Har dragit mig lite från att lägga upp en projekt tråd på Probie. Vet inte riktigt varför men det är kanske dags att dela med mig av hur en Ford Probe 2,2 Turbo -92a har utvecklats under dom 5 ½ åren som jag har haft den.
Det började Maj 2004 när min stackars sierra dohc blåste sin tredje toppackning. Dags att byta bil alltså.
Jag har alltid gillat stuket på t.ex gamla Toyota Celica, Nissan 200SX, Ford Probe m.fl.
Är ju rätt så ford-frälst, har fastnat för dom bilarna så valet var eg inte så svårt.. Det var en Ford och där var turbo på den.
Bilhandladen tog min sierra i inbyte (och ja han visste om skicket). Dock kan jag säga att den satans bilhandlaren borde skjutas.. Inkompententare bilhandlare får man leta efter. Det var mycket strul med att ABSen inte fungerade, dom hade inte bytat batteri enl. ö.k. osv. ABSen fixade jag själv med hjälp av en polare som tog in den för felsökningen en lunch. Visade sig vara ABS givare höger fram som var helt nedsliten. Bara till att byta..
Hur idioterna hade löst att lampan tändes vid kontroll men inte pga fel isystemet kommer jag till senare.
Det är ett under att bilen ens kommit igenom registreringsbesiktningen.
Men men.. Ångrar inte att jag köpte den! Hade den som bruksbil nått år men insåg rätt fort att det var ingen höjdare att ha den som bruksbil när jag skulle bygga i den. Till en början blev det en del ljud (av enklare modeller) och 2005 inskaffades en Mondeo Kombi V6 som brukis istället.
Jag har så mycket bilder (dokumentation) sen jag köpte Probie och det är jag jäkligt glad för.
Kommer att ladda upp en hel del bilder nått sånär i ordning.
Dagen efter inköp 2004-05-28Första utförandet. Kapat bort original gallret i fronten, lagt igen ford loggan i fronten samt skaffat en liten (laglig) skylt fram.Provade även på en liten batteriflytt.Nytt avgassystem, til en Mazda 626 coupé. Det fick kortas lite grann för att passaGTI antenn monterades istället för spolaren bak. då min orginal elantenn inte var allt för rolig så passade det bra att göra denna modd. Inkopplad och fullt fungerande!Instrumenthuset har demonterats och då upptäckte jag hur dom hade löst det med att ABS lampan lös vid tillslag.. Dom hade kapat bort plasten mellan Check engine lampan och ABS. Så när CEL lös så lös ABSen. Passade på att måla mätarnålarna, byta ut lamporna och lite sånt.Inskaffade ett s.k AC-delete pulley. gasen var ändå slut.Nästan alla delar till ACn. Totalvikt: 15kgDags för ny downpipe och racekat, Allt i 2.5" från racingmazda.comGlömde ju faktiskt att innan downpipen så bytade jag ut tändkablarna till Magnecore 8,5mm kablar och en MSD Blaster 2 coil