2826
Sök

"Farbror blå" tog polarns kort ikväll...

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
16 maj 2006
Dotte skrev:
Visst händer det att en gående bara helt planlöst vänder ut på övergångsstället det har väl hänt de flesta??
Komentaren "det är väl ingen ute så här sent??" har ju hörts ett antal gånger men det kan man aldrig vara säker på. Hur många gånger svär man inte på att någon som är ute o går saknar reflex så man knappt ser dem förens då är precis framför bilen? Tänk bara om någon skulle va ute o gå utan reflex just som det kanske går i 120 på 50 väg...

Det finns inga övergångställen på den vägen jag talar om, och folk rör sig inte nämnvärt där.

freddan70 skrev:
Spelar väl ingen roll hur nån tycker vägen ser ut?
Det är ju 50 av en anledning, oftast pga svår sikt, lekande barn eller dylikt. Om man då brassar på i 100 där tycker jag att man är korkad! Jag tycker definitivt att det är mer OK att köra för fort på E4:an än i tättbebyggt område.

Ännu en gång ångar du på, utan att veta hur vägen ser ut smile
Du nämner tätbebyggt område? Varför?
Vägen i fråga är en f.d. grusväg (som även då hade begränsningen 50), numera är den relativt nyasfalterad och har breddats på med en meter.
Den har även relativt god sikt och mycket bra doserade kurvor.
Senast redigerat av calibra_nox (16 maj 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
16 maj 2006
Men återigen, det spelar ingen roll hur vägen ser ut, det är fortfarande bara 50!!

Och tätbebyggd område tog jag upp därför att det oftast är där det är 50, det var dock inte direkt relaterat till detta exempel.

Sen är det inte nåt inlägg från dig jag hängde upp mig på förut, så du behöver inte försvara dig sådant! Eran 50-väg är säkert jättefin!  wink

1 453 Inlägg
16 maj 2006
calibra_nox skrev:
Dotte skrev:
Visst händer det att en gående bara helt planlöst vänder ut på övergångsstället det har väl hänt de flesta??
Komentaren "det är väl ingen ute så här sent??" har ju hörts ett antal gånger men det kan man aldrig vara säker på. Hur många gånger svär man inte på att någon som är ute o går saknar reflex så man knappt ser dem förens då är precis framför bilen? Tänk bara om någon skulle va ute o gå utan reflex just som det kanske går i 120 på 50 väg...

Det finns inga övergångställen på den vägen jag talar om, och folk rör sig inte nämnvärt där.

freddan70 skrev:
Spelar väl ingen roll hur nån tycker vägen ser ut?
Det är ju 50 av en anledning, oftast pga svår sikt, lekande barn eller dylikt. Om man då brassar på i 100 där tycker jag att man är korkad! Jag tycker definitivt att det är mer OK att köra för fort på E4:an än i tättbebyggt område.

Ännu en gång ångar du på, utan att veta hur vägen ser ut smile
Du nämner tätbebyggt område? Varför?
Vägen i fråga är en f.d. grusväg (som även då hade begränsningen 50), numera är den relativt nyasfalterad och har breddats på med en meter.
Den har även relativt god sikt och mycket bra doserade kurvor.

Hur är det med viltfaran?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
16 maj 2006
sveddan skrev:
Hur är det med viltfaran?

En eller annan mus kan säkert bli överkörd där lol
Mer vilt än så finns det inte tongue

edit:
freddan70 skrev:
Men återigen, det spelar ingen roll hur vägen ser ut, det är fortfarande bara 50!!

Och tätbebyggd område tog jag upp därför att det oftast är där det är 50, det var dock inte direkt relaterat till detta exempel.

Sen är det inte nåt inlägg från dig jag hängde upp mig på förut, så du behöver inte försvara dig sådant! Eran 50-väg är säkert jättefin!  wink

Jodå, hastighetsbestämmelser finns överallt i våra nordiska länder, de kommer man inte ifrån.
Haha, jodå, den är jättefin wink
Senast redigerat av calibra_nox (16 maj 2006)

Miklen
16 maj 2006
..vikken het diskussion d blev.. kör efter hastighetsbegränsningen d finns banor att gasa på om man vill..så slipper man denna diskussion..

RushRacing.tk
278 Inlägg
16 maj 2006
vill folk gasa låt dom gasa.. jag anser att de har med tidpunkten å vart man kör fort att göra... en person som kör 200 km/h kl 3 en söndagmorgon på motorväg låt honom köra.. men däremot i städer å runt skolor m.m ska de köras lagligt...

House/Trance diggare
287 Inlägg
16 maj 2006
Det var fruktansvärt dumt av mig att göra så, var även väldigt centralt, men det var inga folk där som kunde vara i fara, sjukt korkat men det är ju så svårt att hålla sig.

Men men, måste försöka lätta på högerfoten, inte värt de hemska saker som kan inträffa och att vara utan körkort nu när man ska söka arbete är ju inte oftast så bra heller.

Men kan lova att jag bara är en i mängden, tror nog 90% av garaget medlemmarna är lite för gasvilliga big_smile
Senast redigerat av Chrillee (16 maj 2006)

33 Inlägg
17 maj 2006
Visst, det kan vara jobbigt när de tar någons körkort, men kör man för fort bör man ju ändå ha det i tanke att det kan finnas någon polis som kan finnas där. Jag kör inte heller jämt lagligt...

Men som sagt, polisen gör bara sitt jobb!

183 Inlägg
17 maj 2006
Volvo_Elin skrev:
Helt rätt att han tappa kortet!
Håller man sig till lagar och regler så kanske trafiken kunde bli bättre (jag som kommer ha den som arbetsmiljö!)...Tänk inte bara på er själva, tänk på era medtrafikanter också! Ni är inte ensamma i trafiken! Tänk om ni krockar eller liknande "bara" för att ni ville ha lite kul med att köra fort eller liknande och kanske kastar bort andra människors liv. Nä,jag är rak på sak! Lek i lekstugan istället....

Håller med dej, tummen upp!

320 Inlägg
17 maj 2006
tkr de löjlig med alla  "Hastihets moral tanter"
hela systemet  är åt helvete. det är inte hastigheten som dödar.

dom enda som straffas är  svenssons som råkar glida 15 för fort på motorvägen.
vi skulle kunna ha  130  på  de flesta 2 fils vägar. å hastighets kameror är bara miljoner åt helvete. varenda idiot  bromsar juh  och sedan axxar på igen.
så det bidrar till : ryckig trafik, dålig rytm. mer avgaser, lite mer slitage på bilar + irritation.

och det finns många ställen hastigheten är överdrivet låg.  typ en 90 väg förbi en håla omkring blir 70, (för några infarter) sedan helt plötsligt 50 där man skulle kunna glida i 120  med  hög fin väg bra sikt. inga vägar åt sidorna osv.. patetiskt.

Volvo_Elin så du menar att du inte brutit mot en enda lag,restriktion  eller regel ?

och "farbror Blå" är inte längre samhällets beskyddare. det är vanligt jävla folk, det finns säkert goda såväl som  onda sarkaster.  man märker juh på mindre orter att det dom gör är att jaga mopedister,epa/a-traktorer & gasglada bilar    sen  givetvis  när det är soligt fångar dom vanliga
personer (som oftast skattar ,dvs  betalar på distans polisens lön)   och  kräver dom på svindyra böter....

det var skönt skriva av sig big_smile  tack för mej.
(kortet som rök var kanske inte fel, en dåre som kör i 200 är aldrig önskad)

Meister
6 763 Inlägg
17 maj 2006
visst ska man hålla begränsningar, men visst alla kör väll för fort nån gång och då ska man vällja ett bra tillfälle t.ex på motorvägen klockan 3 eller något annat smart.. men dom gör ju sitt jobb.. men de jag irriterar mej på är att dom lägger ner så otroligt mycket pengar på mopedister som åker lite för fort har en dragen plugg så dom gör max 90.. dom har till och med supermotard hojar enbart för att jag mopedister.. onödigt

20 Inlägg
17 maj 2006
För mig är bilen (och hojen) mer än bara ett transportmedel från punkt A till punkt B. Jag kör för att det är roligt.

Det är dock inte roligt att hålla hastighetsbegränsningarna.

Visst sätts gränserna av en anledning, men väljer man att bryta dessa gränser så är det upp till en själv, ett personligt val.

Väljer man att köra för fort så får man stå sitt kast om man blir tagen men att nån goodie two shoes på något forum ska komma och gnälla är rent av förjävligt.

Bara mina 2 cents

Mvh. Marcus (som har gjort valet att köra "för fort")
Senast redigerat av kaZmur (17 maj 2006)

279 Inlägg
17 maj 2006
N33d4Sp33d skrev:
diforce skrev:
Livet är så, hårt men rättvist. Gör man fel då ska det kosta..... mmm??? fel???? kul åsikt, fel o fel.. rätta sej efter farciststaten el? denna fråga e ganska kompliserad faktiskt, har ju inte vart med o bestämma några regler så?*s*

Inte alls komplicerat... Kör man över hastighetsbestämmelserna och åker dit på det, då har man gjort fel och får böta därefter.

