3293
Sök

Fortfarande spänningsfall trots 120A generator och bytt batteri

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#21
har tänkt och byta ut plus kabeln men när ja kollar i generatorn så är det en svart kontakt dosa jag e riktigt usel på och byta ut kablar få se om någon mekaniker har lust och byta ut dom

51 Inlägg
13 oktober 2009
#22
Du har fortfarande inte förklarat hur du har jordat batteriet i chassit. Eller så har jag missat det? Alltså hur grov kabel går det från batteriets minuspol till chassit på bilen?

EDIT: såg precis:

jag la till en 70mm jordkabel nyss och inget skillnad

Har du bra kontaktytor då? Har du slipat bort färg osv? och är det grov plåt du fäster i?
Senast redigerat av daniz (13 oktober 2009)

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#23
skall lämna in min  bil till dbakuten istället

4 074 Inlägg
13 oktober 2009
#24
Sharky skrev:
Det går inte att länka till ELFAs produkter:


48-196-94      Rörkabelsko rör M10 50 mm²

Sån tex. Haken är att man måste (bör) pressa den med riktig hydraultång. Det finns dock billigare pressbackar att köpa som man endera klappar till med släggan eller sätter upp i ett riktigt verkstadsskruvstycke och drar åt.

/Göran


kalle_kalle skrev:
ge gärna exempel på sådana kabelskor smile


Man kan ju även löda oxå efter man pressat dom! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#25
Behöver man det så har man inte pressat korrekt.
Då är det ju liksom bortkastat eftersom hela iden med pressade kabelskor är att få en garanterat tillförlitlig förbindning. Lödning är inte 100% tillförlitligt hur noga man än utför det eftersom tenn är amorft.

/Göran

BJonsson skrev:
Man kan ju även löda oxå efter man pressat dom! smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#26
fan har tröttnat på skiten nytt running bull batteri och det är värre det känns som om bilen dör pga spänningsfallet har slitit kablarna lagt ett nytt jordkabel ingen skillnad alls

misstänker att generatorn håller på att dö ut sliter sig eftersom när jag sätter på max volym så sjunker varvmätaren med också  som om den suger ström direkt från motorn och ingen effekt skillnad blir det när ja gasar på lite över 1000varv

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 oktober 2009
#27
wayfinder skrev:
batteriet laddar fint och i viloläge ligger den på 13.8v  men har inte kollat exakt spänning med det nya batteriet

viloläge på 13.8v? du skojar hoppas jag? Då är batteriet sönderbränt. Om det däremot laddar runt 14 när motorn är igång så är det väl ungefär normalt. 14.4 bör det vara.

normal spänning brukar ligga runt 12.5-12.7v , rätta mg om jag har fel

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#28
?

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#29
jaha då har ja tänkt fel och den laddar på 13.8v då är något fel hur skall ja fixa detta?

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 oktober 2009
#30
NÄR laddar den 13.8v. Med bilen avstängd eller motorn igång? Har du mätt på batteripolerna vid tillfället?

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#31
motorn igång i tomgång

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#32
har ingen multimeter just nu skiten paja billig biltema skit för 100kr he he skall ner och fixa en imorgon

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 oktober 2009
#33
okej då är det lite i underkant tror jag nog. Men du KAN ju inte försökt lösa problemet med kabelskorna, nya kablar och nytt batteri på rätt sätt om du inte får resultat.

1. Är generatorn installerad korrekt?
2. Är ALLA kablar dragna rätt och har du jordat av generatorn korrekt samt batteriet?
3. Är du 110% säker på att alla kabelskor får ultimat kontakt med underlaget de sitter på samt att de är ordentligt pressade?

Du skriver så otydligt vilka steg du försökt dig på så det är ett virrvarr att försöka hjälpa dig

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#34
Generatorn är installerad av en mekaniker så vete fan om det inte är korrekt
Jordningen är korrekt har lagt till en extra kabel inget skillnad
110% på att kabelskorna sitter korrekt jaa

får hämta en multimeter imorgon för att ´kunna hitta bästa läget för jordkabeln

spänningsfall har samma värde från slutsteget och från batteripolernaa

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
13 oktober 2009
#35
Vad är det för en bil det handlar om?
Om ljuset och dylikt blinkar skulle jag först och främst kolla alla jordpunkter.
Därefter mäta upp spänningen vid 2000varv och hög volym på.
Om det ligger väldigt lågt så kan man fuska lite genom att sätta in ett extra batteri i skuffen te.x roll

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#36
nån som vet om det är enkelt och byta ut ström kablarna till generatorn?

bara ducka ner huvet och skruva loss eller måste ja ta bort hela generatorn?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
13 oktober 2009
#37
wayfinder skrev:
nån som vet om det är enkelt och byta ut ström kablarna till generatorn?

bara ducka ner huvet och skruva loss eller måste ja ta bort hela generatorn?

Svårt att säga när man inte vet vad det är för bil.. vissa är lätta medans andra är svåra hmm

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#38
vid 2000varv gav den ingen skillnad faktist

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#39
varvtalet sjönk pga spänningsfallet

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 oktober 2009
#40
generatorn lär inte fungera som den ska isf. Du bör montera bort den och trippelkolla ström och jord från den. Ladda batteriet med en batteriladdare och se vilken ström den tar emot (du kan ha bränt ditt batteri).


Sök