2466
Sök

Problem med lådbygget,undvika oönskade effekter på ljudet

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 oktober 2009
Softis skrev:
danielffs skrev:
rakt är det, men ändträt suger åt sig så pass att den fina strängen man lagt  är i stort borta nästa dag:P

Då lägger man på igen bara wink

Nej man sätter ihop dem bitar man ska limma innan limmet torkar!

big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 665 Inlägg
20 oktober 2009
Frippe_L skrev:
Softis skrev:
danielffs skrev:
rakt är det, men ändträt suger åt sig så pass att den fina strängen man lagt  är i stort borta nästa dag:P

Då lägger man på igen bara wink

Nej man sätter ihop dem bitar man ska limma innan limmet torkar!

big_smile

Ja precis! Sätt ihop innan det torkar.

Eller hur gör du? det låter konstigt! Trälim stryker du ut med fingret så det fördelar sig på hela ytan o sedan ihop med grejerna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

stahre
20 oktober 2009
Ett annat lim som är super är PL-400, grymt bra!

297 Inlägg
21 oktober 2009
jag brukar alltid täta med nån fogmassa invändigt... blir hur tätt å bra som helst... kommer dock inte ihåg vad det heter nu då mamma alltid får ta hem de eftersom de blir bra mkt billigare^^ den baslådan jag har nu sitter inte botten fast ens, bara ditpressad, sen kleta på lite sån massa å jora... de e tät wink å då pratar vi glippor på kanske 3-4 mm på sina ställen, så gick åt en del där ^^

308 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
tror det är lite svårt att sätta ihopp lådan efter att limmet har torkat:P

när ja limmat ihopp så lägger ja på mera i innerkanterna , det är det ja pratar om,alltså efter att man smällt ihopp det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 oktober 2009
danielffs skrev:

när ja limmat ihopp så lägger ja på mera i innerkanterna , det är det ja pratar om,alltså efter att man smällt ihopp det.

Brukar jag bara göra med limöverskottet för att det inte skall rinna o ha sig big_smile

Men en fråga jag ställer mig är om lådan skall vara avsedd för att spela högt eller mer "fint"...

Är det för att spela högt så kan det bli bättre om basarna spelar i samma utrymme, och sedan staga som Frippe säger.

Är det för att spela lite mer fint så skall det vara skiljevägg.
Inte bara för ökad kontroll över elementen utan det finns en annan fördel.
Går ett av elementen sönder så spelar det hela fort. i rätt lådvolym och spelas inte sönder pga att den får spela i en dubbelt så stor låda (lådans hjälp över elementkontrollen minskar avsevärt)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

308 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
tänker att om det ligger lim i alla skarver fast det inte behövs så kan det juinte komma ut nån luft what so ever där=)

hm,jaa.både och hellst, men jag inbillar mig att det ska spela högt iaf eftersom jag ska ha det i en golf4 så det inte kommer finnas mycket ivägen för ljudet. men jag vet inte.första lådan=)

Hewi
571 Inlägg
22 oktober 2009
Lonefox skrev:
danielffs skrev:

Brukar jag bara göra med limöverskottet för att det inte skall rinna o ha sig big_smile

Men en fråga jag ställer mig är om lådan skall vara avsedd för att spela högt eller mer "fint"...

Är det för att spela högt så kan det bli bättre om basarna spelar i samma utrymme, och sedan staga som Frippe säger.

Går ett av elementen sönder så spelar det hela fort. i rätt lådvolym och spelas inte sönder pga att den får spela i en dubbelt så stor låda (lådans hjälp över elementkontrollen minskar avsevärt)

Finns många terorier på det där med en stor låda för bägge eller delad låda för SQ , varför skulle det låta "finare" med skilje vägg? Då kan ju basarna tom spela lite olika vilket dom hjälper varann att inte göra om dom sitter i en gemensam låda samt att de spelar ju ut i en gemensam låda(bilens kupé) och inte ut i en delad så där spricker den teoretiska fördelen iallefall. Jag vet inte vilket som är "rätt" men i ärlighetens namn tror jag inte man hör ngn skillnad om bägge lådorna är korrekt uträknade och byggda , skall man ha det optimalt SQ tror jag man isåfall skall satsa på att köra med endast en bas så slipper man fundera på detta smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 oktober 2009
pwilhelm skrev:
Lonefox skrev:
danielffs skrev:

Finns många terorier på det där med en stor låda för bägge eller delad låda för SQ , varför skulle det låta "finare" med skilje vägg? Då kan ju basarna tom spela lite olika vilket dom hjälper varann att inte göra om dom sitter i en gemensam låda samt att de spelar ju ut i en gemensam låda(bilens kupé) och inte ut i en delad så där spricker den teoretiska fördelen iallefall. Jag vet inte vilket som är "rätt" men i ärlighetens namn tror jag inte man hör ngn skillnad om bägge lådorna är korrekt uträknade och byggda , skall man ha det optimalt SQ tror jag man isåfall skall satsa på att köra med endast en bas så slipper man fundera på detta smile

Sade inte att det ger ngn ljudmässig fördel med separata lådor för SQ.....däremot andra fördelar om ett element ger med sig.

Dock GÖR det skillnad (vilket har bevisats) med elementen spelandes i samma låda för DB.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hewi
571 Inlägg
22 oktober 2009
Jag citerade bara dig för att du var den sista som skrev ngt om skiljevägg , inget direkt riktat mot dig alltså smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök