2815
Sök

Koppla BTR volvo 940 Turbo 95a

N00RLING
9 oktober 2009
#1
Tja!
har en Volvo 940 turbo som är uppgraderad med större turbo vad ja vet och ser men tror de är nåt chip med.
men de går illa på tomgång och när man varvar upp den. och när man kör och gasar på så när man ska bromsa in kopplar ja då dör bilen och blir svår startad men ska pröva med att montera BTR på den och höja trycket. men jag har upptäckt att BTR en inte funkar rakt av på min original fuelrail. kan man mixtra lite på originalet så man kan koppla på BTR eller måste ja köpa en fuelrail som man kan koppla BTR rakt av på?
hoppas någon förstår sig på min förklaring!
behöver rätt snabba svar wink
Tack på förhand
mvh jocke

1 758 Inlägg
9 oktober 2009
#2
Vad är det för spridare på den? Öppen dump eller återcirkulerande? Hur mycket laddar den?
Hade jag varit du hade jag börjat med att kolla de bitarna!

N00RLING
9 oktober 2009
#3
schnauz skrev:
Vad är det för spridare på den? Öppen dump eller återcirkulerande? Hur mycket laddar den?
Hade jag varit du hade jag börjat med att kolla de bitarna!

Orginal FT gröna spridare. öppen dump. ladd vet ja inte exakt men de är ju ställbart tryck så den är ut skruvad till 14 varv och de ska vara orginal ladd för en FT.

Turbo missbrukare
106 Inlägg
10 oktober 2009
#4
jah hadde exakt samma fel på min .. den dog när man bromsar.. och det var för att dumpen inte höll tät.. starta upp bilen och titta ifall kolven i dumpen är helt igenstängd på tomgång..

Vad vore livet utan ett överladd

N00RLING
11 oktober 2009
#5
voffla740 skrev:
jah hadde exakt samma fel på min .. den dog när man bromsar.. och det var för att dumpen inte höll tät.. starta upp bilen och titta ifall kolven i dumpen är helt igenstängd på tomgång..

okeej:)
ska kolla de när min lmm är färdig byggd. jag hade en gamal dump som fjädern var paj på då köpte ja en ny som var ställ bar. men ska kolla de som sagt. du vet inte hur man kopplar BRänsle trycks regulator på fuelrailen? eller måsta ja köpa en annan??

10 287 Inlägg
11 oktober 2009
#6
Börja att jucka med en annan BTR är inte rätt ställe att börja såvida man inte har mätt upp att orginal BTR är trasig.

Trust me...


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 oktober 2009
#7
Skulle nog heller inte köpt en BTR. Men de har på http://www.misab.se/ som ska passa direkt på fuelrailen har jag hört.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 oktober 2009
#8
N00RLING skrev:
voffla740 skrev:
jah hadde exakt samma fel på min .. den dog när man bromsar.. och det var för att dumpen inte höll tät.. starta upp bilen och titta ifall kolven i dumpen är helt igenstängd på tomgång..

okeej:)
ska kolla de när min lmm är färdig byggd. jag hade en gamal dump som fjädern var paj på då köpte ja en ny som var ställ bar. men ska kolla de som sagt. du vet inte hur man kopplar BRänsle trycks regulator på fuelrailen? eller måsta ja köpa en annan??

ska du byta LMM? då vet du väl att spridare/chip också måste bytas?
Började problemen efter att du satt dit dumpen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

N00RLING
11 oktober 2009
#9
NITROUS skrev:
N00RLING skrev:
voffla740 skrev:
jah hadde exakt samma fel på min .. den dog när man bromsar.. och det var för att dumpen inte höll tät.. starta upp bilen och titta ifall kolven i dumpen är helt igenstängd på tomgång..

okeej:)
ska kolla de när min lmm är färdig byggd. jag hade en gamal dump som fjädern var paj på då köpte ja en ny som var ställ bar. men ska kolla de som sagt. du vet inte hur man kopplar BRänsle trycks regulator på fuelrailen? eller måsta ja köpa en annan??

ska du byta LMM? då vet du väl att spridare/chip också måste bytas?
Började problemen efter att du satt dit dumpen?

Lmm är ombyggd så den får mer flöde genom den så inte trådarna i lmm går sönder när man gasar. har tagit en volvo org lmm och bara tagit bort de som mäter luften och bygger på den på en rör som är 3". flödet igenom den blir mer och mindre risk att "gasa" sönder den... köpte bilen lite risig så håller på att fixa lite med den. hade en 25mm dump på när den köptes den var fjädern slapp på sen köpte ja en ny dom såg bättre ut och lät mer. men samma fel. den dör efter gas på drag när man kopplar. och sen blir svår startad. tror därför att man behöver mer bränsle tryck. funderar sen också att köra etanol

1 915 Inlägg
11 oktober 2009
#10
Tycker det låter som vanliga fel/symptom man får om man kör med öppen dump.
Ta bort den och sätt dit orginal återcirkulerande så funkar det nog bättre, annars får du börja felsöka då.

mmm...
Har du större LMM än vanligt ? med original spridare ? Isåfall går motorn snålt.
Sätter du på större spridare med original LMM går den fett istället.
Måste öka både spridare och LMM så det stämmer överens, om det ska funka bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 287 Inlägg
12 oktober 2009
#11
Precis som Larsson.m observerade så undrar jag också om du har byggt en större LMM och behållit orginal spridare.
I så fall har du problemet där.
Och en annan BTR räcker inte eftersom du i så fall måste höja trycket så att du kan använda spridarna att skära stål med.

Och trådarna i LMM går inte sönder av att man gasar.

/Göran


N00RLING skrev:
Lmm är ombyggd så den får mer flöde genom den så inte trådarna i lmm går sönder när man gasar. har tagit en volvo org lmm och bara tagit bort de som mäter luften och bygger på den på en rör som är 3". flödet igenom den blir mer och mindre risk att "gasa" sönder den...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

N00RLING
12 oktober 2009
#12
har ju kört tidigare med orginal lmm och samma problem. har inte en återcirkulerand dump. köpte den med öppen dump och större turbo.

1 915 Inlägg
12 oktober 2009
#13
Mina råd/tips till dig är:

1. Byt till original LMM om du har original spridare, så inte motorn går snålt och spikar/går sönder, alternativt byt till större spridare anpassade till storlek på LMM.

2. köp/låna/fixa en återcirkulerande dump och testa med.

Är rätt känt att LH2.4 och öppen dum inte funkar så bra.


N00RLING skrev:
har ju kört tidigare med orginal lmm och samma problem. har inte en återcirkulerand dump. köpte den med öppen dump och större turbo.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

16 Inlägg
22 maj 2011
#14
Har med samma problem inträffar bara ibland att den bara dör , det sitter en återckrculerande dump på den också... Trodde motor. Spikade kopplade ur vacumförstarkare som sitter vid abs behållaren, o den rycker inget alls den går fint som fan .. Bara det art den kan dö när man kopplar vet inte om det har med vacumet att göra eller det är dumpen som är skit o läcker  ?? Eller tomgång motorn dom  behövdes göras vid? Mvh


glad
493 Inlägg
5 juli 2011
#15
jag har en b230fk, o jag kopplade ur tomgångsmotorn, o vips dör den inte när ja släpper gasen.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök