2985
Sök

Konstigt turboladds problem på volvo 740 turbo

602 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Hej, de är så att jag bytt turbo o lite grejer i min Volvo 740 turbo -87.
Men jag fick inget klokt ladd, den laddade typ 0,3, så jag skröv in WG staget rätt mycket, tror bara det går att skruva in typ 5 varv till nu, jag fick upp laddet iaf, men dock så skenar laddet upp fort som fan o sen typ halv dör o nästan som baksmäller bilen vid 0,5bar. riktigt konstigt, någon som vet vad det kan vara?

De som är i bilen är:
B230fk block
org 531 topp
org spridare o LMM
Chippad med vikingchipp
15G turbo från en T5a

den ska ju inte knipa laddet vid 0,5 så jag vetifan, innan jag stälde upp laddet på WG stången så gick de att gasa ur den mycket, men nu måste man hålla sej under 0,5 för att de inte ska hacka o blöddra typ.

Mvh
Senast redigerat av Nyman_ (20 oktober 2009)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
någon som har en aning?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 november 2009
tryckläcka kanske?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
tryckläcka kanske?

Hm har kollat slangarna och anslutningarna, och det är inget jag kan se iaf, men skulle kanske ha tryck testat det, hur man nu ska göra det..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
tryckläcka kanske?

Hm har kollat slangarna och anslutningarna, och det är inget jag kan se iaf, men skulle kanske ha tryck testat det, hur man nu ska göra det..

trycktesta är det bästa, byggde en egegn trycktestningsapparat an en bit 2,5" rör, en plåtbit och en däckpumpare till kompressor. hitta inga läckor när jag letade själv med startgas, men när jag använde min testare pös det överallt.

602 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
tryckläcka kanske?

trycktesta är det bästa, byggde en egegn trycktestningsapparat an en bit 2,5" rör, en plåtbit och en däckpumpare till kompressor. hitta inga läckor när jag letade själv med startgas, men när jag använde min testare pös det överallt.

Okej okej, aa jag får testa och se om man kommer på något bra sätt, man får väl fixa på något sett så det tar stopp vid typ insuget sen blåsa med däckpumparen vid ic röret vid turbon eller hur man ska säga.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
Nyman_ skrev:

Okej okej, aa jag får testa och se om man kommer på något bra sätt, man får väl fixa på något sett så det tar stopp vid typ insuget sen blåsa med däckpumparen vid ic röret vid turbon eller hur man ska säga.

du gör en likadan del bara, fast utan tryckluftsanslutning och pluggar andra änden bara. sen stoppar in nåt i slangen för tomgångsmotorn.

243 Inlägg
10 november 2009
har för mig att det sitter laddtrycksvakt på 740 turbo, någon form av vakumventil under intrumentbrädan bakom instrumentet på vakumslangen upp till org. turbomätaren. jag är inte säker men det kan vara värt att kolla upp. sitter den där så är det bara att koppla förbi den.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 november 2009
Mr_V skrev:
har för mig att det sitter laddtrycksvakt på 740 turbo, någon form av vakumventil under intrumentbrädan bakom instrumentet på vakumslangen upp till org. turbomätaren. jag är inte säker men det kan vara värt att kolla upp. sitter den där så är det bara att koppla förbi den.

den bryter dock bara tändningen över ett vist laddtryck, känns som ett varvstopp ungefär.

62 Inlägg
11 november 2009
Du har väl motronic elsystem? Kolla så du itne satt LMM åt fel håll, lätt hänt haha tongue be nån kolla om slangen till turbon suger ihop sej när du gasar, tändnignen kan också bistå med lustiga saker, och har du redigt spridarmotstånd om du rört spridarna? smile mvh

602 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
sopbilen skrev:
Du har väl motronic elsystem? Kolla så du itne satt LMM åt fel håll, lätt hänt haha tongue be nån kolla om slangen till turbon suger ihop sej när du gasar, tändnignen kan också bistå med lustiga saker, och har du redigt spridarmotstånd om du rört spridarna? smile mvh

Japp, heh nedå lmmen sitter som den ska, jag kör med org spridare nu och org motståndet.

De där med laddtrycksvakt tänkte jag på med, men den borde knappast knipa över 0,5 i ladd tongue

602 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
kollade med en gubbe idag, han yrade om att de fans en laddtrycks vakt som man kunde koppla ur, men en annan polare sa att den sitter i styrboxen och slår inte ifrån förens 1,2 (om man kör ochippat, vilket jag inte gör) så jag vet ifan, polaren trodde något är trasigt eller så, med tanke på att jag har en CO halt på över 6,0.. lite väl mycket då 3,5 är gränsen..
blir fan galen, över 0,4 så slår laddet av.

602 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
aj får nog fan lämna in den till någon asså..

243 Inlägg
25 november 2009
Nyman_ skrev:
kollade med en gubbe idag, han yrade om att de fans en laddtrycks vakt som man kunde koppla ur, men en annan polare sa att den sitter i styrboxen och slår inte ifrån förens 1,2 (om man kör ochippat, vilket jag inte gör) så jag vet ifan, polaren trodde något är trasigt eller så, med tanke på att jag har en CO halt på över 6,0.. lite väl mycket då 3,5 är gränsen..
blir fan galen, över 0,4 så slår laddet av.

när jag hade över 6,0 i CO så var det dumpen som läckte! före innan jag bytte dump gick bilen oroligt på undertryck. dett försvann när jag bytte dump och värdena vart kanon på bilprovningen! jag satte dit en annan org dump.

laddtrycksvakten sitter INTE i boxen på motronic!
Senast redigerat av Mr_V (25 november 2009)

539 Inlägg
25 november 2009
När ja byggde turbo på min bmw ja hade , så skruva ja in stången till wg å fick skenande ladd, skruvade tillbaka nått varv å porta wghålet och laddet blev stabilt.. tror det kan va att staget blir för kort.. prova skruva till baka lite å kör med pysventil? eller et kopparrör du borrar ett litet hål och gör större för mer ladd..

402 Inlägg
25 november 2009
Tryckvakten på 740:in jag hade satt vid pedalstället och slog ifrån vid ca:0.55-0.6 i ladd
men den var bara att koppla från, kommer dock inte ihåg hur jag gjorde, har för mej att
de satt två kablar in i tryckvakten som man bara röck väck och kopplade ihop dom istället.
Är dock inte 100% säker, det var mer än tio år sen jag mekade 740.

602 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Ska kolla efter tryckvakten imorrn, bara att plugga den då eller? hoppas nu det är det, känns som det tycker jag smile

602 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Hehe jag vecker tråden igen, har inte gjort något med bilen sen jag skrev här sist, försökte kolla runt lite efter tryckvakten som några säger ska sitta vid bromspedalen, men vet dock inte hur den ser ut så lite svårt att kolla tongue någon som kan förklara hur den ser ut och hur man kopplar ur den?
sen tänkte jag på en grej till, har ju pluggat egr:en emot grenröret bara för att det inte fans något urtag för egr på 940 grenröret, de ska väl inte ställa till det?
Annars är det väl bara turbon de kan vara fel på tycker jag, men den funkade i bilen som den satt i innan (volvo 850 t5) får väl lämna in den snart asså, blir inte klok

243 Inlägg
12 april 2010
ta bort plasten som sitter under ratten/ovanför pedalerna. leta reda på slangen som går till org laddtrycksmätaren. följ denna slang hela vägen från mätare till torpedvägg, sitter det då en en ventil någonstans längs med vägen som det sitter en kontakt på så har du en laddtrycksvakt. för att koppla förbi denna så koppla bara ihop slangarna före och efter ventilen/vakten, men koppla inte ur kontakten som sitter = låt vakten sitta kvar!
Senast redigerat av Mr_V (12 april 2010)

602 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Mr_V skrev:
ta bort plasten som sitter under ratten/ovanför pedalerna. leta reda på slangen som går till org laddtrycksmätaren. följ denna slang hela vägen från mätare till torpedvägg, sitter det då en en ventil någonstans längs med vägen som det sitter en kontakt på så har du en laddtrycksvakt. för att koppla förbi denna så koppla bara ihop slangarna före och efter ventilen/vakten, men koppla inte ur kontakten som sitter = låt vakten sitta kvar!

okej tack för svaret ska kolla det imorn:) återkommer

Sök