3502
Sök

144:an är MYCKET svår startad när den är kall!

35 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan !

Min 144:a är mycket mycket svårstartad man har bara tur om man får igång den !
Men om man puttar igång den när den är kall så startar den nästan direkt!
Vad kan felet vara? Kan det ha något med brytarspetsarna att göra ?


21 761 Inlägg
20 oktober 2009
#2
Hur bra fart är det på startmotorn?

Brytarspetsarna är lika bra att kolla upp, kontrollera avståndet och spetsarnas skick.

Om batteriet är dåligt eller dåligt laddat så kan spänningen till tändspolen bli för låg och då orkar inte spolen ge tillräckligt stark gnista. Fast om det är dålig kontakt i kabeln som går till tändspolens plusanslutning (stift 15) så blir symptomen liknande.

Är batteriet i hyfsat skick och att startmotorn snurrar på i "normaltakt" (brukar dock vara relativt långsamt på en originalstartmotor till B18/B20) så får du kika på diverse kablar och kontaktytor.

Du kan göra ett snabbtest genom att sätta en kabel från batteripluspolen till stift 15 på tändspolen och sedan provstarta, om motorn startar direkt så har du antagligen spänningsfall i kabeln som går från säkring 3 (tror jag) till tändspolens stift 15. smile

Gréve
497 Inlägg
21 oktober 2009
#3
kolla även hur choken fungerar... utan den så lär du vrida i 40 år tongue


629 Inlägg
21 oktober 2009
#4
tror på att batteriet är kasst... annars kolla så choken funkar som ovanstående säger, låter som nått av dom.

Mröh

35 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#5
The_Rebel skrev:
kolla även hur choken fungerar... utan den så lär du vrida i 40 år tongue

jodå choken funkar klockrent !tongue


35 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#6
Dagge88 skrev:
tror på att batteriet är kasst... annars kolla så choken funkar som ovanstående säger, låter som nått av dom.

Batteriet är så gott som nytt smile och choken funkar tongue


Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 oktober 2009
#7
Min är tvärtom, startar skitlätt när den är kall, men lite jobbigare när den är varm, vad kan det bero på?

Ursäkta om jag lånar tråden lite;)

110 Inlägg
22 oktober 2009
#8
FordEsci skrev:
Min är tvärtom, startar skitlätt när den är kall, men lite jobbigare när den är varm, vad kan det bero på?

Ursäkta om jag lånar tråden lite;)

'

beror på att det stramar upp en massa värme från grenröret och värmer upp flotörhuset på föggen så bensinen blir varm och därav svår att tända på.wink

det du skulle kunna göra med den svårstartade på vintern är att dra ena slang typ 3 mm tjock från hytten till insuget osso sätter du startgasburken i andra ändden behändigt inne i hytten så skjuter du in lite extra när det är kallt big_smile.. gammalt televerks knep lolwink


110 Inlägg
22 oktober 2009
#9
nahhe men ta och kålla tändningen och just hur förtändningnen står eller spänning runt polen vid dragläge


4 586 Inlägg
22 oktober 2009
#10
FordEsci skrev:
Min är tvärtom, startar skitlätt när den är kall, men lite jobbigare när den är varm, vad kan det bero på?

Ursäkta om jag lånar tråden lite;)

byt tändkablar samt stift ska du se att den går igång bättre sen.



Sök