2423
Sök

Problem med 4kanals slutsteg

173 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Har stött på lite problem med mitt steg. Bild på steget:

http://www.masterweb.se/images/products/1252779997_820-751190-3.jpg

Jag har en aktiv bas (bas med inbyggd förstärkare) kopplat till output på steget, eftersom stereon bara har ett par lågnivåutgångar. Tänkte koppla 4 högtalare till steget, men får det bara att fungera med 2st. Basen spelade inte alls när jag hade 6x9orna kopplade till kanal 1&2. Vad är felet? Måste jag ha rca kabel till alla 4 kanaler? isf, hur gör jag det, eftersom stereon inte har dubbla lågnivåutgångar?

En annan fråga är; jag kopplade aktiva basens batterikabel till stegets +kabel. Är det bra, eller borde jag dra en separat kabel från batteriet till aktiva basen?

Är väldigt sent så kan ha blivit lite råddigt, hoppas någon kan hjälpa mig smile
Senast redigerat av grena (24 oktober 2009)

414 Inlägg
24 oktober 2009
så som jag akn tyda bilden är att det där steget tar signal från en rca port till den angivna port till högtalarna . sen ger CH3-CH4 Low Input signal till Lineout portarna enligt bilden .

en bild säger mer än tusen ord som man brukar säga ^^ .

hoppas detta hjälper dig lite

vad är det för steg föresten tongue
Senast redigerat av Nexius (24 oktober 2009)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Leg. nöt
460 Inlägg
24 oktober 2009
Koppla in 6x9orna på på kanal 3&4 och likaså lågnivån så ska du se att du har ljud i basen smile Eftersom Output på steget tas ifrån kana 3&4 som du ser om du tittar på lågnivåin-/utgångarna på steget.. smile
Senast redigerat av 740Rob (24 oktober 2009)

SAAB

Hewi
571 Inlägg
24 oktober 2009
Ja du måste ha rca kabel inkopplad på alla fyra ingångarna om du vill koppla in 4st högtalare , har din hu bara en lågnivå utgång så får du köpa en rca splitt/y-adapter som ger dig dubbla lågnivå att koppla in i steget. Ang batterikabeln så beror det lite på hur kraftig kabel du har till steget och hur mkt ström den aktiva basen drar men generellt sett är det bättre att dra en egen kabel till aktiva basen om du inte har koll på strömförbrukningar och kabeldimensioner.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

173 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Tackar för alla svar! Vet någon var jag hittar en rca/y-adapter, finns det på t.ex biltema?

Bara för att klargöra; jag KAN alltså koppla alla 4 högtalare och aktiva basen till steget och få det att spela, det enda jag behöver är en splitt?

Nexius, steget är ett billigt Silversonic 1600 http://www.masterweb.se/index.php?page= … rod_id=257

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Ja, Biltema har splitter (nyhet i år). Du behöver dock bara köpa en splitter eftersom deras är en "2-4" enligt katalogen. smile

Sök