Syst3m skrev:
Rquired skrev:
Bmw 3-serie behöver förmodligen ingen närmre beskrivning, jag tror du hört dess för och nackdelar tidigare.
Nya Audi A4 är en riktig kanonbil, bortsett från den vanliga kombinationen av superlativ och stabil eller välbyggd är den en av få moderna bilar där man med rätta kan hävda att framhjulsdriften knappt känns. Men hur bra bil det än är så finns det också nackdelar med att ingå i en koncern, de billigare syskonen från VW och Skoda håller visserligen inte samma nivå. Men skillnaden i känsla och kvalitet motiveras inte av skillnaden i pris.
Hade jag haft valet, och hade min budget utan problem rymt en A4 med den utrustning jag velat ha, hade jag utan tvivel valt A4 av dessa tre. Men när valet nu står mellan en snik A4 eller en riktigt välutrustad Skoda/VW hade jag valt någon av de senare.
Skoda Yeti är en bil som imponerade på mig, smidigare än de bilar du kikat på hittills men bör rymma lika mycket som en Touring eller Avant. En Yeti TDI 4x4 170hp i relativt välutrustade Experience-grad (ingår tex dragkrok, hillhold, klima, farhållare, parksensor, bluetooth handsfree etc) kostar 286.000:-
Då får ni en trevlig och smidig bil man sitter högt och bra i, och som inte gör bort sig utanför vägen heller. Det gäller bara att kväva prestigetänkandet i det här fallet
Först och främst, en Skoda Yeti lär min far aldrig lägga 300k på.
Största anledningen till bilbyte är driftskostnaden. En Skoda tror jag felar rätt bra där, men den kända kvalitén... Därför lockar Subaru, de har ju de nöjdaste ägarna samtidigt som de har pålitlig teknik. Känns mycket mer för pengarna att köpa en Subaru för 300 än en Skoda för samma belopp.
A4 ryms inte i budgeten, Volkswagen är inte intressant då de inte riktigt stämmer med de önskemål vi har och som andra märken kan erbjuda.
BMW 320D med bakhjulsdrift, snikvariant utan så mycket utrustning mot en fullutrustad Subaru Legacy 4WD, det är frågan det. Hur är en snik-BMW som bil, trivs man med den eller??
Jag tror ni tänker fel genom att anta att en Skoda inte skulle hålla, det är samma teknik som i Audi och VW. Å andra sidan tillhör inte de heller de driftsäkraste bilarna, och knappast de billigaste att äga heller. Snarare tvärt om, men jag tror ändå en Yeti är väldigt mycket bil för pengarna. Men ovan presenterades den enbart som ett ytterligare alternativ, utan att på något sätt hävda att det är det bästa.
En snik-Bmw kommer man långt med, mycket på grund av att där faktiskt kommer med en hel del även om man köper en nästan naken bil. Men vilka av respektive vals egenskaper som är för och nackdelar får ni själva välja ut, men själv tycker jag:
-Prestige är inget jag baserar mitt bilval på, men en Bmw smäller högre än en Subaru och det kan ju knappast räknas som en nackdel i alla fall.
-4WD är ingen automatisk fördel, utan ger bara en högre förbrukning om man inte har en direkt nytta utav det. Dessutom är det fler delar som kan gå sönder.
-Japs (Subaru) har dyrare delar, och eftersom Bmw ligger strax bakom i tillförlitlighetsundersökningar kan man knappast hävda att märket har högre åtgång på sina delar och att det väger jämt iom detta.
-Subaru är mer svårservade (?)
-Bmw håller högre upplevd kvalitet och känns jämfört med den plastiga Subaru som en betydligt dyrare bil. Därmed inte sagt att den håller sämre.
-Legacy är ful (högst personlig åsikt
)
Annars är det ett svårt val, båda märkena ligger och krigar om topp 3 (tillsammans med Toyota) om de mest nöjda ägarna. Båda märkena ligger i topp när det gäller driftsäkerhet, och båda två är riktigt körglada bilar. Vilket som är roligast beror mest på ens preferenser, och vilket som är det bästa valet likaså...