3479
Sök

Slutsteget...

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Nu måste jag höra vad som är fel på mitt steg.

När jag har stereon av så har jag 12volt till de men när jag slår på stereon så får jag 8.9volt?!?

Vad är felet??

MVH: THOMAS


560 Inlägg
22 oktober 2009
#2
Trasig AGU säkring kanske? Fst då brukar det krypa ner på runt 5 volt....Men byt den och se om det nu är AGU säkring du har då dessa är lite si sådär ibland....

Eller dålig jord är nog mer troligt.

Lycka till

ThomasS skrev:
Hej!

Nu måste jag höra vad som är fel på mitt steg.

När jag har stereon av så har jag 12volt till de men när jag slår på stereon så får jag 8.9volt?!?

Vad är felet??

MVH: THOMAS
Senast redigerat av jimmyostrom (22 oktober 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#3
jo men va fan har ju bytt både säkring å jord så.. :S


2 024 Inlägg
22 oktober 2009
#4
Anslutningen på batteriet då? Antar att du har mätt så det inte sjunker lika drastiskt på batteriet där fram.

Nåt du kan testa är att förlänga en mätkabel till mutimetern, sätter den på + framme på batteriet sen sätter den andra på minus på slutsteget och mäter där, sjunker det då så ligger felet på jordslingan, blir spänningen ok, så ligger ju felet i plusslingan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 914 Inlägg
22 oktober 2009
#5
ThomasS skrev:
jo men va fan har ju bytt både säkring å jord så.. :S

ta gärna bild på jorden vars den sitter och i vilken bil

VW Ägare
1 011 Inlägg
22 oktober 2009
#6
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

Henrik Eberlund

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2009
#7
Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen...

NEEJ! Inte kopparpasta på batteripolerna! Det är inte ledande så det blir inge bra där, finns nåt medel som leder ström och skyddar mot ärgning men kommer inte på vad det heter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 oktober 2009
#8
Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

nja ingen bra idé hör du smile

lite kortslutning någonstans på kabeln? hur då? du menar att en kardel skulle röra plåt nånstans? låter försvinnande...

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
22 oktober 2009
#9
Kolla jordpunkten där du jordat steget, mät med multimeter, plusen på steget och - på jordpunkten.....

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

VW Ägare
1 011 Inlägg
22 oktober 2009
#10
michieff skrev:
Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

nja ingen bra idé hör du smile

lite kortslutning någonstans på kabeln? hur då? du menar att en kardel skulle röra plåt nånstans? låter försvinnande...

Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

Henrik Eberlund

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 oktober 2009
#11
Eberlund skrev:
Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

varför skriver du bytat när det heter bytt?

kopparpasta går utmärkt att använda till tändstift eller dylikt som har dyrbara gängor men inte strömledande komponenter tongue

VW Ägare
1 011 Inlägg
22 oktober 2009
#12
michieff skrev:
Eberlund skrev:
Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

varför skriver du bytat när det heter bytt?

kopparpasta går utmärkt att använda till tändstift eller dylikt som har dyrbara gängor men inte strömledande komponenter tongue

För i Skaune (Skåne på svenska) säger man så. tongue

Henrik Eberlund

Administratör
11 937 Inlägg
22 oktober 2009
#13

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."


Sök