2837
Sök

Volvo S40 T4 -98 ryckigt vid låga varvtal

59 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej allihopa!

Har märkt under en längre tid nu sedan jag köpte min Volvo S40 T4 att den rycker framförallt vid start och på låga varvtal. Den rycker till fram och tillbaka i någon enstaka sekund vid start, men när man sedan drar på så går den utan problem bra och den accelererar fint.

Jag köpte bilen för 1,5 månad sedan ungefär och har i och för sig inte kollat hur tändstift, bränslefilter och så ser ut, men kan det vara det som kanske knasar sig?

Har läst att styrboxen på den här årsmodellen ska vara dålig, så jag hoppas verkligen inte att det är det här som är problemet. Vad kostar det som billigast att byta ut den om det visar sig vara den? Eller kan det bara vara tändstift, bränslefilter eller något sånt som spökar?

/Fredrik

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 oktober 2009
#2
Motorkuddar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

678 Inlägg
23 oktober 2009
#3
Kolla tändhattarna har jag för mig dom heter dom som tändstifterna sitter i kolla efter en lite liten spricka!
Är det en 98 du har?

59 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#4
caromania skrev:
Motorkuddar?

Kan det mycket väl vara! För när man växlar kan det bli som ett "smällande" ljud när man släpper kopplingen. Inte så det blir ett stort brak men det ploppar väl till på något sätt.

BuRrE08 skrev:
Kolla tändhattarna har jag för mig dom heter dom som tändstifterna sitter i kolla efter en lite liten spricka!
Är det en 98 du har?

Ska kika på det här snarast. Jag är inte så jätte kunnig på bilar, så jag tar hjälp av min farsa då jag ändå ska byta tändhattar och tändstift inom kort oavsett. Hoppas på det bästa!

Hur svårt är det att byta motorkuddar? På farsan lät det som att det var rätt bökigt. Det är en 98:a jag har.

Möller mekaniker
141 Inlägg
23 oktober 2009
#5
Det är lätt och byta motorkuddarna på s40 för du har 2 st i motorbalken som sitter fast med 4 skruvar underifrån sen sitter kuddarna fast på balken sen dom andra ser du ovanifrån så:P

och jag tror inte det är motorkuddarna för det är likadant med min och jag funderar på om det kan vara tändhattarna som han ovanför sa eller så kan det vara skit i spjällhuset också. Men om man kommer ner på för lågt varvtal (1000-1500Rpm) så brukar min hosta till och det är säkert likadant på din. Testa att inte trycka så hårt på gasen så går det nog bättre för man kan dränka motorn med då vid fullt gaspådrag


59 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#6
sjoman skrev:
Det är lätt och byta motorkuddarna på s40 för du har 2 st i motorbalken som sitter fast med 4 skruvar underifrån sen sitter kuddarna fast på balken sen dom andra ser du ovanifrån så:P

och jag tror inte det är motorkuddarna för det är likadant med min och jag funderar på om det kan vara tändhattarna som han ovanför sa eller så kan det vara skit i spjällhuset också. Men om man kommer ner på för lågt varvtal (1000-1500Rpm) så brukar min hosta till och det är säkert likadant på din. Testa att inte trycka så hårt på gasen så går det nog bättre för man kan dränka motorn med då vid fullt gaspådrag

Okej, låter väl inte allt för krånligt då smile. Det stämmer att jag har någon slags "host"-effekt med några rapar följt av det wink. Men när man har turbo så ska man ju inte behöva snåla med gasen tongue.

Möller mekaniker
141 Inlägg
23 oktober 2009
#7
Haha nee men har märkt de att vid låga varv kan den börja hosta =/ men annars är det bara gasaaaa smile


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Trilskande spolar, Dåliga stift, ?

Mvh



Sök