3618
Sök

Volvo 850, hvor mange hk/nm kan orginale kolvar holde til??

20 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
volvo 850, hvor mange hk/nm kan orginale kolvar holde til??

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2009
#2
110-125hk/cyl om det inte spikar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ointresserad.
936 Inlägg
19 oktober 2009
#3
torpis skrev:
110-125hk/cyl om det inte spikar...

Så man kan dra dom så jäkla långt ändå?

Manligt.

Teabag appreciation club.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2009
#4
Snitch skrev:
torpis skrev:
110-125hk/cyl om det inte spikar...

Så man kan dra dom så jäkla långt ändå?

Manligt.

Det finns ett gäng med starka 850 (och S50 med för den delen) som har de effekterna.

Dock har man andra problem med originalkolvarna innan de sätter gränsen rent hållfasthetsmässigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

20 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Snitch skrev:
torpis skrev:
110-125hk/cyl om det inte spikar...

Så man kan dra dom så jäkla långt ändå?

Manligt.

Det finns ett gäng med starka 850 (och S50 med för den delen) som har de effekterna.

Dock har man andra problem med originalkolvarna innan de sätter gränsen rent hållfasthetsmässigt.

hvilke problemer er det ren hållfasthetsmässigt du tænker på

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2009
#6
ejnarmc skrev:
torpis skrev:
Snitch skrev:

Så man kan dra dom så jäkla långt ändå?

Manligt.

Det finns ett gäng med starka 850 (och S50 med för den delen) som har de effekterna.

Dock har man andra problem med originalkolvarna innan de sätter gränsen rent hållfasthetsmässigt.

hvilke problemer er det ren hållfasthetsmässigt du tænker på

Hållfasthetsmässingt är dem okej, men kolvringarna medger inte höga varvtal och det läcker genom mycket vevhusgaser med original kolvar så man får högt vevhustryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#7
torpis skrev:
Hållfasthetsmässingt är dem okej, men kolvringarna medger inte höga varvtal och det läcker genom mycket vevhusgaser med original kolvar så man får högt vevhustryck.

Nyare kolvar har tunnare kolvringar och följer med bättre.
Redan S/V70 T5-kolvarna har markanta förändringar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ointresserad.
936 Inlägg
20 oktober 2009
#8
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Hållfasthetsmässingt är dem okej, men kolvringarna medger inte höga varvtal och det läcker genom mycket vevhusgaser med original kolvar så man får högt vevhustryck.

Nyare kolvar har tunnare kolvringar och följer med bättre.
Redan S/V70 T5-kolvarna har markanta förändringar.

Alltså därför en del kör R kolvarna från s60.

P.g.a att dom e nyare förstås..
Senast redigerat av Snitch (20 oktober 2009)

Teabag appreciation club.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#9
Snitch skrev:
Alltså därför en del kör R kolvarna från s60.

P.g.a att dom e nyare förstås..

Kolvarna från S60R kräver 83mm borrning på cylindrarna.
Som originalkolvar anses de vara den bästa sorten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

20 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#10
hvis der er mange vevhusgaser, hvad kan man gøre ved det??

jeg har lavet vevhusventilationen størrer, er der andet jeg skal gøre motoren er skilt ad nu?

20 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#11
min opsætning er nu:

glt kammer
3" gasspjäld
større intercooler
japan grenrør
h-profil staker
m56h gearbox med spär
bedre kobling
465cc spridar
t3/t4 p-trim turbo 415hk/515nm ved 1.35bar

er der noget man skulle ændre når mtoren er skilt ad??

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#12
ejnarmc skrev:
hvis der er mange vevhusgaser, hvad kan man gøre ved det??

jeg har lavet vevhusventilationen størrer, er der andet jeg skal gøre motoren er skilt ad nu?

En del påstår att det gör nytta att fräsa upp fönsterna under cylinderfoten, så som du har gjort, men samtidigt försvagar det ju hela konstruktionen.
Motorbyggaren Pacman Racing som byggde min motor säger att den ordinära vevhusventilationen i tråget är mycket bättre än den nytta fönsterna kan tänkas göra.
Bara man underhåller den vanliga vevhusventilationen, med oljefälla och så.
Marlboroman här på forumet säger att oljekylningen till motorn är för effektiv, så att oljan inte blir riktigt varm, och därför koksar den, om jag inte missförstod honom.
Men gjort är gjort, och jag har aldrig hört talas om några ras p.g.a uppfrästa vevhusfönster.

Jag ser inte heller några problem med din motor/drivlina, listan ser helt ok ut.
Det enda att tänka på, är att om du vill varva mycket, över 7000RPM, så borde du skaffa S/V70 T5-kolvar, eller kanske bättre S60 T5/V70N T5-kolvar, då dessa klarar höga varvtal bättre.

