Tycker du bilar med under 200hp är klena så är du jävligt kräsen och borde kanske bara av den anledningen köpa en mindre bil, menar inget illa för jag tycker själv på det viset. Men visst var det nyttigt att köra (och vänja sig vid) Mercedes och sedan tycka 200hp Bmw är pigg. Hoppar jag sedan vidare och lånar någon av familjens bilar är de raketer helt plötsligt
Å andra sidan började jag med starka bilar, och det ångrar jag inte ett dugg. Men kombinationen 18år och en snabb bil är sällan lämplig, effekt och dåligt omdöme är ingen bra kombination.
Den stora skillnaden tycker jag är att i en snabb bil "räcker" inte vägarna till, i alla fall inte ur lagens synvinkel. Har man en bil, och tillhör den kategori som de flesta på Garaget gör vill man trycka på. Och i en snabb bil är man uppe i motorvägsfart innan man hinner tänka efter, innan bilen ens börjat sträcka på sig. Tyvärr menar jag inte motorväg, för där är "trycka på" och "sträcka på sig" snarare 200
Detta är i bästa fall inte bra för körkortet eller plånboken, i värsta fall slutar det i en olycka...
Men OM du då kör en lite slöare bil, är "trycka på" och sträcka på sig inte så mycket mer än vanligt trafiktempo. Tar det 12sek till 100 är det en enorm skillnad mot 7sek till 100, och en lite klenare bil toppar kanske inte mer än 150, och det är en enorm skillnad mellan 150 och 250 (vilket en bil som gör 0-100 på under 7sek ofta toppar).
I en mindre (ofta med betydelse klenare) bil kan man trycka på rejält utan att riskera körkort eller livet, det är kanske inte lika roligt men det är ofta betydligt vettigare för de som har en... olämplig syn på vad som är lämpligt.