3622
Sök

Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Team Carkings
2 300 Inlägg
20 december 2011
#281
För min del beror det på vilket tillvägagångssätt jag gör.
Använder jag spraylim som fästmaterial för väven så skär jag efter 1:à lagret epoxi. Om jag har epoxi eller gelcoat som fästmaterial så blir det automatiskt 2:e lagret epoxi.
Det blir svårt att renskära med vanlig bladkniv om det är för tjockt epoxi.
Finns inget rätt eller fel men så gör jag wink


821 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#282
CarbonLoader skrev:
För min del beror det på vilket tillvägagångssätt jag gör.
Använder jag spraylim som fästmaterial för väven så skär jag efter 1:à lagret epoxi. Om jag har epoxi eller gelcoat som fästmaterial så blir det automatiskt 2:e lagret epoxi.
Det blir svårt att renskära med vanlig bladkniv om det är för tjockt epoxi.
Finns inget rätt eller fel men så gör jag wink

Jag brukar vänta till andra lagret, men det är kul med lite nya ideer och tips smile
Jag brukar även renskära med dremel. Och en fin slip


Team Carkings
2 300 Inlägg
22 december 2011
#283
sengstr skrev:
CarbonLoader skrev:
För min del beror det på vilket tillvägagångssätt jag gör.
Använder jag spraylim som fästmaterial för väven så skär jag efter 1:à lagret epoxi. Om jag har epoxi eller gelcoat som fästmaterial så blir det automatiskt 2:e lagret epoxi.
Det blir svårt att renskära med vanlig bladkniv om det är för tjockt epoxi.
Finns inget rätt eller fel men så gör jag wink

Jag brukar vänta till andra lagret, men det är kul med lite nya ideer och tips smile
Jag brukar även renskära med dremel. Och en fin slip

Körde också med dremel i början men undviker det till sista omgången innan våtslip smile


Under upplärning
368 Inlägg
22 december 2011
#284
Kör också med dremel tycker de funkar fint smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

821 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#285
Dogge_93 skrev:
Kör också med dremel tycker de funkar fint smile

Går fortast iaf att få bort det värsta smile


Under upplärning
368 Inlägg
22 december 2011
#286
sengstr skrev:
Dogge_93 skrev:
Kör också med dremel tycker de funkar fint smile

Går fortast iaf att få bort det värsta smile

Ja speciellt på ställen där man inte kan vika väven bakom utan den måste sluta vid kanten smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

821 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#287
Dogge_93 skrev:
sengstr skrev:
Dogge_93 skrev:
Kör också med dremel tycker de funkar fint smile

Går fortast iaf att få bort det värsta smile

Ja speciellt på ställen där man inte kan vika väven bakom utan den måste sluta vid kanten smile

Absolut.. Svårt med dörrhandtag invändigt utan dremel också. Med svängarna


4 Inlägg
8 januari 2012
#288
Vilket spraylim rekommenderar ni? Jag har sett "3M 3030" nämnas, men när jag kollade på 3M's sidor hittade jag inte någon produkt med den betäckningen. Däremot hade de ett antal "3M Scotch Weld"-lim på sprayburk, alla med lite olika egenskaper...

http://solutions.3msverige.se/wps/porta … yAdhesive/

Är någon av dessa ett lämpligt val?


821 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#289
Frix skrev:
Vilket spraylim rekommenderar ni? Jag har sett "3M 3030" nämnas, men när jag kollade på 3M's sidor hittade jag inte någon produkt med den betäckningen. Däremot hade de ett antal "3M Scotch Weld"-lim på sprayburk, alla med lite olika egenskaper...

http://solutions.3msverige.se/wps/porta … yAdhesive/

Är någon av dessa ett lämpligt val?

Jag gick in på autoexperten här i stan och tog det första spraylimmet jag kunde hitta. Brukar inte skilja så nämnvärt. Att tänka på är att du endast har en chans med spraylim..


* Studerande *
563 Inlägg
474 Inlägg
29 januari 2012
#292
Grym tråd smile ska följa o lära sig nåt nytt iaf smile

4 442 Inlägg
24 mars 2012
#293
kan man använda klarlack från typ biltema/jula efter drapering eller är det bästa att lämna in till lackerare så det blir riktigt gjort?


821 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#294
Joni_sa skrev:
kan man använda klarlack från typ biltema/jula efter drapering eller är det bästa att lämna in till lackerare så det blir riktigt gjort?

Det är klart att man kan göra detta själv.. bara man är fruktansvärt petig med tid och slipandet..
blir det inte bra så är det bara att lämna in till lackerare..


5 Inlägg
21 juli 2012
#296
då jag har tummen mitt i handen när det gäller såna här saker så söker jag en person som kanske kunna hjälpa mig med att sätta dit kolfiber på inredningen i min v70n i närheten av Hudiksvall


https://www1.garaget.org/archive/3/2975/297442/297442-2816326.jpg



Bilden är lånad från  "Iridium"



skriv ett PM till mig i så fall


4 442 Inlägg
22 juli 2012
#297
det på bilden är folierat (vinyl/klistermärke) och det fixar du själv även med tummen mitt i handen wink


21 Inlägg
28 augusti 2012
#298
Bra inledande guide...tänkte själv bygga ny vinge till min bil och vill ha mittendelen i kolfiber, tänkte att min Honda skulle få lite uppsving även i rumpan.


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 september 2012
#299
Jag är ingen expert men har lagat min vindsurfingbom som är av 100% kolfiber nyligen, anledningen är att den började knaka under segling vilket visade sig bero på en mycket kritisk spricka, som tur är höll den ihop hela vägen. Iaf lagningen gjordes genom att väta lagom o lägga mest UD men även twill. När det var gjort så tejpade jag lagningen så hårt jag bara kunde, detta för att öka fibertätheten. Tejpningen är inga problem då en bom har runda rör för er som inte vet...Iaf tejpningen gav helt OK yta.
Min gissning är att om man nu vill minska risken för att väven flyttar sig o man laminerar en mestadels plan yta så kan det vara en stor fördel att tejpa vävens periferi (dvs tejpa INNAN ni klipper ut biten) med vanlig maskeringstejp. Detta gör väven dels lättare att klippa, dessutom håller den ihop bättre. Är man överjävlig så vakuum bagar man alltihop, man bör dock läga in Peelply så den överflödiga epoxin sugs upp, med andra ord: använd INTE för mycket epoxi. Peelply river man bort när allt härdat, den efterlämnar en strukturerad yta som lämpar sig bra för vidare laminering, eller varför inte ett/flera lager med ren epoxi? När man penslat på lagom med epoxi o fått en rimlig yta så kan man gå på med våtslip/polering...
Senast redigerat av dawwe (22 september 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 442 Inlägg
4 november 2012
#300
Finns det någon kolfiber expert som vet varför det blir såhär efter att man har lagt klarlack?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1b76bfd4ea1911c01675f24934cd1dec_tn.jpg

Tacksam för svar.....



Sök