När du ändå är i farten kan du ju uppgradera bussningarna i framvagn och till motorbussningar, växellådslänkage, för ökad styrrespons, mindre rörelse i motor och såna skillnader. smile
Senast redigerat av TurbOla (20 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#13
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Hållfasthetsmässingt är dem okej, men kolvringarna medger inte höga varvtal och det läcker genom mycket vevhusgaser med original kolvar så man får högt vevhustryck.

Nyare kolvar har tunnare kolvringar och följer med bättre.
Redan S/V70 T5-kolvarna har markanta förändringar.

Jag står fortfarande fast vid att hållfastheten är bättre än tätheten vilken kolv du än väljer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#14
TurbOla skrev:
Motorbyggaren Pacman Racing som byggde min motor säger att den ordinära vevhusventilationen i tråget är mycket bättre än den nytta fönsterna kan tänkas göra.

Han har mycket egna idéer...  inget fel i det, men man kan ju alltid ifrågasätta om det alltid är rätt, likväl som han helt riktigt ifrågasätter allt som andra gör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2009
#15
torpis skrev:
Han har mycket egna idéer...  inget fel i det, men man kan ju alltid ifrågasätta om det alltid är rätt, likväl som han helt riktigt ifrågasätter allt som andra gör.

Javisst har han det.
Men jag förstår hans resonemang i detta - "hållarna" till vevaxeltapparna täcker ju fönsterna större delen av tiden. Då gör de inte så stor nytta.
Enda nyttan är ju när de går fria, när kolven för det fönstret är i bottenläge t.ex.

Han menade på att du har mycket större nytta av det i en 4 eller 6-cylindrig maskin än i en femma.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#16
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Han har mycket egna idéer...  inget fel i det, men man kan ju alltid ifrågasätta om det alltid är rätt, likväl som han helt riktigt ifrågasätter allt som andra gör.

Javisst har han det.
Men jag förstår hans resonemang i detta - "hållarna" till vevaxeltapparna täcker ju fönsterna större delen av tiden. Då gör de inte så stor nytta.
Enda nyttan är ju när de går fria, när kolven för det fönstret är i bottenläge t.ex.

Han menade på att du har mycket större nytta av det i en 4 eller 6-cylindrig maskin än i en femma.

ja, nu tillkom information som gör uttalandet mer sannolikt smile  "nya" vevarna har en rundare utformning och mindre material kring tapparna vilket gör fönstren mer synliga också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
#17
torpis skrev:
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Han har mycket egna idéer...  inget fel i det, men man kan ju alltid ifrågasätta om det alltid är rätt, likväl som han helt riktigt ifrågasätter allt som andra gör.

Javisst har han det.
Men jag förstår hans resonemang i detta - "hållarna" till vevaxeltapparna täcker ju fönsterna större delen av tiden. Då gör de inte så stor nytta.
Enda nyttan är ju när de går fria, när kolven för det fönstret är i bottenläge t.ex.

Han menade på att du har mycket större nytta av det i en 4 eller 6-cylindrig maskin än i en femma.

ja, nu tillkom information som gör uttalandet mer sannolikt smile  "nya" vevarna har en rundare utformning och mindre material kring tapparna vilket gör fönstren mer synliga också.

enligt uppgifter jag har fått så ska dessa fönster ha gett 5-8 hk på Volvos BTCC-motorer till 850

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2009
#18
kolvas skrev:
enligt uppgifter jag har fått så ska dessa fönster ha gett 5-8 hk på Volvos BTCC-motorer till 850

Javisst, och rensa katalysatorn och öppet luftfilter, sen har du ju 20hk extra. wink roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
#19
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
enligt uppgifter jag har fått så ska dessa fönster ha gett 5-8 hk på Volvos BTCC-motorer till 850

Javisst, och rensa katalysatorn och öppet luftfilter, sen har du ju 20hk extra. wink roll

Uppgiftslämnaren är en mycket trovärdig källa, han har hållit på med utveckling av Volvos racingmotorer VÄLDIGT länge, sen om det ger den effekten kan jag inte svara på men varje liten bäck i en 2,0l 5 cylindrig N/A är nog välkommet i de motorerna.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2009
#20
kolvas skrev:
Uppgiftslämnaren är en mycket trovärdig källa, han har hållit på med utveckling av Volvos racingmotorer VÄLDIGT länge, sen om det ger den effekten kan jag inte svara på men varje liten bäck i en 2,0l 5 cylindrig N/A är nog välkommet i de motorerna.

Vad tror du själv?
Kan en uppfräsning av 4 små fönster i vevhuset, på undersidan av cylinderfoten ge 5-8hk?
Jag vet inte hur den yttre vevhusventilationen är kopplad på de motorerna, men att ta bort den helt gör nog lika stor nytta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök