Min 144:a är mycket mycket svårstartad man har bara tur om man får igång den ! Men om man puttar igång den när den är kall så startar den nästan direkt! Vad kan felet vara? Kan det ha något med brytarspetsarna att göra ?
Brytarspetsarna är lika bra att kolla upp, kontrollera avståndet och spetsarnas skick.
Om batteriet är dåligt eller dåligt laddat så kan spänningen till tändspolen bli för låg och då orkar inte spolen ge tillräckligt stark gnista. Fast om det är dålig kontakt i kabeln som går till tändspolens plusanslutning (stift 15) så blir symptomen liknande.
Är batteriet i hyfsat skick och att startmotorn snurrar på i "normaltakt" (brukar dock vara relativt långsamt på en originalstartmotor till B18/B20) så får du kika på diverse kablar och kontaktytor.
Du kan göra ett snabbtest genom att sätta en kabel från batteripluspolen till stift 15 på tändspolen och sedan provstarta, om motorn startar direkt så har du antagligen spänningsfall i kabeln som går från säkring 3 (tror jag) till tändspolens stift 15.
Min är tvärtom, startar skitlätt när den är kall, men lite jobbigare när den är varm, vad kan det bero på?
Ursäkta om jag lånar tråden lite;)
'
beror på att det stramar upp en massa värme från grenröret och värmer upp flotörhuset på föggen så bensinen blir varm och därav svår att tända på.
det du skulle kunna göra med den svårstartade på vintern är att dra ena slang typ 3 mm tjock från hytten till insuget osso sätter du startgasburken i andra ändden behändigt inne i hytten så skjuter du in lite extra när det är kallt .. gammalt televerks knep