Jag är ingen expert men har lagat min vindsurfingbom som är av 100% kolfiber nyligen, anledningen är att den började knaka under segling vilket visade sig bero på en mycket kritisk spricka, som tur är höll den ihop hela vägen. Iaf lagningen gjordes genom att väta lagom o lägga mest UD men även twill. När det var gjort så tejpade jag lagningen så hårt jag bara kunde, detta för att öka fibertätheten. Tejpningen är inga problem då en bom har runda rör för er som inte vet...Iaf tejpningen gav helt OK yta.
Min gissning är att om man nu vill minska risken för att väven flyttar sig o man laminerar en mestadels plan yta så kan det vara en stor fördel att tejpa vävens periferi (dvs tejpa INNAN ni klipper ut biten) med vanlig maskeringstejp. Detta gör väven dels lättare att klippa, dessutom håller den ihop bättre. Är man överjävlig så vakuum bagar man alltihop, man bör dock läga in Peelply så den överflödiga epoxin sugs upp, med andra ord: använd INTE för mycket epoxi. Peelply river man bort när allt härdat, den efterlämnar en strukturerad yta som lämpar sig bra för vidare laminering, eller varför inte ett/flera lager med ren epoxi? När man penslat på lagom med epoxi o fått en rimlig yta så kan man gå på med våtslip/polering...
Senast redigerat av dawwe (22 september 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure