3394
Sök

Köpråd: Snål dieselkombi, Subaru?

23 Inlägg
25 oktober 2009
#21
Har tillbringat 8500 mil på 15 månader i en Saab 9-3 1,9 TiD Vector som övningsbil och förmånsbil och jag säger bara en sak. Spring åt ett annat håll så fort du kan! 3 verkstadsbesök innan bilen rullat 50 mil... 50 mil=en och en halv arbetsdag... och sen bara fortsatte det i den stilen.


KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 oktober 2009
#22
Ni glömmer bort AWD... så lägg på X-Drive i prisberäkningen på 3serien... Och saaben går ju bara att få med haldex...

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2009
#23
Syst3m skrev:
Rquired skrev:
Bmw 3-serie behöver förmodligen ingen närmre beskrivning, jag tror du hört dess för och nackdelar tidigare.

Nya Audi A4 är en riktig kanonbil, bortsett från den vanliga kombinationen av superlativ och stabil eller välbyggd är den en av få moderna bilar där man med rätta kan hävda att framhjulsdriften knappt känns. Men hur bra bil det än är så finns det också nackdelar med att ingå i en koncern, de billigare syskonen från VW och Skoda håller visserligen inte samma nivå. Men skillnaden i känsla och kvalitet motiveras inte av skillnaden i pris.

Hade jag haft valet, och hade min budget utan problem rymt en A4 med den utrustning jag velat ha, hade jag utan tvivel valt A4 av dessa  tre. Men när valet nu står mellan en snik A4 eller en riktigt välutrustad Skoda/VW hade jag valt någon av de senare.

Skoda Yeti är en bil som imponerade på mig, smidigare än de bilar du kikat på hittills men bör rymma lika mycket som en Touring eller Avant. En Yeti TDI 4x4 170hp i relativt välutrustade Experience-grad (ingår tex dragkrok, hillhold, klima, farhållare, parksensor, bluetooth handsfree etc) kostar 286.000:-

Då får ni en trevlig och smidig bil man sitter högt och bra i, och som inte gör bort sig utanför vägen heller. Det gäller bara att kväva prestigetänkandet i det här fallet wink

Först och främst, en Skoda Yeti lär min far aldrig lägga 300k på. tongue

Största anledningen till bilbyte är driftskostnaden. En Skoda tror jag felar rätt bra där, men den kända kvalitén... Därför lockar Subaru, de har ju de nöjdaste ägarna samtidigt som de har pålitlig teknik. Känns mycket mer för pengarna att köpa en Subaru för 300 än en Skoda för samma belopp.

A4 ryms inte i budgeten, Volkswagen är inte intressant då de inte riktigt stämmer med de önskemål vi har och som andra märken kan erbjuda.

BMW 320D med bakhjulsdrift, snikvariant utan så mycket utrustning mot en fullutrustad Subaru Legacy 4WD, det är frågan det. Hur är en snik-BMW som bil, trivs man med den eller??

Jag tror ni tänker fel genom att anta att en Skoda inte skulle hålla, det är samma teknik som i Audi och VW. Å andra sidan tillhör inte de heller de driftsäkraste bilarna, och knappast de billigaste att äga heller. Snarare tvärt om, men jag tror ändå en Yeti är väldigt mycket bil för pengarna. Men ovan presenterades den enbart som ett ytterligare alternativ, utan att på något sätt hävda att det är det bästa.

En snik-Bmw kommer man långt med, mycket på grund av att där faktiskt kommer med en hel del även om man köper en nästan naken bil. Men vilka av respektive vals egenskaper som är för och nackdelar får ni själva välja ut, men själv tycker jag:

-Prestige är inget jag baserar mitt bilval på, men en Bmw smäller högre än en Subaru och det kan ju knappast räknas som en nackdel i alla fall.
-4WD är ingen automatisk fördel, utan ger bara en högre förbrukning om man inte har en direkt nytta utav det. Dessutom är det fler delar som kan gå sönder.
-Japs (Subaru) har dyrare delar, och eftersom Bmw ligger strax bakom i tillförlitlighetsundersökningar kan man knappast hävda att märket har högre åtgång på sina delar och att det väger jämt iom detta.
-Subaru är mer svårservade (?)
-Bmw håller högre upplevd kvalitet och känns jämfört med den plastiga Subaru som en betydligt dyrare bil. Därmed inte sagt att den håller sämre.
-Legacy är ful (högst personlig åsikt tongue )

Annars är det ett svårt val, båda märkena ligger och krigar om topp 3 (tillsammans med Toyota) om de mest nöjda ägarna. Båda märkena ligger i topp när det gäller driftsäkerhet, och båda två är riktigt körglada bilar. Vilket som är roligast beror mest på ens preferenser, och vilket som är det bästa valet likaså...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 oktober 2009
#24
Man kan faktiskt inte dra alla VAG bilar över en kant... Bara fråga mekanikerna själva som dessutom har samma servicepriser för både Vw och Audi och inte är partiska till nått märke då dem inte har ett skit med försäljning att göra.