Alla har kört över hastighetsbestämmelserna men ingen har gjort det förrän någon åkt fast. wink

Mvh

gjort fel ja? vem bestämmer det? myndigheten? om man ser det i liten skala- om din granne säger att du inte fick köra mer än 50 på motorvägen skulle du följa det? antagligen inte(tror jag) men om myndigheten sa det så givetvis el? .. ska inte gå in allt för politiskt då detta är en bilsida trots allt.. min åsikt är o följa förnuftet, dvs 30 väg vid skolor osv-givetvis.. men 110 på en motorväg(tex)?? 150-170 är väl ganska rimligt enligt mej
o detta om att snuten inte riskerar dv olyckor-- nä visst.. ett exempel. åkte med en kompis, snutjag i 130-140 genom ett sammhälle! jag tycker det var fel av båda! men det är ändå snuten som trissar upp farten, hade dom lyft gasen hade "kompisen" oxå gjort det så... trots allt var det i grunden bara en olovlig, obesiktigad..

two lies don´t cancel each other out

120 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
calibra_nox skrev:
freddan70 skrev:
Är man så jäkla korkad att man håller den hastigheten på 50-väg förtjänar man fan att vara utan kortet ett bra jäkla tag!!

Om du skulle ta och lugna ner dej lite? smile
Vad vet du hur vägen såg ut?
Här utanför stan finns en 50-väg som man utan problem kan köra 120 på hela tiden tongue
Så tänk efter lite, innan du börja angripa folk och kalla dem korkade roll

Bra sagt! Det blev visst en väldans fart på denna disskussion!

225 Inlägg
17 maj 2006
lägg ner ni kommer ingenvart med det här disskusionen!!!
några säger det och andra det...
skylten var satt till 50 av en anledning annars skulle det varit fortare så sluta spela så jävla smarta o säga vad det skulle ha varit för hastighetsskylt istället...det är ändå folk som jobbar med det som har satt dit skyltjäveln..vägen var 50 o han körde för fort..då ska kortet ryka...
han får juh inte sitt kort tillbax bara för att ni står o diskuterar vilken skylt som ska sitta vart!!!
50 är 50 och inte 150!!!

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

120 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
SieRRa_WeeD skrev:
lägg ner ni kommer ingenvart med det här disskusionen!!!
några säger det och andra det...
skylten var satt till 50 av en anledning annars skulle det varit fortare så sluta spela så jävla smarta o säga vad det skulle ha varit för hastighetsskylt istället...det är ändå folk som jobbar med det som har satt dit skyltjäveln..vägen var 50 o han körde för fort..då ska kortet ryka...
han får juh inte sitt kort tillbax bara för att ni står o diskuterar vilken skylt som ska sitta vart!!!
50 är 50 och inte 150!!!

Vem har kört 150 på 50 väg?

funderare...
83 Inlägg
17 maj 2006
"Medvetet val att köra för fort." Visst så är det upp till var o en att bestämma men det som många blundar för är att det värsta är inte att bli av med lappen. Du kan ju fan köra på någon oskyldig som du kanske hade kunnat stanna för om man hållt hastighetsbegränsningen. Tycket att det fokuserar på fel problem. Sluta vara så ego o bara tänka på dig själv o se vad du gör mot andra i trafiken o vilka risker du utsätter dom för.

Och du CalibraNox. Hur fan kan du vara så säker på att du inte möter en gående eller något annat? Inse att man kan ALDRIG vara 100% säker på vad som finns o inte finns på vägen. Gunde Svan har ett bra utryck: "Ingenting är omöjligt här på fortet".

Ursäkta språket.

/Jocke

120 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Mja jag vet inte hur din syn fungerar men jag har i.a.f inga problem att se x antal tiotal metrar framåt och då göra bedömningen att det inte finns några hinder (levande eller döda) i vägen. Jag och mina bekanta som ibland överstiger tillåten hastighet gör bara det där man har koll på läget. Vansinnesomkörningar i dålda kurvor eller över krön är inget jag sympatiserar med.

RushRacing.tk
278 Inlägg
17 maj 2006
För egen del så e de så att ju snabbare ja kör desto mer koncentrerad e jag.. har blivit påkörd en gång å då gick de lagligt... när jag kör sakta å lagligt så tittar jag mest runt å leker me telefonen å allt annat..

8 156 Inlägg
17 maj 2006
Jag kan tänka mig att dom flesta förarna blir mer koncentrerade vid höga farter, men olycksrisken ökar ändå och konsekvenserna av en olycka blir värre.

Men ändå...
Fri fart på motorvägen skulle nog inte skada?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök