2488
Sök

Avluftning av kylsystem VW 2,0 TDI motor

1 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Hej,

Hoppas någon har lite efranhet av detta.

Jag har en VW Touran 2,0TDI -09 som jag har tänkt att montera en DEFA motorvärmare på. DEFA rekomenderar en slangvärmare vilket gör att jag måste tappa ur kylsystemet.

Min fråga är hur man bäst avluftar kylsystemet sedan? Jag skickade n fråga till VWs kundtjänst som hävdar att man behöver ett specialverktyg för detta. Tycker docka tt det låter som ett standard svar när för att få kunderna att vända sig till VW verkstad istället.

Andra tips jag har läst mig till är att fylla upp, på med max värme i kupén och sedan fylla på efter hand.

Någon som vet?

tacksam för svar:)

3 235 Inlägg
22 oktober 2009
Har aldrig hört att VW motorer måste luftas med specialverktyg.

Du får bara trycka på slangarna runt om, fylla på mer i ex.kärlet och sen starta och låta den gå varm utan att skruva tillbaka locket på ex.kärlet. Sätt också värmen inne i kupen på max när den har blivit varm. Efter ett par dagar kollar du igen och fyller på vid behov.

10 287 Inlägg
22 oktober 2009
Eftersom VW och Audi delar motorer så är jag inte så jäkla säker. Redan min gamla A8:a krävde en hel del fix och trix om man tömde kylsystemet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

106 Inlägg
22 oktober 2009
Du kan göra det hemma i garaget utan spec verktyg.

Lufta som du skriver så funkar det bra. Gjorde så på  en A4 med samma motor igår, orkade inte ta fram verkygen och det funkar bra.

Mvh/Peter

---???---

Sök