3527
Sök

S13 hackar vid maxladd

Game On!
244 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena, har en 200sx s13 som är mappad/chippad av förra ägaren annars original. Ibland när man trycker och ladden kommer så äre som den hackar till och det "poffar" lite, sen kommer trycket. Ofta när det är lite kallare typ kvällen. Tänkte om det är att den får för mkt luft när turbon kommer och spridarna bottnar eller att soppapumpen inte hänger med.... köpte nyligen nya platinatändstift så det är inte stiften som är problemet...

Kan man lösa detta på något smidigt sätt ?

// Jocke


driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#2
svajar laddtrycket också? kanske spricka i grenrör eller turbo eller någon läcka


Game On!
244 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#3
Det händer inte hela tiden. Kanske 2 av 10 ggr man gasar. och inte alls ofta på dagen, oftare på kvällen. Och luften har ju högre densitet = mer syrerik när det är kallt tongue så har fått för mig att det är nått med det, motorn har bara gått  ungefär 6000 mil så turbo och allt är i gott skick.


driftsättare
169 Inlägg
19 oktober 2009
#4
kan ju vara något som du nämner med spridarna att de är för mycket på gränsen och inte är lika rappa för att de är nästan bottnade och inte kan leverera så snabbt som du trycker på gasen eller något sånt hehe


Game On!
244 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#5
jo, ja vetifan tongue klurigt med sånt här som bara händer ibland hmm men nu ska bilen snart in för vintern, får se hur de blir i vår sen smile


Jlmmy
19 oktober 2009
#6
kan vara flera orsaker bla att din bensinpump håller på att ge sig... eller dags att byta bränslefilter...
Kolla även så tändingen stå rätt! smile

fuelcutt <3 wink

mvh

Game On!
244 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#7
där kanske du sa nått tongue han kanske slår av med flit, för det är väll det som är "fulecutt" ? får ta och kolla på bränslefiltret och tändningen ska stå på hur många grader ? smile


Jlmmy
19 oktober 2009
#8
joQue skrev:
där kanske du sa nått tongue han kanske slår av med flit, för det är väll det som är "fulecutt" ? får ta och kolla på bränslefiltret och tändningen ska stå på hur många grader ? smile

Yes smile

Tändingen ska stå på 15grader, Du kan ju tästat ställa den lite högre med men akta dig för spikningar smile
Om jag inte minns helt fel!

mvh
Senast redigerat av Jlmmy (19 oktober 2009)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#9
Din fuelcut är ju borta pga av chippet,så det är det inte.
Kolla din tändning..den SKA stå på 15 grader och inget annat.
Vad har du för gap på tändstiften?
Max 0,8mm ska det vara.
Vad för stift är det du köpt?
Spridarna är det inte heller(motorn är ju original för övrigt).


Game On!
244 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#10
Stiften är de som det stod att det ska vara i manualen, med platina elektroder (kostade 250kr/styck). Men hur exakt läser man av gradantalet på tändningen ? tongue


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#11
joQue skrev:
Stiften är de som det stod att det ska vara i manualen, med platina elektroder (kostade 250kr/styck). Men hur exakt läser man av gradantalet på tändningen ? tongue

Är manualen skriver efter att bilen blev chippad?
Frågar igen,vad har du för gnistgap?
Eller annars vad för stift har du?
Kör med BCPR7ES som dom flesta S13-ägare gör.


Så här ställer du tändningen iallafall:

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.

Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck.
Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.
Senast redigerat av Wanegardh (20 oktober 2009)


Game On!
244 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#12
Stiften som jag har är NGK PFR6A-11, de som Nissan säger att det ska vara. Gnistgapet vet ja inte. Manualen följer ju med bilen så den är ju skriven innan bilen chippades, men ja vet inte exakt vad som är gjort med den. Det är inte jag som har gjort utan killen innan mig. Och han visste bara att den va lite "vässad" med dator. Han va inte så värst motorkunnig.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#13
Men din bil är trimmad.
Du bör ha kallare stift.
Elektrodavståndet på dina stift är 1,1mm.
Det bör ligga på max 0,8mm.
Knacka ner det.
Du får en bättre tändning.


Game On!
244 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#14
hmm.. det låter inte så smart o knacka på stiften ? känns bara som om man skulle förstöra dem ?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#15
Nu ger jag upp.


Game On!
244 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#16
haha tongue men tack för hjälpen endå smile


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#17
Du vill ju inte ha nån hjälp.


Game On!
244 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#18
du har ju gett mig flera tips på grejer som ja kan kolla nu ju ! men bara att ja inte tycker det känns så värt att så och banka ned tändstiften ifall de går åt pipan... sad


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 oktober 2009
#19
nu är det så att nissan motorerna har problem med tändstift, därför när du ökar laddet så måste du ha kallare stift med mindre avstånd än orginal, då laddet "blåser ut" gnistan.

så börja med att knacka ner avståndet till 0.7-0.8 och prova köra igen.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2009
#20
Knacka ner stiften är normalt när man trimmar bilen.
Men jag ska inte säga mer.



Sök