4872
Sök

Turbo konvertera 740?

Chaufför
16 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, skulle vilja Turbo konvertera min 740 ? Men vad kostar de, är det svårt? Vad ska man tänka på ? Var kan man hitta grejer till bra priser ? Mvh Ahlgren


8 253 Inlägg
12 oktober 2009
#2
Kostnaden blir vad du betalat för grejjerna som du troligen hittar på skroten, hos nån kompis eller via annonser. Svårt är väl kanske att ta i, men det är en del jobb beroende på vad m,an har för motor at utgå ifrån och hur seriöst och vilket resultat man är ute efter. Nåt vettigare svar än så är svårt att ge.


22 Inlägg
12 oktober 2009
#3
om du tänkte turbokonvertera din 740 gl så skulle jag införskaffa en glt 16v istället, håller bättre i livslängden med turbo också, gl har inte tillräckligt bra topp och stakar för turbo

bakhjulsdrivet ska de va, annars få det va!

Chaufför
16 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#4
Då kanske det helt enkelt är lättast och billigast i längden att byta motor helt och hållet med turbo ?


207 Inlägg
12 oktober 2009
#5
Ahlgren90 skrev:
Då kanske det helt enkelt är lättast och billigast i längden att byta motor helt och hållet med turbo ?

Svar ja smile En en Tic motor lär ju inte direkt vara dyr på Skroten smile Billigt och Smidigt smile


164 Inlägg
12 oktober 2009
#6
Men sen kan man ju oxå betänka att du lär registringsbesiktiga om bilen (eller va det heter) efter det bytet. Och ska den bli godkänd lär du byta hela drivlinan och HELA bromssystemet oxå. Frågan har kommit upp hundra gånger i bilsport, speciellt om volvos, och svaret är alltid att det är billigare, och enklare att byta bil till en med turbo original.
Jag är i samma sits med mustangen, jag vill ha kompressor, men för att få det godkännt lär jag byta låda och ev bakaxel oxå, samt skivor och ok runt om. Och då blir det billigare att sälja den, och köpa en Cobra, som har allt det från början.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 oktober 2009
#7
köp en färdig

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 oktober 2009
#8
Eftersom du inte kommer kunna besiktiga med turbo-konverteringen. samt massa strul vid motorbyte med mera och besiktning så blir det nog både enklare och billigare och byta bil.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 oktober 2009
#9
bakhjuls_spin skrev:
om du tänkte turbokonvertera din 740 gl så skulle jag införskaffa en glt 16v istället, håller bättre i livslängden med turbo också, gl har inte tillräckligt bra topp och stakar för turbo

What? Varför skulle toppen vara för dålig? Visst stakarna är nu inte dom bästa, men håller om man laddar lite vettigt

Jonas

1 008 Inlägg
13 oktober 2009
#10
e55boy skrev:
Men sen kan man ju oxå betänka att du lär registringsbesiktiga om bilen (eller va det heter) efter det bytet. Och ska den bli godkänd lär du byta hela drivlinan och HELA bromssystemet oxå. Frågan har kommit upp hundra gånger i bilsport, speciellt om volvos, och svaret är alltid att det är billigare, och enklare att byta bil till en med turbo original.
Jag är i samma sits med mustangen, jag vill ha kompressor, men för att få det godkännt lär jag byta låda och ev bakaxel oxå, samt skivor och ok runt om. Och då blir det billigare att sälja den, och köpa en Cobra, som har allt det från början.

Det där stämde inte så mycket....
Inga bromsar behöver bytas eller nått sånt i 740in. det som dom kan villa ha är turbons stötdämpare bak, men det är aldrig något de kollar.
Om det gäller bilen i profilen så går det utmärkt att regga om med utbytt motor.
Det som kan vara lite klurigt är om man skall i med en nyare motor än 89 i denna eftersom nyare har lh 2.4 insprutningen, då åker man på att byta kabelhärvan till motor/boxar vilket inte är så jättekul i 740.
Bil som är inreggad Efter 1 jan 1993 går ej att regga med utbytt motor.
Motorn som skall reggas med skall vara av årsmod 89 eller nyare och vara i originalutförande med styrsystem och katalysator, den skall vara under gränsvärderna för vad volvo har specat 744 på, vilket innebär 175kW 310Nm.
Reggningen kostar drygt 900kr (regbes + vägning)
Senast redigerat av 240bns (13 oktober 2009)


2 230 Inlägg
13 oktober 2009
#11
många som har koll:) är kalas enkelt att regbeskita en 740 som man bytt till turbo motor ismile

Hej!
Vad det gäller buren så måste den vara ordentligt monterad och skyddad på alla de ställen där någon kroppsdel riskerar att komma i kontakt med rören.

Stolarna måste vara original, i övrigt finns inga direkta krav på inredningen. Naturligtvis får det inte finnas några farliga vassa kanter eller liknande.

Gör det ett motorbyte måste du montera en motor med katalysator och flytta över allt som har med motorstyrning och avgasrening att göra. (styrboxar, syresensor, katalysator m.m)

Du måste också hålla dig inom den effekt och vridmomentsgräns som volvo satt för 740:

sen får effekten inte överstiga 175din /310nm.

Källa är direkt från bilprovningen av en som heter Björn.
frågade även om bur så får ni svar på det med.
sen bromas behöver INTE bytas bara fjädrar.

Främre stötdämpare 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 eller 1329648, bakre stötdämpare Volvo nr 1329507.

där har ni svart på vitt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#12
Översta klistrade tråden i forumet:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Inlägg #1 och "6:



Addendum: Regler specifikt för motorbyte i Volvo 740/940:

Här är dagens regelverk för fordonet ifråga med två kompletterande svar från SFRO:

-----------------------------------------------------------------

Svar nr 1 från SFRO:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

---------------------------------------------------------------------------

Så 175kW / 238Hkr är det som gäller.

Numren på dämparna stämmer.

/Göran



Rojpen skrev:
Du måste också hålla dig inom den effekt och vridmomentsgräns som volvo satt för 740:

sen får effekten inte överstiga 175din /310nm.

Källa är direkt från bilprovningen av en som heter Björn.
frågade även om bur så får ni svar på det med.
sen bromas behöver INTE bytas bara fjädrar.

Främre stötdämpare 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 eller 1329648, bakre stötdämpare Volvo nr 1329507.

där har ni svart på vitt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

446 Inlägg
13 oktober 2009
#14
men kan man reg besikta med en turbo konverterad b230f eller måste det vara en motor från en 740 tic?


10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#15
Vad är det som är oklart?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

(dom klistrade trådarna är till för att ge information så det är alltid en bra ide att läsa igenom dom)

/Göran

victor91 skrev:
men kan man reg besikta med en turbo konverterad b230f eller måste det vara en motor från en 740 tic?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

979 Inlägg
13 oktober 2009
#16
Hade hellre bytt motorn till en turbomotor ist för att turbokonvertera din befintliga maskin. Det handlar om samma pengar och jobb

Hpc

Chaufför
16 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#17
Tackar föralla bra svar. Låter som om de är lättare och billigare att köpa en 740 tic ist smile Får tänka på hur jag ska göra smile Men tack så mycket smile



Sök