2162
Sök

Opel kadett - Motorbyte

62 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Nu på den senaste tiden har jag börja tänka på att byta motor i kadetten
Funderat på b21 eller en b230, kanske nåt i opel-väg...
Ni erfarna som bytt motor på kadett får gärna dela med sig av tips,
vilken motor som är mest värt att häva i, bromsar, växellåda, bakaxel osv.
Kanske är lite tråkigt att bygga om en helt orginal kadett,
men är grymt sugen på detta och detta kommer väll inte hända förens om nåt/några år.
Är upptagen med annat nu och sen behöver jag ett till garage.
Men kommer troligen börja samla delar till det framtida-projektet!

Skriv gärna av er om tips och priser och så, vore jätteschysst, ha det fint!
Mvh Mikael:)


Gréve
497 Inlägg
22 oktober 2009
#2
en opel 1,9 eller 2,2 från rekord kanske? går fint med en weber 36/36 ^^ tänkte för de är alltid lika roligt att ha samma märke och såklart en 5-växlad getdrag låda å lamelldiffad axel från rekord 85-86 nångnång.. skulle jag satsa på iallafall smile


62 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#3
Okej, det låter mycket intressant! Har inte hittat så många opel motorer på blocket, men det kanske är bäst att leta på skroten? tack så mycket för ditt svar smile
Senast redigerat av Mahio (22 oktober 2009)


4 682 Inlägg
23 oktober 2009
#4
satsa på en 2.4 liters motor från omega och tillhörande växellåda. grymt bra topp på 2.4:an , flödar tillräckligt för 180 sug hk smile.

Gréve
497 Inlägg
23 oktober 2009
#5
Moparboy440 skrev:
satsa på en 2.4 liters motor från omega och tillhörande växellåda. grymt bra topp på 2.4:an , flödar tillräckligt för 180 sug hk smile.

men är inte dom lite dyrare då? för en hel rekord som är lite skrotig är ju inte särskilt dyr annars tänkte jag tongue


62 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#6
2.4 låter trevligt, men allt handlar om pengar såklart, får se lite hur mycket jag kan få ihop efter Darten är renoverad smile Förhoppningsvis jobba på lite lov och så smile


4 682 Inlägg
23 oktober 2009
#7
The_Rebel skrev:
men är inte dom lite dyrare då? för en hel rekord som är lite skrotig är ju inte särskilt dyr annars tänkte jag tongue

en hel omega om är lite skrotig är ju inte särskilt dyr heller, fast dom med 2.4 liters motorn börjar bli rätt sällsynta då alla vill ha motorerna ur dom.

62 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#8
Jag vet inte än, men känns som det kommer luta åt en b230.
Verkar lättare att få tag i delar till den och så smile
Men vi får se! har ju inte pengarna än så.


4 682 Inlägg
26 oktober 2009
#9
Mahio skrev:
Jag vet inte än, men känns som det kommer luta åt en b230.
Verkar lättare att få tag i delar till den och så smile
Men vi får se! har ju inte pengarna än så.

neeej, släng inte i ett grishjärta i den stackars opeln .http://i36.tinypic.com/2ywdc3t.jpg

220 Inlägg
26 oktober 2009
#10
Tycker du ska satsa på en CIH 4:a som moparboy sa. en 2.0 eller 2.2 CIH från en rekord är nog mest lämpligt och billigt, kostar runt 1500-2000:- inkl. 5vxl getrag 240. C24NE (2,4 CIH) kostar runt 4000:- och är enligt mig otäckt dyra i förhållande till vad du får. Du kan lika gärna lägga på en tusenlapp och köpa en C20XE (2.0 16v från Kadett gsi 16v, Vectra GT16v, Astra Gsi 16v). Ang. bakaxel så är det populärt att köra med den lamelldiffade bakaxeln från Manta Gsi. Satt på manta från 85-88. Den breddar dock lite väl mycket på en Kadett. Lamelldiffad axel på en Rekord tror jag inte du får tag i nån, för dom är äckligt sällsynta.


62 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#11
Goda nyheter, en kompis till min far har en 2.0 rekord-motor liggandes i sitt garaget tillhörande växellåda också! så ska kolla upp detta smile



Sök