Jämför en a4 och en passat efter 20000mil så ska du se att Audin fortfarande är tok fräsch medans passaten är på god väg att bli nedgången... Var värre förr men det är fortfarande skillnad på VAG och VAG!
Det skiljer i materialval och komponent val i motordelar etc etc även om skillnaderna inte är gigantiska så finns dem och detaljerna gör helheten som man så fint brukar säga...

Four rings to rule them all!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2009
#25
Danne_gg skrev:
Man kan faktiskt inte dra alla VAG bilar över en kant... Bara fråga mekanikerna själva som dessutom har samma servicepriser för både Vw och Audi och inte är partiska till nått märke då dem inte har ett skit med försäljning att göra.

Jämför en a4 och en passat efter 20000mil så ska du se att Audin fortfarande är tok fräsch medans passaten är på god väg att bli nedgången... Var värre förr men det är fortfarande skillnad på VAG och VAG!
Det skiljer i materialval och komponent val i motordelar etc etc även om skillnaderna inte är gigantiska så finns dem och detaljerna gör helheten som man så fint brukar säga...

Jo visst finns det skillnad och det skrev jag också, vad jag ifrågasatte var om prisskillnaden är motiverad i det här fallet. Rent generellt är jag nog den sista person du behöver försöka övertyga angående att en premiumbil är bättre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
25 oktober 2009
#26
Danne_gg skrev:
Man kan faktiskt inte dra alla VAG bilar över en kant... Bara fråga mekanikerna själva som dessutom har samma servicepriser för både Vw och Audi och inte är partiska till nått märke då dem inte har ett skit med försäljning att göra.

Jämför en a4 och en passat efter 20000mil så ska du se att Audin fortfarande är tok fräsch medans passaten är på god väg att bli nedgången... Var värre förr men det är fortfarande skillnad på VAG och VAG!
Det skiljer i materialval och komponent val i motordelar etc etc även om skillnaderna inte är gigantiska så finns dem och detaljerna gör helheten som man så fint brukar säga...

Det va nog bland det dummaste jag har hört.

// Niklas Johansson

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 oktober 2009
#27
NiKeMaN skrev:
Danne_gg skrev:
Man kan faktiskt inte dra alla VAG bilar över en kant... Bara fråga mekanikerna själva som dessutom har samma servicepriser för både Vw och Audi och inte är partiska till nått märke då dem inte har ett skit med försäljning att göra.

Jämför en a4 och en passat efter 20000mil så ska du se att Audin fortfarande är tok fräsch medans passaten är på god väg att bli nedgången... Var värre förr men det är fortfarande skillnad på VAG och VAG!
Det skiljer i materialval och komponent val i motordelar etc etc även om skillnaderna inte är gigantiska så finns dem och detaljerna gör helheten som man så fint brukar säga...

Det va nog bland det dummaste jag har hört.

Jadu Men där näst intill citerade jag verkstads killarna bara så du vet. och jag tror nog fan dem vet vad dem pratar om. Varför skulle dom förespråka Audi när dom inte tjänat ett skit påt?

Sen har ju inte Audi bilarna tvärställd motor och annat 4wd system som i min mening är bättre dvs torsen-diff och inte haldex. Ja skillnaderna är många...

Sen som Rquired sa visst fan kan det kännas svårt att motivera prisskillnaderna ibland men om man får välja är det ju självklart man tar premiumbilen...

Four rings to rule them all!

482 Inlägg
25 oktober 2009
#28
bmw är ett riktigt vettigt val om man klarar sig med bakhjulsdrift. men för fan köp ingen saab diesel

just real power
no turbo shit

Entreprenör
1 286 Inlägg
25 oktober 2009
#29
Danne_gg skrev:
NiKeMaN skrev:
Danne_gg skrev:
Man kan faktiskt inte dra alla VAG bilar över en kant... Bara fråga mekanikerna själva som dessutom har samma servicepriser för både Vw och Audi och inte är partiska till nått märke då dem inte har ett skit med försäljning att göra.

