2508
Sök

Volvo XC60 med onormalt däckslitage...

MR Andersson
1 229 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#1
Farsan har haft sin XC60 nu sen i maj och har averkat ca 1800 mil med den.

det sitter dyra pirelli 235/60/18 däck på och efter ca 700 mil va framdäcken riktigt dåliga så han var inne på volvo och dem bara skiftade fram och bak o tyckte att han skulle köra vidare.

Nu har den som sagt gått 1800 mil och alla däck är näst intill sopslut...

Ska det verkligen va såhär? Volvo påstår de men jag anser att dyra däck bör hålla iaf 2500-3000 mil?

Bilen är en D5 AWD med automat och den körs inte hårt eller nått, ca 12 mil+ extra så det blir 4000 mil om året så som det ser ut nu så behöver han ju 2 omgångar däck för oklara en sessång...

Finns det nån där ute med en XC60 som har kört lika långt med samma däck? Hur ser era däck ut?


1 814 Inlägg
15 oktober 2009
#2
Kollat hjulinställning? rätt lufttryck i däcken hela tiden? Gasar han såpass mycket att anti-spinn går in?

MR Andersson
1 229 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#3
Har inte rört luften då det är sagt att volvo ska sköta det och den har vart inne för däcktrycks kontroll 2ggr och var inne för 3 veckor sen på hjulinställning men dem säger att dem hittar inga fel.

Nej han gasar absolut inte så hårt, Han kör normalt.


huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2009
#4
Mina däck slits ungefär 1-1,5mm per 1000 mil jag kör sommartid (Tex 225/45 17 Nokian Z G2, Continental SPC3). Kan tänka mig att däcken slits mycket mera på en tung awd bil som har mycket bredare däck.


Om det är friktionsdäck han har på så tror jag definitivt att det kan vara rimligt med högt slitage.
Senast redigerat av steifan (15 oktober 2009)


MR Andersson
1 229 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#5
De är vanliga sommardäck. Och så vansinnigt mycke tyngre än en vanlig familje bil är den ju inte?


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 oktober 2009
#6
Sen slits Pirellidäck rätt fort har jag märkt, jag och pappa hade samma däck på golfen o hans s40, hans slets ut jävligt fort. Bara något år fick han byta, o han kör gubbigt om nån, medan mina fortfarande har 5mm kvar kanske (var 9mm för 3 år sen), dock inte kört med dom i sommar direkt.
Men de kanske har med tyngden att göra, dieselmotorn väger ju en hel del också antar jag, och ligger ju rakt på framhjulen.
Men be om en annan åsikt från en annan verkstad kanske?


Med lem
1 127 Inlägg
15 oktober 2009
#7
Pirelli är ju fan kända för att vara lösslitna, på en tung suv så håller de väl inte bättre direkt.. Bra grepp och däck, men usel hållbarhet.


huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2009
#8
Bilen har en tjänstevikt på 1816kg så är ju hyfsat tung ändå.

Om du har möjlighet så kan du kolla vad det är för treadwear på däcken.
Brukar stå tillsammans med Temperature grade eller liknande.
Kan ge en bild av hur slitagetåligt däcket är.


** Nån slags hypotes:
Sen kanske bara för att det är en XC60 så kanske konstruktörerna har tunat in
hjulinställningarna att ge optimal väghållning framför hänsyn till däckslitage tongue


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 oktober 2009
#9
brukar inte förresten felaktig hjulinställning visa sig på så vis att däcken är ojämnt slitna, dvs att t.ex. den högra sidan av däcket är mer slitet än den vänstra sidan av samma däck?
Så det enda de kan vara annars är dåliga däck, för tung bil, eller dåligt däcktryck (om man bortser från körstil)?


huh?
10 427 Inlägg
15 oktober 2009
#10
Förresten, testa att mejla tidningen Vi Bilägare.
De brukar kunna jaga fatt på lite halvansvariga på
bilföretagen som får ställa upp och svara på anklagelserna!

http://www.vibilagare.se/


274 Inlägg
15 oktober 2009
#11
Mortalis skrev:
brukar inte förresten felaktig hjulinställning visa sig på så vis att däcken är ojämnt slitna, dvs att t.ex. den högra sidan av däcket är mer slitet än den vänstra sidan av samma däck?
Så det enda de kan vara annars är dåliga däck, för tung bil, eller dåligt däcktryck (om man bortser från körstil)?

Nja, inte riktigt. Det är camber du pratar om.

Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.



Tveksamt att det är vikten, hallå eller tänk om han körde runt med fullt last då? Då hade han väll fått byta varje vecka.

Edit: Belastningsindex för ett däck av den storleken han kör på är 850-975kg per däck. Om jag tar och räknar på ett ungefär så har han ca 1800kg kvar till maxgränsen för däcken.

Till trådskaparen. Fick du nått papper eller så på hjulinställningen de gjorde? Litar du på de?
Senast redigerat av Bossni (15 oktober 2009)


4 001 Inlägg
15 oktober 2009
#12
Bossni skrev:
Mortalis skrev:
brukar inte förresten felaktig hjulinställning visa sig på så vis att däcken är ojämnt slitna, dvs att t.ex. den högra sidan av däcket är mer slitet än den vänstra sidan av samma däck?
Så det enda de kan vara annars är dåliga däck, för tung bil, eller dåligt däcktryck (om man bortser från körstil)?

Nja, inte riktigt. Det är camber du pratar om.

Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.



Tveksamt att det är vikten, hallå eller tänk om han körde runt med fullt last då? Då hade han väll fått byta varje vecka.

Edit: Belastningsindex för ett däck av den storleken han kör på är 850-975kg per däck. Om jag tar och räknar på ett ungefär så har han ca 1800kg kvar till maxgränsen för däcken.

Till trådskaparen. Fick du nått papper eller så på hjulinställningen de gjorde? Litar du på de?

där har du fel, det krävs ganska extrem camber för att ge onormalt däckslitage, det är toe som orsakar däckslitage.

Till TS: som någon nämnt här redan så ska man inte räkna med mer än 2-2500 mil på Pirelli med dom dimensionerna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

274 Inlägg
15 oktober 2009
#13
kolvas skrev:
där har du fel, det krävs ganska extrem camber för att ge onormalt däckslitage, det är toe som orsakar däckslitage.

Till TS: som någon nämnt här redan så ska man inte räkna med mer än 2-2500 mil på Pirelli med dom dimensionerna

Läs mitt inlägg igen och citera var jag skrev att det var cambern som var orsaken tack.


4 001 Inlägg
15 oktober 2009
#14
Bossni skrev:
Mortalis skrev:
däcken är ojämnt slitna, dvs att t.ex. den högra sidan av däcket är mer slitet än den vänstra sidan av samma däck?

Nja, inte riktigt. Det är camber du pratar om.

Här är det jag menade du hade fel, cambern behöver vara extrem för att slita onormalt på in/ut-sida på däcket.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

274 Inlägg
15 oktober 2009
#15
kolvas skrev:
Bossni skrev:
Mortalis skrev:
däcken är ojämnt slitna, dvs att t.ex. den högra sidan av däcket är mer slitet än den vänstra sidan av samma däck?

Nja, inte riktigt. Det är camber du pratar om.

Här är det jag menade du hade fel, cambern behöver vara extrem för att slita onormalt på in/ut-sida på däcket.

Jag tror att vi missförstod varandra lite.

Bossni skrev:
Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.

Ser ut som att jag menade Toe men jag kom inte på namnet på vinkeln just då.

Jag skrev lite konstigt när jag skrev att det var hjulinställningen som var orsaken till däckslitaget men inte cambern. Eftersom camber ingår i en hjulinställning.
Men jag tror fortfarande att det är felaktig camber som sliter på sidorna (oavsett om den är extrem eller inte så är det den som är orsaken till sidoslitage.) (har inget med det här fallet att göra)


4 001 Inlägg
15 oktober 2009
#16
Bossni skrev:
kolvas skrev:
Bossni skrev:

Nja, inte riktigt. Det är camber du pratar om.

