2646
Sök

VARNING för korkade bilköpare.

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
sålde min opel corsa a gsi föra veckan i onsdags kväll till en kille ok hans tjej,ja kille va skit intresserad ok så tästa bilen ok köpte den,när han skulle åka sa han att, nu blir det raka spåret till saab/opel för en grundlig kontrol av den hära bilen så det inte är nåt fel på den sen ska jag besesikta den ok se att den går igen med sportsysstemet,bilen är redan bes bilen har slutsiffra 9,sen sa han nåt  om att ahh det är gö enligt lag 1 veckas bytesrätt.

Nu undrar jag så här finns det sådana petiga mänsikor här i värden,ok vem fan läger ut sån energi på en gammal opel corsa gsi från 1991.

killen har ringt ok klagat på bilen dom från opel ringde ok sa att takluckan inte funkar(som den gör men trögt)ok att generatorn inte funkar som den med gör enligt mätaren i bilen.

vad fan gör man med en sådan mänsika hur knäpp får man bli.
ajja den hära så kallade bytes veckan är snart slut enligt han det ska vara 2 dagar kvar.

om ni undrar så är killen 25år gammal.

Finns det nåt som heter bytes vecka.

180 Inlägg
10 maj 2006
Ge fan i att svara eller så frågar du killen om han verkligen vill ha bilen. Och att den inte är ny så klart att det är nån/några småskavanker,som du säkert sa till han vid köpet.

R_Weber
10 maj 2006
Har du sålt bilen privat har han ingen som helst bytesrätt. Sen beror det ju på vad ni kommit överens om...men om du sålt bilen i befintligt skick så får han ta smällen om något är fel. Även om de fanns vid försäljaningen men han inte upptäckte det innan köpet.

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
jag har då sålt mins 100 bilar i mitt liv ok jag har då alldrig träffat på nån mer dummare mäniska i hella mitt liv.
ok vi skräv en handskrivet kvitto på att bilen säljes i befintligt skik.
vissa mäniskor är bara för mycket.
det gävliga är att snubben inte ens kollade på bilen när han kom ni vet som man brukar gör,det enda han titta på va det öppna filter i motorumet.sedan tästade han bilen.ok sen köpte den.

409 Inlägg
10 maj 2006
nee han har ingen bytes vecka hehe iså fall borde ja lämnat tillbkaks min bil förlängesedan tongue fick ju kopplingsras första veckan ju! sen var de kamaxelsensorn och bränsle relät sen toppen och massa därtill nee du är den såld i befintligt skikck är den såld.

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

324 Inlägg
10 maj 2006
Trögare person får man nog leta efte hehe finns inget som heter bytes vecka när man säljer privat=)

Avstängd
257 Inlägg
10 maj 2006
de é hans eget fel om han inte kollat på bilen efter fel innan han betalade & skrev på kvittot. bilen är nu hans & pengarna är dina. men vill han lämna te baks bilen så säg bara te honom att visst du kan ta imot bilen gratis smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

www.rallyshop.se
551 Inlägg
10 maj 2006
Och gnäller han mer så finns det ju alltid andra metoder.

www.basebolltraet.se/brukar-funka

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

460 Inlägg
10 maj 2006
pukan2 skrev:
sålde min opel corsa a gsi föra veckan i onsdags kväll till en kille ok hans tjej,ja kille va skit intresserad ok så tästa bilen ok köpte den,när han skulle åka sa han att, nu blir det raka spåret till saab/opel för en grundlig kontrol av den hära bilen så det inte är nåt fel på den sen ska jag besesikta den ok se att den går igen med sportsysstemet,bilen är redan bes bilen har slutsiffra 9,sen sa han nåt  om att ahh det är gö enligt lag 1 veckas bytesrätt.

Nu undrar jag så här finns det sådana petiga mänsikor här i värden,ok vem fan läger ut sån energi på en gammal opel corsa gsi från 1991.

killen har ringt ok klagat på bilen dom från opel ringde ok sa att takluckan inte funkar(som den gör men trögt)ok att generatorn inte funkar som den med gör enligt mätaren i bilen.

vad fan gör man med en sådan mänsika hur knäpp får man bli.
ajja den hära så kallade bytes veckan är snart slut enligt han det ska vara 2 dagar kvar.

om ni undrar så är killen 25år gammal.

