2818
Sök

Alla vinge funkar för alla bilar?

246 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
jag undra om alla vinge funkar för alla bilar??? man har vinge för bara att bilen ser fin ut eller den har andra funktioner för bilen? :d

M.V.H Agneos

1 207 Inlägg
16 oktober 2009
Det främsta är utseendet. Aerodynamiken är det nog väldigt få som bryr sig om.

KHRacing
16 oktober 2009
många bilar har vingen för syns skull. andra för funktion..
en Coeniggsegg vingen kanske passar din baklucka, men den hamnar troligen
fel & KAN ger bilen konstiga/farliga köregenskaper.

Slutresultat:
allt passar med modefikation.. men inte allt funkar

NissanMotorsport
16 oktober 2009
Om alla vingar som finns passar alla bilar? nej.. Majoriteten har vingar för det är snyggt, men om man monterar dom RÄTT så blir det väl kanske en smutta bättre väghållning i högre hastigheter..  formel 1 bilar m.m använder ju vingar för bättre väghållning.. fast har svårt att tro att t.ex volvos orginal vingar är tillverkade för att göra bättre väghållning..  är väl isåfall aleminumvingar eller kolfibervingar som är lite större som man kan justera in rätt så de gör bättre köregenskaper.. men det är vad jag tror, ja kan ha fel..

58 Inlägg
16 oktober 2009
Ta ut handen genom rutan i 100 blås & vinkla den på olika sätt.
Sen föreställer du dig vingens storlek & ställer samma fråga igen.
Jag tycker det e helt idioti att sätta på vingar & spliters osv och tro att man har coolast bil, när man egentligen kanske kör omkring med en helt livsfarlig bil.
På min bil har jag en venturitunnel som e utformad i vindtunnel, ihop med resten av bilen. Det skapar ett "downforce" som suger ner bilen i backen, efter många timmars utveckling osv.
Sätter du en vinge bak på bilen på måfå har du ingen aning hur bilen reagerar om du inte har läst på en del om aerodynamik.
Visst kan det va snyggt med rätt vinge på rätt bil, men det kan även va livsfarligt med fel vinge på fel bil.
Det finns en bra tråd på rejsa.nu om aerodynamik. Läs den.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

German Engineering
9 083 Inlägg
16 oktober 2009
Volkswagen Golf MK3 GTi & VR6 har takvinge original från fabrik, de finns där för utseendet smile Corradons vinge höjs litegrann om man kör över en viss hastighet, vet inte om det har med aerodynamik att göra men jag är tveksam till det.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

246 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
det ända jag vill att bilen ska blir lite mer sportig och jag tänkte köpa den

https://www1.garaget.org/gallery/archive/122490/783993_lp97ak.jpg

är den farligt om jag sätter den på min bil? hjälper den med något? kommer den se fin ut?

vad är vingen värd?

M.V.H Agneos

246 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
många bilar har vingen för syns skull. andra för funktion..
en Coeniggsegg vingen kanske passar din baklucka, men den hamnar troligen
fel & KAN ger bilen konstiga/farliga köregenskaper.

Slutresultat:
allt passar med modefikation.. men inte allt funkar

hur ser en Coeniggsegg vinge ut?

M.V.H Agneos

Random Hero
4 047 Inlägg
806 Inlägg
16 oktober 2009
Jag tycker ju att en flygplansvinge INTE passar på en passat och ser för jävla löjligt ut, men det är ju bara min åsikt:)

28 Inlägg
16 oktober 2009
lodiseN skrev:
Jag tycker ju att en flygplansvinge INTE passar på en passat och ser för jävla löjligt ut, men det är ju bara min åsikt:)

Tror inte att en flygplansvinge passar på nån bil.. roll

806 Inlägg
16 oktober 2009
Nej okej då, inte jag heller^^

1 926 Inlägg
16 oktober 2009
Den vingen (osthyveln) kommer absolut inte se bra ut på din passat. Ser inte bra ut på någon bil.

812 Inlägg
16 oktober 2009
bilen blir inte mer sportig när du sätter på en sån vinge, det blir bara fult. bättre att du hittar någon som passar bilen lite mer

2 230 Inlägg
16 oktober 2009
CarpeDiem skrev:
Volkswagen Golf MK3 GTi & VR6 har takvinge original från fabrik, de finns där för utseendet smile Corradons vinge höjs litegrann om man kör över en viss hastighet, vet inte om det har med aerodynamik att göra men jag är tveksam till det.

//CarpeDiem wink

Corradons vinge har funktion det kan jag lova smile utan den vinglar den som fan. vingen åker upp vid ca 120. å blir bra mycket stabilare smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

246 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
men några tips på vingar som är sportiga o kommer passa min passat big_smile

M.V.H Agneos

1 207 Inlägg
16 oktober 2009
Vingen du redan har på ser ju riktigt bra ut på bilen din så varför byta? Det är bara extrema driftingbilar som s.k. osthyvlar ser bra ut på, imo. Vill du att din bil skall se sportigare ut så rekommenderar jag dig att sänka den och slänga på några fräschare fälgar. Just de två sakerna gör halva bilen - vilket nästan är ett vedertaget faktum.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
16 oktober 2009
maco skrev:
Vingen du redan har på ser ju riktigt bra ut på bilen din så varför byta? Det är bara extrema driftingbilar som s.k. osthyvlar ser bra ut på, imo. Vill du att din bil skall se sportigare ut så rekommenderar jag dig att sänka den och slänga på några fräschare fälgar. Just de två sakerna gör halva bilen - vilket nästan är ett vedertaget faktum.

håller med, feta fälgar och sänkning gör alla bilar feta typ! Tycker dock att RÄTT vinge gör ganska mkt oxå.

Sky´s the limit...

1 688 Inlägg
16 oktober 2009
Sitter en ganska liten originalvinge på min s2, håller man ca 200 i regn så ser man vindtunneln bakom bilen i regnet, luft och vatten skjuts rakt uppåt, så jag antar att dom flesta originalvingar har en funktion. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

246 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
har hittat två till vilken blir finnare på min bil?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/122490/784052_hj5337.jpg

elle denhttps://www1.garaget.org/gallery/archive/122490/784054_n3279q.jpg

M.V.H Agneos

Sök