2548
Sök

Köpa trimmad eller otrimmad Impreza?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag är på jakt efter en Impreza GT men vilka ska man titta efter?
Jag vill ju ha en med lite extra krut i, med stora stänklappar och "brölsystem" men det funs ju hur många som hällst på tex bocket. Men sen fins det ju några få oskruvade originalare.

Så vad säger ni, ska man köpa en färdigkittad eller ska man sätta klorna i en originalare och kitta med extra grejer för flera tusen men å andra sidan ha en bil som förmodligen inte gått lika hårt?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Herr
1 722 Inlägg
20 oktober 2009
#2
Ubbe83 skrev:
Jag är på jakt efter en Impreza GT men vilka ska man titta efter?
Jag vill ju ha en med lite extra krut i, med stora stänklappar och "brölsystem" men det funs ju hur många som hällst på tex bocket. Men sen fins det ju några få oskruvade originalare.

Så vad säger ni, ska man köpa en färdigkittad eller ska man sätta klorna i en originalare och kitta med extra grejer för flera tusen men å andra sidan ha en bil som förmodligen inte gått lika hårt?

Den frågan kan väl nästan bara du svara på? vill du lägga ut massor av pengar o meka, men veta sen att allt är schysst och fräscht. eller så köper du en färdigtrimmad itron om att bilen är i gott skick med tillhörande trim.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#3
Men man har ju hört folk säga "köp aldrig en trimmad bil för då är den slutkörd" Men å andra sidan så är väll de flesta som trimmar sina bilar bilkunniga och tar väl hand om sina bilar medans en originalare kanske bara har tuffat och gått i alla år med alldeless för lite kärlek...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

4 586 Inlägg
20 oktober 2009
#4
gt modellens svaghet är växelådan. Har en nära vän som körde sönder 2st på en sommar. Övrigt så verkar motorn hålla grymt bra samt underbart ljud

Köp en trimmad bara att ha örat med dig och lyssna efter missljud. Kan nämna att tändstiften inte är någon höjdare att byta.
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 oktober 2009)


373 Inlägg
20 oktober 2009
#5
Jag tycker du ska gå in på impreza.nu och använda sökfunktionen wink

Sen är det ju bättre att köpa en seriöst trimmad än en som nån tattare har fultrimmat med pysventil...

12 086 Inlägg
20 oktober 2009
#6
Grejjen är den att en Impreza är nästan alltid "slutkörd", man köper inte en Impreza för att söndagsåka.
Att köpa en trimmad bil är väl iofs inget otäckt, men man bör ju va insatt och syna bilen ordenligt. Ser man att grejjorna är vettigt byggda så har han ju iaf trimmat den seriöst oavsätt hur hårt han kört.

511 Inlägg
20 oktober 2009
#7
beror helt på med vad du menar med trim? 3-400 hk eller bara  lite mer än orginal tex 230-250?
växellådan är ju som sagt en svaghet i imprezerna och brukar inte vilja hänga med till runt 300hk,
dock väldigt överdrivet att man lyckas köra sönder 2 gt lådor på 1 sommar, det sitter nog mest i förrarens skicklighet att koppla innan man växlar,
annars är det bara att använda öronen och lyssa rejält under huven, samt riktigt provköra både stadskörnin samt E4 pga att bilen inte är sönder/slutkörd,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

373 Inlägg
20 oktober 2009
#8
Det där med att lådan inte håller för mer än 300hk är ju inte helt sant, det beror ju på hur sliten lådan är, vad det sitter för koppling och självklart hur man kör med skiten. Det finns ju rätt många som har en bit över 300hk utan problem, fast har man en låda som gått 20,000mil, skruvar på ny sinterkoppling och våldar iväg från rödljusen håller det såklart inte... En standardkoppling är ju att föredra eftersom den börjar slira istället för att ge lådan hela kyssen när kraften kommer.

Sedan håller jag med Japmax, väldigt många Imprezor är helt slut tyvärr, dom fina kostar pengar och är ofta inte till salu. Jag letade efter min i över ett halvår innan jag hittade den jag ville ha, skulle nog vilja säga att 1/5 är fin och 1/10 är riktigt fin, sen dräller det av lik.