Finns det nåt som heter bytes vecka.

Om du skrev ett kvitto,undertäcknade det,och formuleringen "provkört och kontrolerat skick" eller "befintligt skick"(inte helt juridiskt rätt term) så är du helt skyddad om inte lämnar man en "garanti" på ett år!!

Tvister om detta löses oftast i tingsrätten.

Ångervecka har du vid hemförsäljning då en försäljare knackar på och säljer varor vi din ytterdörr.
Då köpare tar kontakt finns ingen ångervecka på köpt vara.

A.E

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
10 maj 2006
Om han kör och besiktigar bilen och det vissar sig att där är brister på tex bromsar tror jag att du är skyldig att åtgärda felet. Läste en artikel för något årsedan om just en sådan sak.

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
kan medela att bilen har slut siffrer 179 den gick i genom sissta bes utan anmärkning som den har gjort sen 2002.

460 Inlägg
10 maj 2006
Markus_C skrev:
Om han kör och besiktigar bilen och det vissar sig att där är brister på tex bromsar tror jag att du är skyldig att åtgärda felet. Läste en artikel för något årsedan om just en sådan sak.

För privatpersoner;

Bara om bilen sålts utan formuleringen "i uppvisat och provkört skick" eller "befintligt skick"
så gäller det som står i den artikeln

För en bilfirma är det lite anorlunda,där kan firman tvingas till en reparation även om den sålts
som GDS bil

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 maj 2006
säljes den i befintligt skick så finns det ingen "ångervecka"

man lever bara en gång så lev väl!

4 554 Inlägg
10 maj 2006
ja skriver alltid säljes i bef. skick när ja skickar va nått.. säkrast så.. men jag retar mej på att han förväntar sig så mycke av en så gammal bil...

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
oki tack så killen har inte ett piss att komma med, med andra ord, vi skräv ett handskrivet kvitto där vi det står säljes i befintligt skik för 14500:- ok sen namn udertäckning ok dagens datum.

sen påstår snubben att det dära kvittot inte gäller men det är bra om man skriver ett.

10 287 Inlägg
10 maj 2006
Man kan också skriva " I skick godkänt av köparen".

Jag har också råkat ut för en tröttpelle som ringde dan efter och sa att han ångrade köpet och att han hade rätt att lämna tillbaka den för att han hade en veckas ångerrätt.

.......................................

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
är det någon här inne som vet om det står nån stans om den hära ångerveckan vid privat bil försäljning,eller om det står i någon lag bok.

121 Inlägg
10 maj 2006
pukan2 skrev:
är det någon här inne som vet om det står nån stans om den hära ångerveckan vid privat bil försäljning,eller om det står i någon lag bok.

Delvis har köparen rätt, man har faktiskt vissa rättigheter och kan ställa lite krav EFTER ett privatköp.
Ångervecka har man dock inte, såvida det inte skrivits in i ett ev. köpekontrakt. Det och andra, luddiga,
men läsvärda fakta finns hos Konsumentverket

http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=766

/Pelle

56 Inlägg
10 maj 2006
pukan2 skrev:
jag har då sålt mins 100 bilar i mitt liv ok jag har då alldrig träffat på nån mer dummare mäniska i hella mitt liv.

Om du sålt 100 bilar så är det konstigt att DU inte känner till vilka regler som gäller.

Vid köp av privatperson gäller köplagen om inget annat avtalats.
"Befintligt skick" befriar INTE säljaren från allt ansvar!
Köparen har rätt att häva köpet om felet är "väsentligt".
Om säljaren uppträtt "svikligt" (t.ex. dolt en rostskada) så behöver inte felet vara "väsentligt" för häva köpet.

Mer info:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv … goryId=766

Edit: det råkade visst bli samma länk som föregående inlägg smile
Senast redigerat av Ajtomat (10 maj 2006)

3 182 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Kontrakt och ångerrätt
Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.
Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

altså ångerätten gäller inte

Sen måste jag vara ärlig dom fell som saab/opel har upptäkt visste faxist inte jag om hur ska jag kunna veta att generatorn va dålig när mätaren i bilen vissa att den fungkar bra, ok bilen har aldrig dummat sig när jag har haft den mer än vesäntliga saker som tändstift o tändkablar o sånt  som va nytt när jag sålde den.
Senast redigerat av pukan2 (10 maj 2006)

Sök