3222
Sök

Kolfiberdrapering - Tokigheter - Worklog - Guider, tips & tricks

2 014 Inlägg
24 oktober 2009
decibel:

Är det OK om man vid senare tillfälle kopierar över en del av informationen till den klistrade tråden i stylingforumet? Tänkte det är bra om man kunde samla så mycket info som möjligt om ämnet på ett och samma ställe. Naturligtvis kommer det nämnas i texten att du står för vissa delar av informationen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 911 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Alecci skrev:
decibel:

Är det OK om man vid senare tillfälle kopierar över en del av informationen till den klistrade tråden i stylingforumet? Tänkte det är bra om man kunde samla så mycket info som möjligt om ämnet på ett och samma ställe. Naturligtvis kommer det nämnas i texten att du står för vissa delar av informationen.

Hur menar du?
Denna tråden ligger ju redan i Styling, jag startade den förvisso i projekt-forumet men den har flyttats hit av någon outgrundlig anledning.
Enligt mig passar denna bättre i projekt och att vissa uttag plockas med i stylingforumet, för just nu finns det två kolfibertrådar i stylingforumet vilket blir wacko.
Bättre den andra blir kvar om möjligen vissa delar ur denna tas med där istället, och denna tråd flyttas tillbaka till projekt wink
(blir ju skumt om varenda kolfibertråd ska klistras i stylingforumet)

Självklart får innehållet användas till att komponera mer hållbara guider eller liknande, det är ju hela anledningen till att jag gör dem wink

Okejbratja
255 Inlägg
25 oktober 2009
Decibel skrev:
Alecci skrev:
decibel:

Hur menar du?
Denna tråden ligger ju redan i Styling, jag startade den förvisso i projekt-forumet men den har flyttats hit av någon outgrundlig anledning.
Enligt mig passar denna bättre i projekt och att vissa uttag plockas med i stylingforumet, för just nu finns det två kolfibertrådar i stylingforumet vilket blir wacko.
Bättre den andra blir kvar om möjligen vissa delar ur denna tas med där istället, och denna tråd flyttas tillbaka till projekt wink

Självklart får innehållet användas till att komponera mer hållbara guider eller liknande, det är ju hela anledningen till att jag gör dem wink

word!

2 014 Inlägg
25 oktober 2009
Decibel skrev:
Alecci skrev:
decibel:

Hur menar du?

När jag skrev inlägget låg tråden fortfarande i Projektforumet, vem som sedan flyttat och klistrat den vet jag inte, men jag har nu avklistrat den samt flyttat tillbaka den.

Min tanke var just att låta denna ligga i Projektforumet där du kan uppdatera den löpande med nya projekt, och sedan kopieras en del av innehållet (sådant som är mer i rent "guideformat") över till den andra tråden.

Då skulle vi ha två trådar, en för dina kolfiberprojekt där folk kan få inspiration och en för allmän information om hur tekniken appliceras.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 911 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Alecci skrev:
Decibel skrev:
Alecci skrev:
decibel:

Hur menar du?

När jag skrev inlägget låg tråden fortfarande i Projektforumet, vem som sedan flyttat och klistrat den vet jag inte, men jag har nu avklistrat den samt flyttat tillbaka den.

Min tanke var just att låta denna ligga i Projektforumet där du kan uppdatera den löpande med nya projekt, och sedan kopieras en del av innehållet (sådant som är mer i rent "guideformat") över till den andra tråden.

Då skulle vi ha två trådar, en för dina kolfiberprojekt där folk kan få inspiration och en för allmän information om hur tekniken appliceras.

Galant Alecci!

Klockrent, när andan faller på kanske herrn kan ta fram dammsugarn och radera vårt snack fram o åter om var tråden ska ligga etc wink

3 627 Inlägg
25 oktober 2009
En fråga angående drapering med kolfiber, tänk dig en luftburk till exempel, det är ju som ett lock, dvs att du har sidostycken på det också... svårt att förklara men om du tänker på hur själva locket, så är det ju plant ovantill och så går det hur ner på sidorna.

Hur gör man för att slippa klippa och så i väven? Att slippa få skarvar alltså! Går kolfiberväven att forma på något vis?

MVH

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

2 911 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
ToXtreme skrev:
En fråga angående drapering med kolfiber, tänk dig en luftburk till exempel, det är ju som ett lock, dvs att du har sidostycken på det också... svårt att förklara men om du tänker på hur själva locket, så är det ju plant ovantill och så går det hur ner på sidorna.

Hur gör man för att slippa klippa och så i väven? Att slippa få skarvar alltså! Går kolfiberväven att forma på något vis?

MVH

Det beror på hur höga kanter det är, +5cm brukar det va saxen som gäller.

Jag brukar annars linda runt burken från höger till vänster så att säga, och sen gjuta en toppdel och få en bättre skarv på det sättet.

Ska se om jag hittar något jag gjort tidigare som visar hur jag menar wink

157 Inlägg
25 oktober 2009
Äntligen säger jag! Kanon att en redig guide har skapats!
Jag har en fråga angående dem olika kitten du säljer. Är det från material till färdig produkt för att monteras på bilen sedan tuta och köra, eller är det från material till produkt för sedan besöka en lackerare som förgyller det sista? Som sagt, bra tråd och den sparades i favoriter!

2 911 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Har två små barn som inte är så krya så tiden har gått till dem och lite akutjobb senaste dagarna.

Nästa guide är inte klar, så jag har väntat med att posta för att inte posta en halv guide wink
Imorrn ska jag försöka färdigställa nästa guide.

Har även påbörjat en guide gällande vakuumbagging, med fokus på att göra det mesta själv på ett ekonomiskt sätt. Samt även visa med professionella prylar.

Håll ut! smile

744 Inlägg
27 oktober 2009
Kul att du delar med dig av kunskaperna! Har länge velat testa på att jobba i kolfiber men har aldrig vågat att ta det steget..

141 Inlägg
27 oktober 2009
Japp mer bilder vill vi se! Intressant det här, kanske man kan lösa något enkelt själv sen!

1 581 Inlägg
27 oktober 2009
Nu väntar man bara på draperingskit large så man kan fixa inredningen:)

141 Inlägg
3 november 2009
kenare någon som testat att fästa kolfibern med spray lim? tror ni de skulle funka?

1 581 Inlägg
6 november 2009
3ms spraylim går utmärkt att fästa kolfibern med

2 911 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Haft fullt upp senaste tiden, allt från sjuka barn till idiotiska fraktbolag, så guiderna har fått vänta lite.

Tyvärr inga guider förrän till helgen tidigast...

Men...

Bjuder på en resultatbild ifrån listerna jag började på i början på denna tråd, ägs av SAAB_4ever här på garaget wink

http://www.kolfiberkungen.se/garaget/lim9.jpg

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2009
Blir så snyggt. smile
Är det där bara epoxy eller är det någon klarlack eller liknande?

Meister
6 763 Inlägg
10 november 2009
Decibel skrev:
Haft fullt upp senaste tiden, allt från sjuka barn till idiotiska fraktbolag, så guiderna har fått vänta lite.

Tyvärr inga guider förrän till helgen tidigast...

Men...

Bjuder på en resultatbild ifrån listerna jag började på i början på denna tråd, ägs av SAAB_4ever här på garaget wink

http://www.kolfiberkungen.se/garaget/lim9.jpg

Snyggt! Hoppas att han lägger upp bilder när de sitter på bilen

Jlmmy
10 november 2009
Blev sjukt läckert med draperingen på listerna smile
Trevligt med tips osv med, Lycka till!

mvh

1 464 Inlägg
30 november 2009
Spännande att följa detta! Jag gillar framförallt när det är bilder på arbetet samt bilder på förstörda grejer. Det senare är givetvis tråkigt, men det är intressant att se hur saker och ting faktiskt ter sig. Kolfiber är oftast något man ser på rulle, eller som klar produkt enbart. smile

Så, skiter sig något så posta även det och förklara varför osv osv. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Vem f*n behöver V8? ;)
117 Inlägg
15 december 2009
http://nitroz.se/motorny/motorsoffanny/ … orsoffan10

här finns ett klipp, om man vill veta mer om det här ämnet.
Kanske kan vara intressant?

www.dustratracing.se
//Livet börjar vid 2 kg laddtryck\\

Sök