joQue skrev:
Stiften är de som det stod att det ska vara i manualen, med platina elektroder (kostade 250kr/styck). Men hur exakt läser man av gradantalet på tändningen ?

Är manualen skriver efter att bilen blev chippad?
Frågar igen,vad har du för gnistgap?
Eller annars vad för stift har du?
Kör med BCPR7ES som dom flesta S13-ägare gör.
Så här ställer du tändningen iallafall:
Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.
På remskivan har du sex stycken streck.
Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.