Kontrakt och ångerrätt
Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.
Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.
Undvik missförstånd
Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.
Ingen ångerrätt
När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.
altså ångerätten gäller inte
Sen måste jag vara ärlig dom fell som saab/opel har upptäkt visste faxist inte jag om hur ska jag kunna veta att generatorn va dålig när mätaren i bilen vissa att den fungkar bra, ok bilen har aldrig dummat sig när jag har haft den mer än vesäntliga saker som tändstift o tändkablar o sånt som va nytt när jag sålde den.
Senast redigerat av pukan2 (10 maj 2006)