3235
Sök

Köpråd: Mycket bil för pengarna.

121 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#41
AirOne skrev:
EmilHammarlund skrev:
BowserQ skrev:
Jag har hört att Volvo 850 krånglar mycket.

Vill du åka jävligt problemfritt finns ju 940. Bra bil på alla sätt. Men de är ganska törstiga.

Farsans 940 drar cirkus 0.7 liter milen, och med tanke på storleken på bilen så tycker inte jag det är törstigt..

En 940 och 740 har samma motorer. Men hur kan kan få en 940 dra 0.7? Då måste han kunna få en 740 dra 0.6
Hur?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
21 oktober 2009
#42

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 oktober 2009
#43
VW Golf 3, Mitsubishi Galant, Opel Omega?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 754 Inlägg
21 oktober 2009
#44
Skaffa en Saab 9000 eller en Rover.  Iofs är en 9000 Turbo ganska dyr att försäkra...

Jag kan inget om allt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2009
#45
Gamla Bmw och Mercedes är kvalitetsvagnar, men för 15k får man se upp så man får tag på något ok. För det finns nog lika mycket sönderkörd skräp som fina vagnar i den prisklassen. E34 är en av Bmws mest välbyggda vagnar, en kanonbra val tycker jag smile

Annars är Saab väldigt mycket bil för dessa pengarna. Skippa ng 900 och gå på en 9000 istället. Som sagt är gamla Rover mycket Honda i grunden, är de bra som det påstås här i tråden låter det i mina ögon betydligt mer lockande än en Saab wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Designer.
1 260 Inlägg
21 oktober 2009
#46

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 637 Inlägg
21 oktober 2009
#47
BowserQ skrev:
AirOne skrev:
EmilHammarlund skrev:

Vill du åka jävligt problemfritt finns ju 940. Bra bil på alla sätt. Men de är ganska törstiga.

Farsans 940 drar cirkus 0.7 liter milen, och med tanke på storleken på bilen så tycker inte jag det är törstigt..

En 940 och 740 har samma motorer. Men hur kan kan få en 940 dra 0.7? Då måste han kunna få en 740 dra 0.6
Hur?

Volvo 740 GL B230F 0,88 bl. körning. En 940 är väl tyngre och har oftast starkare motor.
940 1995 0,93l/mil enligt http://begbilguiden.bilprovningen.se/

121 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#48
Rquired skrev:
Gamla Bmw och Mercedes är kvalitetsvagnar, men för 15k får man se upp så man får tag på något ok. För det finns nog lika mycket sönderkörd skräp som fina vagnar i den prisklassen. E34 är en av Bmws mest välbyggda vagnar, en kanonbra val tycker jag smile

Annars är Saab väldigt mycket bil för dessa pengarna. Skippa ng 900 och gå på en 9000 istället. Som sagt är gamla Rover mycket Honda i grunden, är de bra som det påstås här i tråden låter det i mina ögon betydligt mer lockande än en Saab wink

Joo, jag vet att BMW och mercedes har bra kvalité. Men 90-talarna Mercedes har alvarliga rostproblem.

Men hur som helst så tror jag kanske jag kan äga en w126 300,280 SE. Det är bara för w126 är så snygg.
Men frågan är hur mycket det kostar att äga och o köra.

Designer.
1 260 Inlägg
21 oktober 2009
#50

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

806 Inlägg
21 oktober 2009
#51

Jag hade ju slått till på Scanian! helt klart mest ride for the money:D


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2009
#52
BowserQ skrev:
Rquired skrev:
Gamla Bmw och Mercedes är kvalitetsvagnar, men för 15k får man se upp så man får tag på något ok. För det finns nog lika mycket sönderkörd skräp som fina vagnar i den prisklassen. E34 är en av Bmws mest välbyggda vagnar, en kanonbra val tycker jag smile

Annars är Saab väldigt mycket bil för dessa pengarna. Skippa ng 900 och gå på en 9000 istället. Som sagt är gamla Rover mycket Honda i grunden, är de bra som det påstås här i tråden låter det i mina ögon betydligt mer lockande än en Saab wink

Joo, jag vet att BMW och mercedes har bra kvalité. Men 90-talarna Mercedes har alvarliga rostproblem.

Men hur som helst så tror jag kanske jag kan äga en w126 300,280 SE. Det är bara för w126 är så snygg.
Men frågan är hur mycket det kostar att äga och o köra.

Nja, tidiga 90-talare har inte så stora problem, tex W124. Det är först C-klass från 1994 eller framför allt E-klass från 1996 som har störst problem. Mercedes fick tag i dålig plåt i början av 90-talet, så sådana W124or är sämre än 80-talarna när det gäller rostskydd. Men den rostar inte så illa att man skall undvika köp tycker jag, vilket man däremot kanske bör med en tidig C eller E-klass smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

310 Inlägg
21 oktober 2009
#53
Tyska och svenska bilar från början av 90talet hade jag satsat på.

Ex.
Mercedes 190e - Finns ruskigt fina och välvårdade med "rätt" ägarhistorik och servicehistorik.
Audi - Bra bilar överlag.
Saab 9000 - Väldigt underskattad bil som känns robust och har bra åkkomfort. Går att hitta välutrustade bilar för skit och ingenting.
Volvo 850 - Törsitg med robust och bra bil.

För 15k får man mycket bra bil för pengarna om man inte har för bråttom.


121 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#54
Rquired skrev:
BowserQ skrev:
Rquired skrev:
Gamla Bmw och Mercedes är kvalitetsvagnar, men för 15k får man se upp så man får tag på något ok. För det finns nog lika mycket sönderkörd skräp som fina vagnar i den prisklassen. E34 är en av Bmws mest välbyggda vagnar, en kanonbra val tycker jag smile

Annars är Saab väldigt mycket bil för dessa pengarna. Skippa ng 900 och gå på en 9000 istället. Som sagt är gamla Rover mycket Honda i grunden, är de bra som det påstås här i tråden låter det i mina ögon betydligt mer lockande än en Saab wink

Joo, jag vet att BMW och mercedes har bra kvalité. Men 90-talarna Mercedes har alvarliga rostproblem.

Men hur som helst så tror jag kanske jag kan äga en w126 300,280 SE. Det är bara för w126 är så snygg.
Men frågan är hur mycket det kostar att äga och o köra.

Nja, tidiga 90-talare har inte så stora problem, tex W124. Det är först C-klass från 1994 eller framför allt E-klass från 1996 som har störst problem. Mercedes fick tag i dålig plåt i början av 90-talet, så sådana W124or är sämre än 80-talarna när det gäller rostskydd. Men den rostar inte så illa att man skall undvika köp tycker jag, vilket man däremot kanske bör med en tidig C eller E-klass smile

Min första bil var en Mercedes 300D. Visst, det var inte en komfortbil, men kvalité hade den.
Undra om man ska sattsa på Mercedes igen. Jag var ju innte på en Volov 850 från någon timme sedan.
Problemet är att om jag ska ha en merca igen så SKALL det vara en S-klass. W126 har jag funderat på.
Men jag kan inget om W126. Någon w126 så tror jag att det blir en SE, men vad för SE vet jag inte?
Jag vill ha lite info-kostnader att äga en w126.
Annars så få det bli en 850.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2009
#55
Detta är vansinnigt mycket bil för pengarna och ett alternativ till 620. Ca 3k över din budget men det går säkert o pruta.
http://www.blocket.se/stockholm/Rover_4 … 11&w=3

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

121 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#56
caromania skrev:
Detta är vansinnigt mycket bil för pengarna och ett alternativ till 620. Ca 3k över din budget men det går säkert o pruta.
http://www.blocket.se/stockholm/Rover_4 … 11&w=3

Det är ganska säkert att jag prutar och kanske lägger till en lapp.
Detta såg ut som en bra brukis. wink
Hur mycket kostar dom att äga?

Men jag blev sugen på Mercan w126. Har aldrig hört sett en sådan, förän nu. Såg riktigt maffiga ut. cool
Frågan är om man kan ha dom som en brukis.
Senast redigerat av BowserQ (21 oktober 2009)

482 Inlägg
21 oktober 2009
#57
BowserQ skrev:
AirOne skrev:
EmilHammarlund skrev:

Vill du åka jävligt problemfritt finns ju 940. Bra bil på alla sätt. Men de är ganska törstiga.

Farsans 940 drar cirkus 0.7 liter milen, och med tanke på storleken på bilen så tycker inte jag det är törstigt..

En 940 och 740 har samma motorer. Men hur kan kan få en 940 dra 0.7? Då måste han kunna få en 740 dra 0.6
Hur?

Klart det går massa luft i däcken , olastad och gubbkörning så ska det inte va några problem fick min gamla förgasar 740 dra 0,68 men för volvo skå kan du räkna med mellan 0,9-1,1 vid normal körning

http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Leg … 14&w=3
Riktigt bra bilar , se upp för rosten bara, denna är riktigt billig 1 dag i garaget o 2k så har du en riktigt bra bil som kan rulla länge , dyra delar men går väldig väldigt sällan sönder

http://www.blocket.se/ostergotland/Citr … 14&w=3
Massor med teknik och komfort, Enligt bilprovningen så är den bättre än medelbilen och sen slipper du slösa pengar på sänkningssats big_smile delarna är normal dyra

http://www.blocket.se/hassleholm/Chrysl … 14&w=3
lite uda bil med rätt utrusting och komfort, helt okej köpa bara du slopar automaten då dom bara håller ca 10-15k , sexan är dyr att serva den 4cyl som vilken bil som helst

hoppas du fastanar för nån av dom

just real power
no turbo shit

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2009
#58
BowserQ skrev:
Detta såg ut som en bra brukis. wink
Hur mycket kostar dom att äga?

Det är en 420, delar mycket med mindre Hondor som Civic. Motorn är Rover T-serie, råstark 2 liters fyra, ca 140 hästar. Ganska snabb.  Enkel och robust, håller bra. Detta är inte den motorn där man kan höra olika rykten om topplockspackningsproblem. Däremot är det en tung motor och jag har aldrig kört en 420. Den kan eventuellt vara framtung. I 620/820 upplever man den emellertid inte som framtung.

Säkert billig i försäkring då den är ovanlig. Soppa, kanske 0,8-0,9 ärliga förbrukningssiffror. Inga Volvo 940 0,7 alltså utan jag menar riktig blandad körning.

Motorn är lättmekad. Väldigt basic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

121 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#59
caromania skrev:
BowserQ skrev:
Detta såg ut som en bra brukis. wink
Hur mycket kostar dom att äga?

Det är en 420, delar mycket med mindre Hondor som Civic. Motorn är Rover T-serie, råstark 2 liters fyra, ca 140 hästar. Ganska snabb.  Enkel och robust, håller bra. Detta är inte den motorn där man kan höra olika rykten om topplockspackningsproblem. Däremot är det en tung motor och jag har aldrig kört en 420. Den kan eventuellt vara framtung. I 620/820 upplever man den emellertid inte som framtung.

Säkert billig i försäkring då den är ovanlig. Soppa, kanske 0,8-0,9 ärliga förbrukningssiffror. Inga Volvo 940 0,7 alltså utan jag menar riktig blandad körning.

Motorn är lättmekad. Väldigt basic.

0.7 kanske var långkörning vid E4 wink
Men jag tyckte att Rover var så liten. Undra om jag får plats där bak med benen ?
Men jag har fortfarande inte bestämt mej.

Mercedes W126:
+ Snygg och samma prisklass som dom andra. En bil med klass och grymm komfort. Slagskepp med stil. Mafia
- Drar mycket i soppa och dyr att serva, än fast man har kunskap i bilmed. Tror också det är dyr försäkring.

Volvo 850:
+ Mycket bra brukis som har ett bra ryckte. Bra komfort och en "sportigare modell" av 740. Försäkringen är hyffast billig.
- Drar en del i bensin och delar är dyr. Har inte samma kvalité som en 740. ABS systemen brukar paja vad 30 000+ mil.

Saab 9000:
+ En bil som man får mycket bil av för pengarna. Mycket utrustning
- Konstig kupé och ganska dyr att försäkra. Delar är dyra på dom om det gäller turbodelarna.

BMW 520i:
+ Mycket bra bil. Är lite som en sportbil. Bra komfort och ganska snygg. Drar lite soppa.
- Dyr i försäkring och delar. Pajar 24V så blir det dyrt.

Rover 620:
+ En liten bil med en Hondamotor. Drar lite soppa och är säkert billig i försäkring. Komfort har den.
- Svårt att hitta delar och dom är dyra för det finns få av dom jämfört med en Volvo 850.

Svårt att bestämma mej.

Jag lutar mera mot Mercan, om jag fick veta lite mera om just W126.

1 754 Inlägg
21 oktober 2009
#60
W126 ligger INTE i samma prisklass som en Saab 9000, det kan jag lova dig.

Jag kan inget om allt.


Sök