4039
Sök

Seriekoppling av batterier??

medlem i GBrt
43 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
nån som vet hur man seriekopplar batterier vid stereobygge nån som har nån bra bild eller nån bra sida där man kan se exakt hur man gör???

riktiga män bränner gummi

1 019 Inlägg
23 oktober 2009
Du menar parallellkoppla? Seriekopplar du två 12 volts batterier så får du 24 volt, det tror jag inte du vill. Plus till plus och minus till minus för att parallellkoppla.

[OctaneHead Racing]
15 Inlägg
24 oktober 2009
ja tror att du inte bör seriekoppla batterierna.. då lär i bästa fall säkringarna på steget braka!!
Paralellkoppla dom plus till plus och minus till minus, precis som vid starthjälp!! :)det ger dubbel ström men samma spänning, dvs 12 volt!! förutsatt att du har två lika batterier!! smile

edit: oj, såg inte det tidigare inlägget.. sorry!!tongue
Senast redigerat av Crasta (24 oktober 2009)

[OctaneHead Racing]

6 Inlägg
11 januari 2011
Med risk för något jag vet inte vad, så måste jag säga attt säkringarna inte brinner för att du kopplar 24 volt på dittt 12 volts system. MER volt, lägre ström.

För 4x4 offroad bilder ---> www.portal.team.pro !!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 januari 2011
monkysa skrev:
Med risk för något jag vet inte vad, så måste jag säga attt säkringarna inte brinner för att du kopplar 24 volt på dittt 12 volts system. MER volt, lägre ström.

Javisst för samma effekt, men här pratar vi om en effekt vid 12 volt, den kommer att bli fyra ggr så stor vid 24 volt (eftersom strömen också kommer att dubblas vid samma resistans/impedans)

Ohms lag U = R x I

Effektlagen P = U x I

Exempel, steget drar 20A vid 12V detta innebär att batteriet ser ett motstånd på (U/I) 12/20 = 0,6 Ohm

Vid 24 volt får vi då strömmen (U/R) 24/0,6 = 40A (strömmen dubblas alltså)

Effekten vid 12V = 12 x 20 = 240W

Effekten vid 24W = 24 x 40 = 960W (effekten fyrdubblades alltså)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

612 Inlägg
11 januari 2011
Men ett slutsteg innehåller elektronik, det är en helt oförutsägbar last så det går inte räkna som om det vore ren resistans. Sannolikt kommer en strömrusning döda slutsteget innan säkringen ens hinner lösa ut.

4 074 Inlägg
12 januari 2011
G-sson skrev:
Men ett slutsteg innehåller elektronik, det är en helt oförutsägbar last så det går inte räkna som om det vore ren resistans. Sannolikt kommer en strömrusning döda slutsteget innan säkringen ens hinner lösa ut.

Hur som helst med de nu! de va inte de han fråga....

TS!
Du kopplar plus till plus och minus till minus,svårare än så är det inte!
Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 074 Inlägg
12 januari 2011
mr_stacy skrev:
nån som vet hur man seriekopplar batterier vid stereobygge nån som har nån bra bild eller nån bra sida där man kan se exakt hur man gör???

Bild ritad i paint!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1026574_xbd4bo.jpg

Samma princip hur många batterier du använder

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök