2619
Sök

VW buss -88 kokar, behöver hjälp med felsökning !

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
VW Caravelle 1988, 112hp insprut vattenkyld, manuell vxl  (<--Bilinfo)

FELET BÖRJADE MED en kass termostat(bytt nu) och en spricka i påfyllningsburken(bytt nu), samt avgassystemet gick av så jag har ingen lambda för tillfället (= drar mer bränsle + varmare gång ??), bilen funkade bra innan !

SYMPTOM: Den kommer upp i temperatur, men fortsätter och kokar, vilket gör att expansionskärlet blir överfullt och massa vatten trycks ut. Trycker inte ut vatten innan den kokar så jag tror inte på spruckna toppar..

FELSÖKNINGEN HITTILLS: Slangarna vid kylet i fram är kalla, men det finns gott om värme till värmepaketen(dubbla, ett fram ett bak). Slangarna till kylet är inte täppta, har fyllt på vatten från heltomt och luftat genom att trycka på slangarna. Bytt termostat + vattenbehållare.

Har helt hjärnstopp på vad det kan vara, det enda jag kan tänka mig är
a) dålig vattenpump = orkar inte trycka vattnet genom de långa kylarslangarna..
b) något vid termostaten som gör att vattencirkulationen inte når kylarslangarna..

HJÄLP !!

AUDI - Four rings to rule them all

16 197 Inlägg
20 oktober 2009
#2
har du luftat systemet?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
har du luftat systemet?

Ja, det har jag gjort. i kylet genom att pumpa för hand på kylarslangarna, och värmepaketen genom att öppna luftningsventilen på dessa.. Även pumpat lite på slangarna kring motorn, men om all luft är ute vet jag ju inte..

Jag tror ändå mest på nåt vajsing vid termostaten(det är där systemet delar sig till värmepaket/kylare) alternativt pumpen. Vore det luft i systemet så skulle vattnet väl ändå cirkulera fram till kylet ?

AUDI - Four rings to rule them all

75 Inlägg
20 oktober 2009
#4
Provtryck systemet.. eller öppna luftningsventilen, fyll expansionskärlet till max och på nått sätt använd tryckluft/blås själv så vattnet kommer ner i motorn/kylaren med hjälp av tryck.. funkade för mej en gång..

Körv
3 535 Inlägg
20 oktober 2009
#5
Såhär var min också ett tag. Precis samma symtom. Men min slutade göra så en dag bara :o

Truckdriving Man

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#6
decib3L skrev:
Såhär var min också ett tag. Precis samma symtom. Men min slutade göra så en dag bara :o

Hmm fan va skumt, för jag va först ute o körde 3 mil utan problem, parkerade i 5 timmar(så bilen borde ju blivit kall mellan), och sen koka den över efter 1 mil på hemvägen, så samma väg fram och tillbaka, inte massa stadskörning o skit =/

AUDI - Four rings to rule them all

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#7
Lägger upp två bilder med lite förklaringar under, om någon kan få bukt på det här =/
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19038/786309_sf6y6b.jpg
De rödmärkta slangarna blir varma när man kör, de blåa är fortfarande kalla. Pilarna visar riktningen jag TROR att vattnet följer.
Gula ringen i mitten: Här sitter termostaten, nybytt är den också.
Röd 1: Ett rör som går nästan hela vägen runt motorrummet, massa anslutningar, även retur till behållaren.
Röd 2: Från vattenpump till termostat.
Röd 3: Till värmepaket, tror den kommer direkt från motorn.
Röd 4: Vet ej, men varm blir den iaf ! Kan vara från värmepaket ?
Blå 1: Från termostatlådan till "returen", enda anslutningen på röret som inte blir varmt.
Blå 2: Från termostat till kylare i fram på bilen, kall direkt efter termostathuset..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19038/786312_jc4pa8.jpg
Påfyllningsbehållaren
Gul 1: Returröret som går runt motorrummet.
Gul 2: Till expansionskärl.
Gul 3: Till vattenpump.
Allt här blir varmt..

Hela systemet är luftat, och när bilen blir varm får jag tryck att lufta kylet, dvs termostaten öppnar och det borde ju finnas tryck fram dit då ?
"Returen" trycker vatten till behållaren när bilen är igång, har man locket öppet så trycker den ut vatten, men stänger man av bilen trycker returen fram luft till behållaren en stund innan det stillar sig. Detta sker upprepade gånger..

Hjälp ?

AUDI - Four rings to rule them all

1 Inlägg
14 juni 2010
#8
Du kanske fått fart på åket, om inte kan jag tala om att min sons VW buss 1988 med 112 hkr motor höll på så hela hösten förra året. Den blev avställd över vintern, men för 14 dagar sedan åkte motorn ur och demonerad. Vi tog bara bort toppar och cylindrar. Vänster topp och cylinder visade att det hade läckt tryck vid topppackningen. Topparna kollades på en motorrenoveringsverkstad  och vänster hade ojämn anliggningsyta. Den bearbetades och motorn monterades ihop. Problemet med kokande kylare var över.
Mycket jobb och rätt så dyrt.

Professionell amatör
451 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#9
Oldboy skrev:
Du kanske fått fart på åket, om inte kan jag tala om att min sons VW buss 1988 med 112 hkr motor höll på så hela hösten förra året. Den blev avställd över vintern, men för 14 dagar sedan åkte motorn ur och demonerad. Vi tog bara bort toppar och cylindrar. Vänster topp och cylinder visade att det hade läckt tryck vid topppackningen. Topparna kollades på en motorrenoveringsverkstad  och vänster hade ojämn anliggningsyta. Den bearbetades och motorn monterades ihop. Problemet med kokande kylare var över.
Mycket jobb och rätt så dyrt.

Tackar för att du svarat ! Jag plockade ur motorn och kör med en reservmotor jag hade liggandes, har tänkt göra en seriösare renovering av originalmotorn men jag har liksom du kommit fram till att det måste vara en toppackning som gett upp ! Har du bilder på din sons buss ? Alltid kul med jämlikar ^^,

Mvh Grimling

AUDI - Four rings to rule them all


Sök