3747
Sök

Köpa snabb förstabil

110 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#1
Varför anser nästan alla att det är fel att köpa en dyr och snabb förstabil?
då menar jag t.ex. audi s2, bmw m3 e36 och liknande bilar?
Om man tycker att bilar som har under 200 hk känns segt så ska man väl få välja något som man tycker känns roligt att köra med bra acceleration.
Många säger också att man måste lära sig köra bil innan man köper någon snabb bil, men det finns fullt med tomma parkeringar där man kan träna och lära känna bilen vilket jag anser är viktigare och då kan man säkert bli jävligt grym bara man känner till bilens gränser och hur den beter sig.

Vad tycker ni om att skaffa en snabb förstabil är det rätt eller fel?

1 754 Inlägg
14 oktober 2009
#2
Budget?
Det är inte fel att köpa en snabb förstabil. Problemet är att man lätt kan hamna i ett dike eller dö om man inte passar sig wink
Senast redigerat av Holiace (14 oktober 2009)

Jag kan inget om allt.

7 100 Inlägg
14 oktober 2009
#3
köper hellre en billig bil än en snabb bil som första bil

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

181 Inlägg
14 oktober 2009
#4
Tycker man ska se till det individuella fallet, vill man ha en bmw m3 som förstabil så är väl det upp till dig, men försäkringen kostar ju skjortan och om du gör sönder något pga nybörjar fel så blir det ganska mycket dyrare än om du gör det i en 320, så det får man känna efter själv tycker jag iaf ^^


453 Inlägg
14 oktober 2009
#5
Vill du ha en snabb bil som första så köp det, det är ju upp till var och en. Hade jag haft råd med en subaru impreza som första så hade inte jag köpt en volvo 740 kan jag säga i alla fall tongue


778 Inlägg
14 oktober 2009
#6
jag tro du blir ganska nöjd med 325 eller en volvo turbo jag tycker 244 tic är helt underbart rolig lek bilar och bmw's motor är så skön drag i men om du ska pressa motorväg så tycker jag 900 9-3 turbo med chip 200-300 hk är väldigt pigga

128 Inlägg
14 oktober 2009
#7
ne livsfarligt finns så många idioter som tror dom är batman så fort dom tatt körkort.

Burn IF performance

4 586 Inlägg
14 oktober 2009
#8
Det krävs mer än tomma parkeringar för att bli en bra bilchaufför

Börja med något med mindre effekt och skaffa dig erfarenhet av att köra bil. Sedan när du haft körkoret ett tag så kan du börja gå upp i effekt


677 Inlägg
14 oktober 2009
#9
Toyota supra mk3 om du gillar bilar som är snabba och bekväma
200sx om du älskar att busa

407 Inlägg
14 oktober 2009
#10
det handlar inte om hästarna utan hur du kan köra..du kan ALDRIG träna en tex vattenplaning på en parkering...och visst kan du få vattenplanning med en "slö" bil också...men du kan aldrig uppnå träning på en parkering...det går inte att jämföra med att köra på gata...men känner du att du är en rutinerad förare och har cash så är det bara hugga en prestanda bil..men är du en svensson som har tagit körkort precis och har bil intresse så kan du ju köpa en billigare bil och "leka" med och lära dig skruva utan att det kostar en månadslön..

264 Inlägg
14 oktober 2009
#11
Har man bara vett o känna av var sina egna gränser går eller bilens så är det inte alls ngt fel med det..


1 754 Inlägg
14 oktober 2009
#12
Köp Miata smile

Jag kan inget om allt.

26 Inlägg
14 oktober 2009
#13
bil_alskaren skrev:
Varför anser nästan alla att det är fel att köpa en dyr och snabb förstabil?
då menar jag t.ex. audi s2, bmw m3 e36 och liknande bilar?
Om man tycker att bilar som har under 200 hk känns segt så ska man väl få välja något som man tycker känns roligt att köra med bra acceleration.
Många säger också att man måste lära sig köra bil innan man köper någon snabb bil, men det finns fullt med tomma parkeringar där man kan träna och lära känna bilen vilket jag anser är viktigare och då kan man säkert bli jävligt grym bara man känner till bilens gränser och hur den beter sig.

Vad tycker ni om att skaffa en snabb förstabil är det rätt eller fel?
Erfarenheten säger mig att "nya" (särskilt manliga) bilförare överskattar sin förmåga förr eller senare. Det är snarare en regel än ett undantag att man kommer att buckla lite plåt på ett eller annat sätt under det första året.

Jag gjorde det själv.. buskörde och var kung. Tills jag kanade ut i en korsning och blev rammad av en granada som låg i 90 och hade ingen chans att stanna. Jag klarade mig med hjärnskakning och kände mig rätt ramsned ett tag.. men min bil blev ju bara mos.

DÅ var jag trots allt glad att jag bara hade en sketen Opel Rekord Berlina 1900  -78. Plommonlila. Vita fartränder... Å.. saknar den bilen...

Men åter till ämnet.

Du blir inte kung på att köra en bil med 200+hp på en parkering.. Det krävs rutin.. i vardagliga händelser.. Du vet inte hur du reagerar på en händelse förrän du blivit utsatt för det. En fd flickvän till mig lyckades lägga sin bil på tak efter att ha väjt undan för en katt.

Så det är inte bara hästkrafterna som talar MOT. Det är även hur mycket man gråter när man förstör den. Plånboksmässigt, alltså... Man saknar alltid sin första bil... det är lite som första kärleken. smile

En oerfaren förare har heller inte samma periferseende. Han/hon kör inte på rutin och lägger därmed MER energi på att kontrollera bilen och får sämre reaktionsförmåga. Man är ju tyvärr inte ensam i trafiken.

Även andras misstag kan skrynkla ens plåt. Nä, jag står fast vid att man bör ha en slit- å slängare som första bil. Gärna nåt som måste skruvas i litegrann... så man får ett personligt förhållande till den.
Senast redigerat av tilltugg (14 oktober 2009)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

Svartlistad
446 Inlägg
14 oktober 2009
#14
jag hade en gmc typhoon som förstabil och nu kör jag en 850 t5-r och jag har aldrig varit med i något krock eller kört av vägen ! peppar peppar så jag tycker att det är dåligt att alla dras över samma kam,

typ köp ingen snabb bil du kommer bara krocka..

Mvh/jimmy

Edit: det är ingen söndagskörning jag snackar om heller smile
Senast redigerat av jimmy-124 (14 oktober 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2009
#15
Tycker du bilar med under 200hp är klena så är du jävligt kräsen och borde kanske bara av den anledningen köpa en mindre bil,  menar inget illa för jag tycker själv på det viset. Men visst var det nyttigt att köra (och vänja sig vid) Mercedes och sedan tycka 200hp Bmw är pigg. Hoppar jag sedan vidare och lånar någon av familjens bilar är de raketer helt plötsligt wink

Å andra sidan började jag med starka bilar, och det ångrar jag inte ett dugg. Men kombinationen 18år och en snabb bil är sällan lämplig, effekt och dåligt omdöme är ingen bra kombination.

Den stora skillnaden tycker jag är att i en snabb bil "räcker" inte vägarna till, i alla fall inte ur lagens synvinkel. Har man en bil, och tillhör den kategori som de flesta på Garaget gör vill man trycka på. Och i en snabb bil är man uppe i motorvägsfart innan man hinner tänka efter, innan bilen ens börjat sträcka på sig. Tyvärr menar jag inte motorväg, för där är "trycka på" och "sträcka på sig" snarare 200 tongue

Detta är i bästa fall inte bra för körkortet eller plånboken, i värsta fall slutar det i en olycka...

Men OM du då kör en lite slöare bil, är "trycka på" och sträcka på sig inte så mycket mer än vanligt trafiktempo. Tar det 12sek till 100 är det en enorm skillnad mot 7sek till 100, och en lite klenare bil toppar kanske inte mer än 150, och det är en enorm skillnad mellan 150 och 250 (vilket en bil som gör 0-100 på under 7sek ofta toppar).

I en mindre (ofta med betydelse klenare) bil kan man trycka på rejält utan att riskera körkort eller livet, det är kanske inte lika roligt men det är ofta betydligt vettigare för de som har en... olämplig syn på vad som är lämpligt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
14 oktober 2009
#16
vampyren skrev:
ne livsfarligt finns så många idioter som tror dom är batman så fort dom tatt körkort.
cirka 107 st av 100 ja tyvärr.

2 201 Inlägg
14 oktober 2009
#17
visst, alla vill ha en sportbil direkt. men erfarenhet har man inte direkt.. då kör jag hellre o får erfarenhet i en motorsvagare bil. än kanske köper min sportbil för mycket pengar som ajg drömt om. o rätt som en dag så kommer den här bristen på erfarenhet o man kvaddar sin drömbil.

köp en billigare o svagare bil i början o sen byt upp dig

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 oktober 2009
#18
Fixa en slö bil till att börja med, inte kul att ha sin S4:a eller M3:a skrotad i en lyktstolpe efter tredje turen sad Och ja lyktstolpar finns oftast på parkeringsplatser hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

23 Inlägg
14 oktober 2009
#19
Dom första 6 månaderna efter du fått körkort kommer vara dom farligaste 6 månaderna i hela ditt liv så jag rekomenderar en säker bil.


950 Inlägg
14 oktober 2009
#20
Gör som mig. Kör andras bilar några år och köp sen drömbilen, när du har lärt att köra bil på riktigt smile


Sök