Här är det jag menade du hade fel, cambern behöver vara extrem för att slita onormalt på in/ut-sida på däcket.

Jag tror att vi missförstod varandra lite.

Bossni skrev:
Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.

Ser ut som att jag menade Toe men jag kom inte på namnet på vinkeln just då.

Jag skrev lite konstigt när jag skrev att det var hjulinställningen som var orsaken till däckslitaget men inte cambern. Eftersom camber ingår i en hjulinställning.
Men jag tror fortfarande att det är felaktig camber som sliter på sidorna (oavsett om den är extrem eller inte så är det den som är orsaken till sidoslitage.) (har inget med det här fallet att göra)

Jag har nog aldrig varit med om snedslitna däck p.g.a camber på en gatbil, kolla på BMW-åkarna som sänker sina bilar och får 2-3 grader camber utan att däcken slits snett

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med lem
1 127 Inlägg
15 oktober 2009
#17
Bossni skrev:
Men jag tror fortfarande att det är felaktig camber som sliter på sidorna (oavsett om den är extrem eller inte så är det den som är orsaken till sidoslitage.) (har inget med det här fallet att göra)

FEL!

Slitna innersidor av däcken = för mycket toe out
Slita yttersidor av däcken = för mycket toe in

tänk dig själv hur däcken får släpa med fel toe, cambern märks inte av nämnvärt på däckslitage..


\m/(><)\m/
742 Inlägg
15 oktober 2009
#18
kolvas skrev:
Bossni skrev:
kolvas skrev:
Här är det jag menade du hade fel, cambern behöver vara extrem för att slita onormalt på in/ut-sida på däcket.

Jag tror att vi missförstod varandra lite.

Bossni skrev:
Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.

Ser ut som att jag menade Toe men jag kom inte på namnet på vinkeln just då.

Jag skrev lite konstigt när jag skrev att det var hjulinställningen som var orsaken till däckslitaget men inte cambern. Eftersom camber ingår i en hjulinställning.
Men jag tror fortfarande att det är felaktig camber som sliter på sidorna (oavsett om den är extrem eller inte så är det den som är orsaken till sidoslitage.) (har inget med det här fallet att göra)

Jag har nog aldrig varit med om snedslitna däck p.g.a camber på en gatbil, kolla på BMW-åkarna som sänker sina bilar och får 2-3 grader camber utan att däcken slits snett

Jag skulle nog vilja påstå tvärtom, mycket avvikande camber från vad den ska ger ojämnt slitage.. BMW t.ex har ganska extrema hjulvinklar org med tanke på camber bak, flera modeller ska stå närmare 2grader negativ camber.. Toe fel ger oftast ett taggigt slitage på den sida som är snedsliten medans ett camber fel ger ett väldigt lent slitage, dra med handen där det är snedslitet (längsmed däcket framochtillbaka) och du känner om klackarna känns taggiga eller om det är lent snedslitet...

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

MR Andersson
1 229 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#19
Tror inte han fått nån lapp på inställningen men däcken är precis jämnt slitna... Men ska nog åka till en annan verkstad nu snart o göra en inställning för o få en egen uppfattning.

Han åker väldigt sällan med last men drar med den kanske en gång i veckan.

Körstilen är ju som den är men tänk er själva: De är en klumpig bil med automatlåda och säkerhets system upp under tänderna så de är inte direkt nån bil man ligger o gör donuts med direkt.... De är knapps så de släpper om man provocerar den med systeme ur för den skyddar sig själv ändå och stryper motorn.

Ska tydligen komma ner nån nisse till ön nu nästa vecka från volvo som ska kolla på den.

Men finns de ingen annan där ute med en xc60 som kan ge en åsikt?


4 001 Inlägg
15 oktober 2009
#20
ifall den sliter jämnt så är det troligtvis inga fel, en jobbarkompis har en XC70 och den sliter mycket mer på däcken än firmabilen som är en vanlig v70

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök