3062
Sök

Volvo b204ft som går snålt

385 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#1
(ÄNDRAR TRÅDEN LITE)

nu har jag kört fast igen, den får alldeles för lite bränsle, vita tändstift och svårt att få laddtryck eftersom dåligt med avgaser...

Om jag ska förklara lite närmare så går den jämt och bra annars, missar lite på tomgång men när man ä ute och kör så går den bra men det märks ju att det fattas någonting, men annars jämt och fint. skit skumt tycker jag verkligen alltså, skulle verkligen behöva förslag, vad som helst så jag kan komma vidare !

Jag har kolla bränsletryck och allt är stabilt, men jag förstår inte varför jag inte får tillräckligt med bränsle ? hoppas verkligen verkligen att någon kan hjälpa mig och komma med förslag !

dessa mods har jag.


B204ft med b230FT boxar (940 kabelhärva)

16V chip anpassad att passa i 8v box (chip mappad på nästan dom grejerna jag har, bränsle och tändning)

orginal turbo med största uppgraderingen ( lite större än 19T)

525cc spridare

3" LMM, elektronik ifrån b230ft

orginal bränsletryck ca 3.8 bar (?)

laddar ca 1.2 bar endast 1.2 på lite högre växlar när det går lite tyngre eftersom att jag inte får avgaser...)

Omslipade kammar 9.2 i lyft

3" avgas från turbo med race katt

och ja IC m.m

Skulle gärna vilja ha hjälp !

Mvh christoffer
Senast redigerat av Tiurinen (16 november 2009)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2009
#2
större spridare?


1 758 Inlägg
21 oktober 2009
#3
Är boxarna helt original?
I så fall är det inte konstigt att det funkar dåligt. Försök få tag i rätt boxar, eller kontakta TurboCenter så kan de hjälpa dig med skräddarsydd mjukvara.
Sen är B204XT-maskinerna mycket mer kinkiga med blandningsförhållandet också, mycket mindre spelrum än på åttaventilarna, där man kan labba lite mer hit och dit.

Så 8V-boxar bör du undvika, men sen kan det ju självklart vara något annat som spelar in också. Sällan en helt nybyggd motor lirar 100% från första uppstart!

385 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#4
ja det är rätt så mycket större spridare.

Ja boxarna är orginal (trodde att orginal bränsle kurva skulle fungera något sånär så man kunde provköra och så)

Jag har 16v boxarna kvar, men bytte till 8v boxar för att jag har 940:ins kabelhärva.

Innan jag börja trimma så gick bilen med 16v boxar och den gick inge bra, gått lite slött upp till ca 3500 rpm och sen tappa den all ork en liten stund och sen kom den igen. den gick fint men slött annars.

Jag vet inte om man bara kan ta en 940 härva och behålla 16v boxarna utan att ändra något i chippet ?

Väldigt väldigt tacksam för mer svar ! /christoffer


93 Inlägg
21 oktober 2009
#5
Styrsystemet lär knappast vara anpassat för 525cc spridare? Tycker den borde gå fett istället.


385 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#6
oskar_j skrev:
Styrsystemet lär knappast vara anpassat för 525cc spridare? Tycker den borde gå fett istället.

Gå fett ? Hur skulle den kunna göra det menar du ?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 oktober 2009
#7
Tiurinen skrev:
oskar_j skrev:
Styrsystemet lär knappast vara anpassat för 525cc spridare? Tycker den borde gå fett istället.

Gå fett ? Hur skulle den kunna göra det menar du ?

Har du matchat spridarna med LMM? Om inte så är det ju ett under att den ens startar, då måste den gå otroligt fett.
Oavsett vilket måste den ju mappas ordentligt med bredbandslambda, motorn har ju i nuvarande utförande ingen aning om hur mycket bensin den egentligen sprutar in, den tror ju fortfarande att det sitter originalspridare där!

385 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#8
axelj skrev:
Tiurinen skrev:
oskar_j skrev:
Styrsystemet lär knappast vara anpassat för 525cc spridare? Tycker den borde gå fett istället.

Gå fett ? Hur skulle den kunna göra det menar du ?

Har du matchat spridarna med LMM? Om inte så är det ju ett under att den ens startar, då måste den gå otroligt fett.
Oavsett vilket måste den ju mappas ordentligt med bredbandslambda, motorn har ju i nuvarande utförande ingen aning om hur mycket bensin den egentligen sprutar in, den tror ju fortfarande att det sitter originalspridare där!

Jo LMM är NÄSTAN så stor som den ska vara, inte riktigt med det hör inte hit.

Kan det ha någonting med att göra att jag har 8V boxarna i ? (med rätt LMM till dom)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 oktober 2009
#9
skaffa fram rätt boxar och LMM anpassad till spridarna så ska det nog funka

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

385 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
skaffa fram rätt boxar och LMM anpassad till spridarna så ska det nog funka

Men jag har rätt boxar ? alltså jag har 940 turbo kabelhärva i, nästan samma som 16V eftersom att man använder sig av LH 2.4 till 16v också fast lite vidarutvecklade saker..

Visst jag förstår naturligtvis på ett sätt varför han inte får tillräckligt med bränsle för att 8V och 16V är både tändning och bränsle är ju sjukt olika !

men jag tycker ändå att LMM och lambda borde känna av mer och pyttsa på mer bränsle.

saken till att jag inte har i 16v boxarna är att jag vet inte hur den känner sig utan TCU:n

Det som jag verkligen skulle vilja pröva med är att testa ett bränsle och tändnings chip till 8v boxen som är framtaget till 16v. ingen som vet eller har något liknande ?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 oktober 2009
#11
kör du med spridare som är nästan dubbelt så stora som original plus att boxarna är anpassade till 0,3 liter större motorvolym så kommer det inte att fungera som det ska.
Senast redigerat av NITROUS (24 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

385 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
kör du med spridare som är nästan dubbelt så stora som original plus att boxarna är anpassade till 0,3 liter större motorvolym så kommer det inte att fungera som det ska.

Nej det märker jag hehe:)

Men det som är så konstigt är ju att den går snålt ? tycker att den borde gå väldigt fett med tanke på så stora spridare och så..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 oktober 2009
#13
har du kollat hur stiften ser ut? kan ju knappast gå snålt tycker jag?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

385 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#14
det är ju så jag ser att den går snålt, ska skicka ett mail till den som slipade om kammarna och fråga hur jag ska ställa in dom om jag kan ställa dom på noll, kan ha ändrat tiderna rätt så skapligt.


385 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#15
någon som vet ? skulle ge min arm till den som löser det smile



Sök