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
20 oktober 2009
#9
Min var bra, 2 tidigare ägare och den var helt original och kände förra ägaren lite så visste hur bilen var körd smile Men som sagt växellådan tål inte så mycket och många kan vara slutkörda tyvärr instämmer med ImprezaGC8


1 Inlägg
23 oktober 2009
#10
Men om man är som jag som halka in på den här tråden just för att läsa om imprezans växellåda som man har hört lite prat om att den inte ska vara så bra.. Hur ska jag göra när jag provkör en intressant bil? Vad ska jag kolla efter, lyssna efter? Hur vet jag om bilen i fråga är helt slutkörd?

511 Inlägg
24 oktober 2009
#11
alltså växellådan är inte dålig eller något sånt, beror ju helt på hur den varit behandlad,
det enda är ju att imprezan,s växellåda är inte GJORD för 300hk+ utan därefter KAN den rasa,
defenitivt känna ifall växlarna skrapar eller ifall det finns några missljud, och motorn ifall den låter som en gris, ifall bilen har några större fel så hör eller ser du dom defenitivt ;/ svårt att säga riktigt,
sedan ska du ju känna att det finns drag hela vägen att det inte slöar på högre varv,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

373 Inlägg
24 oktober 2009
#12
När lådan blir sallad brukar det väll handla om utmattning i dreven. Rassel vid växlingar är väll snarare utslitna synkringar, och vinande ljud tex brukar vara något lager. Min låda kändes i princip helt ny, distinkta lägen och rätt motstånd när man trycker i växeln, inga missljud eller dylikt. Trean gick ändå efter 6600mil, hade det varit original koppling på min bil kanske lådan hade hållit ihop istället.. Det är snarare ett lotteri med växellådan när man köper bilen begagnad.

Sen är det inte hästarna i sig som dödar utan vridmomentet, fast vridet ligger ju inte kvar på org 290nm om man har över 300 hästar så problemet följer ju med hästarna ändå.. tongue



halvorsen skrev:
alltså växellådan är inte dålig eller något sånt, beror ju helt på hur den varit behandlad,
det enda är ju att imprezan,s växellåda är inte GJORD för 300hk+ utan därefter KAN den rasa,
defenitivt känna ifall växlarna skrapar eller ifall det finns några missljud, och motorn ifall den låter som en gris, ifall bilen har några större fel så hör eller ser du dom defenitivt ;/ svårt att säga riktigt,
sedan ska du ju känna att det finns drag hela vägen att det inte slöar på högre varv,
Senast redigerat av ImprezaGC8 (24 oktober 2009)

511 Inlägg
24 oktober 2009
#13
ImprezaGC8 skrev:
När lådan blir sallad brukar det väll handla om utmattning i dreven. Rassel vid växlingar är väll snarare utslitna synkringar, och vinande ljud tex brukar vara något lager. Min låda kändes i princip helt ny, distinkta lägen och rätt motstånd när man trycker i växeln, inga missljud eller dylikt. Trean gick ändå efter 6600mil, hade det varit original koppling på min bil kanske lådan hade hållit ihop istället.. Det är snarare ett lotteri med växellådan när man köper bilen begagnad.

Sen är det inte hästarna i sig som dödar utan vridmomentet, fast vridet ligger ju inte kvar på org 290nm om man har över 300 hästar så problemet följer ju med hästarna ändå.. tongue



halvorsen skrev:
alltså växellådan är inte dålig eller något sånt, beror ju helt på hur den varit behandlad,
det enda är ju att imprezan,s växellåda är inte GJORD för 300hk+ utan därefter KAN den rasa,
defenitivt känna ifall växlarna skrapar eller ifall det finns några missljud, och motorn ifall den låter som en gris, ifall bilen har några större fel så hör eller ser du dom defenitivt ;/ svårt att säga riktigt,
sedan ska du ju känna att det finns drag hela vägen att det inte slöar på högre varv,


Ja ungefär vad jag menar, kan inte NM skalan med som sagt med hästarna ökas NM och då kommer problemen,
bara att vända sig till en trimfirma som håller på med imprezerna så får du samma svar, och en förstärkt låda kostar som sagt väldigt mycket pengar,
och växellåderna är ett lotteri, do you feel lucky punk? ungefär
men men alla bilar är ett lotteri som är beganad bara att vissa bilar är lite sämre odds,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX


Sök