kallas s60r spridare,,gröna bosch slut nr 968...
Jag byggde en 3"lmm å flyttade över orginal elektroniken bara.

orginal kolvar å stakar har jag kört med... orginal kolvarna har jag inte bytt ännu..dom orkar väl med 35-400hk så länge de inte spikar mer om man vet vad man gör... stakarna är bytta.. men 1.2 bar körde jag med denna turbo + orginal stakarna...skulle väl tro jag hade närmare 300 hästar då..


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:

första setupen jag körde var
portad 531 topp, A-kam
13C turbo 1.2 bars ladd
säga max 200hk å 3-350nm


andra setupen jag körde var
Portad 531, A-kam
465cc spridare, 3"lmm
1.5 bars ladd
säg max 220hk å 4-450Nm

steg 3 = samma grejer som steg 2 fast  en stor turbo
0.8 bar = bänkades till 250 häst å 346nm... vi fick tyvärr inte upp laddet i bänken tryckts ryckt wg slang så vad de gav vid tex 1-1.2 bar förblir en gåta men jag kan ju säga att när jag kom hem å fick dit en värre tryckklocka samt plockade bort katalystatorn sköt de ruggigt mycke bättre med 1-1.2 bars ladd... de enda som skiljde då var turbo... de var std katt,intercooler å orginal tändbox i kärran... med värre grejer där så... Kolla på min senaste film då ser du mitt nya recept går helt ok... hade kört orginal sprut om inte mitt ballade ur då de hade lirat ihop med denna setupen också men nått i elhärvan tror jag satte käppar i mitt hjul..

okej. men andra setupen körde du med orginal 13c turbon då med?
orginal kolvar o stakar?


465 spridare v art köpte du dom?
3"LMM var fick du tag på den?

Mvh

Oj FEL , steg 2 = 15G turbo (850 t5)

lgspeed.se säljer 465cc spridare.. dom kallas s60r spridare,,gröna bosch slut nr 968...
Jag byggde en 3"lmm å flyttade över orginal elektroniken bara.

orginal kolvar å stakar har jag kört med... orginal kolvarna har jag inte bytt ännu..dom orkar väl med 35-400hk så länge de inte spikar mer om man vet vad man gör... stakarna är bytta.. men 1.2 bar körde jag med denna turbo + orginal stakarna...skulle väl tro jag hade närmare 300 hästar då..

okej det sitter ju spridar motsåtn på b230ft motorn. dom spridarna är rätt ohm då?
hur styrde du allting? mappa du? eller körde du bara? ställbart kamdrev?
byggde själv? låter avancerat.

mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#16
Nagz skrev:
Xuri skrev:
Nagz skrev:

okej. men andra setupen körde du med orginal 13c turbon då med?
orginal kolvar o stakar?


465 spridare v art köpte du dom?
3"LMM var fick du tag på den?

Mvh

Oj FEL , steg 2 = 15G turbo (850 t5)

lgspeed.se säljer 465cc spridare.. dom kallas s60r spridare,,gröna bosch slut nr 968...
Jag byggde en 3"lmm å flyttade över orginal elektroniken bara.

orginal kolvar å stakar har jag kört med... orginal kolvarna har jag inte bytt ännu..dom orkar väl med 35-400hk så länge de inte spikar mer om man vet vad man gör... stakarna är bytta.. men 1.2 bar körde jag med denna turbo + orginal stakarna...skulle väl tro jag hade närmare 300 hästar då..

okej det sitter ju spridar motsåtn på b230ft motorn. dom spridarna är rätt ohm då?
hur styrde du allting? mappa du? eller körde du bara? ställbart kamdrev?
byggde själv? låter avancerat.

mvh

Jag körde chippat å inget annat polarn med 280 häst har ett steg 1 chipp han köpte av mig för längesen.... R-spridarna är Högohm så man plockar bort spridarmotstånden på orginal motorhärvan å kopplar ihop alla kablar med varandra... hade inget ställbart kamdrev å har inget nu heller.

byggde själv ? om du menar Lmm så tog jag ett plaströr med 76mm innderdiamter å sågade upp ett hål i som var lika stort som elektroniken sen flyttade jag bara över den å tätade runt.  körde även ställbar bränsletrycksregulator för r spridarna vill ha 3.8 bars soppatryck istället för 3 bar.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#17
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:

Oj FEL , steg 2 = 15G turbo (850 t5)

lgspeed.se säljer 465cc spridare.. dom kallas s60r spridare,,gröna bosch slut nr 968...
Jag byggde en 3"lmm å flyttade över orginal elektroniken bara.

orginal kolvar å stakar har jag kört med... orginal kolvarna har jag inte bytt ännu..dom orkar väl med 35-400hk så länge de inte spikar mer om man vet vad man gör... stakarna är bytta.. men 1.2 bar körde jag med denna turbo + orginal stakarna...skulle väl tro jag hade närmare 300 hästar då..

okej det sitter ju spridar motsåtn på b230ft motorn. dom spridarna är rätt ohm då?
hur styrde du allting? mappa du? eller körde du bara? ställbart kamdrev?
byggde själv? låter avancerat.

mvh

Jag körde chippat å inget annat polarn med 280 häst har ett steg 1 chipp han köpte av mig för längesen.... R-spridarna är Högohm så man plockar bort spridarmotstånden på orginal motorhärvan å kopplar ihop alla kablar med varandra... hade inget ställbart kamdrev å har inget nu heller.

byggde själv ? om du menar Lmm så tog jag ett plaströr med 76mm innderdiamter å sågade upp ett hål i som var lika stort som elektroniken sen flyttade jag bara över den å tätade runt.  körde även ställbar bränsletrycksregulator för r spridarna vill ha 3.8 bars soppatryck istället för 3 bar.

okej.
låter ju bra.

okej men det går ju massor av små trådar inne i LMM:en. som jag tkr verkar jobbiga.

854 Inlägg
9 oktober 2009
#18
Du behöver inte vara rädd för trådarna. Här har du en guide på hur bygget av LMM går till: http://mappa.nu/gallery3_64.html

Som redan skrivits i tråden så kommer du knappt känna skillnad med en annan topp. Men har du planerat att få upp effekten till omkring 300 så kommer du märka en jäkla skillnad. Så med andra ord så är det väl investerade pengar om du vill ha en bra motor.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#19
Kmarcus skrev:
Du behöver inte vara rädd för trådarna. Här har du en guide på hur bygget av LMM går till: http://mappa.nu/gallery3_64.html

Som redan skrivits i tråden så kommer du knappt känna skillnad med en annan topp. Men har du planerat att få upp effekten till omkring 300 så kommer du märka en jäkla skillnad. Så med andra ord så är det väl investerade pengar om du vill ha en bra motor.

det dära underlätta väldigt mkt!
vad har en b230ft motor för stolek på spridarna från början? cc alltså

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#20
Nagz skrev:
Kmarcus skrev:
Du behöver inte vara rädd för trådarna. Här har du en guide på hur bygget av LMM går till: http://mappa.nu/gallery3_64.html

Som redan skrivits i tråden så kommer du knappt känna skillnad med en annan topp. Men har du planerat att få upp effekten till omkring 300 så kommer du märka en jäkla skillnad. Så med andra ord så är det väl investerade pengar om du vill ha en bra motor.

det dära underlätta väldigt mkt!
vad har en b230ft motor för stolek på spridarna från början? cc alltså

sen sitter det ett spridar motstånd på min b230ft motor så är det väll låg ohm spridare?


Sök