Jämför en a4 och en passat efter 20000mil så ska du se att Audin fortfarande är tok fräsch medans passaten är på god väg att bli nedgången... Var värre förr men det är fortfarande skillnad på VAG och VAG!
Det skiljer i materialval och komponent val i motordelar etc etc även om skillnaderna inte är gigantiska så finns dem och detaljerna gör helheten som man så fint brukar säga...

Det va nog bland det dummaste jag har hört.

Jadu Men där näst intill citerade jag verkstads killarna bara så du vet. och jag tror nog fan dem vet vad dem pratar om. Varför skulle dom förespråka Audi när dom inte tjänat ett skit påt?

Sen har ju inte Audi bilarna tvärställd motor och annat 4wd system som i min mening är bättre dvs torsen-diff och inte haldex. Ja skillnaderna är många...

Sen som Rquired sa visst fan kan det kännas svårt att motivera prisskillnaderna ibland men om man får välja är det ju självklart man tar premiumbilen...

Jodå jag väljer också premiumbilen som du kanske ser..... Men inte pga att Skoda är en DÅLIG bil som du försöker påvisa. Skodan idag delar såpass mycket med sina syskon inom VAG att det vore synd att kalla en Skoda för en dålig bil. Sen tycker jag inte det är "bästa köpet" ändå - eftersom att det finns så mycket mer hos en bil än bara "hållbarheten".

// Niklas Johansson

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 oktober 2009
#30
Jag har inte försökt säga att Skodan är en dålig bil... Snarare att Audin är en bättre bil och inte det är är precis samma delar med andra prislappar.... Anyhow orkar inte med nån pajkastning...
Ontopic: Till TS så tycker jag inte att du ska prioritera bort bra AWD, nu vet jag ju inte hur du använder bilen men ska du dra släp osv vintertid så är det ju så jävla guld att ha... Då sitter man så att säga i skiten med RWD och även med FWD som det är blötsnö och man sitter med ett tungt släp bakom.. visst funkar det säkert att ta sig fram men går ju inte ens att jämföra!

Four rings to rule them all!

1 079 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#31
snackcalahan skrev:
bmw är ett riktigt vettigt val om man klarar sig med bakhjulsdrift. men för fan köp ingen saab diesel

Hehe, aldrig en sprillans ny Saab. Egna erfarenheter som sätter stopp där. roll

För övrigt känns en BMW rätt positiv nu, ska prata med farsan och höra. Dock känns den fortfarande inte som den passar våra önskemål lika bra som en Subaru, dvs den är trång och för liten när hunden och allt ska med till stugan... Men samtidigt ska den ju gå som pendlarbil så man kan ju inte ha en stor Jeep direkt. tongue


Känns iaf som att man kan utesluta alla andra märken än Subaru och BMW, då de har FWD eller kass AWD samt för höga prislappar utan att ge för den delen mer för pengarna.

1 079 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#32
Danne_gg skrev:
Jag har inte försökt säga att Skodan är en dålig bil... Snarare att Audin är en bättre bil och inte det är är precis samma delar med andra prislappar.... Anyhow orkar inte med nån pajkastning...
Ontopic: Till TS så tycker jag inte att du ska prioritera bort bra AWD, nu vet jag ju inte hur du använder bilen men ska du dra släp osv vintertid så är det ju så jävla guld att ha... Då sitter man så att säga i skiten med RWD och även med FWD som det är blötsnö och man sitter med ett tungt släp bakom.. visst funkar det säkert att ta sig fram men går ju inte ens att jämföra!

Det är framför allt vintertid som AWD kan kännas bra, vi har en stuga i ett snörikt område och vägen dit är inte alltid säker och fin. Av den anledningen känns en Subaru fin att ha, och om man står med ett släp i en isig backe är FWD inget att ha, så just nu känns det som att det ska vara AWD eller RWD.

34 Inlägg
26 oktober 2009
#33
En liten tanke:
En sak jag inte förstår mig på är folk som pendlar och skall ha samma bil till allt annat. Varför måste man släpa med sig flera 100 kg extra i onödan. Ni har säkert 2 bilar trots allt, skaffa en mindre bil att pendla med (små bilar kan kännas lyxiga oxå). Sedan kan andra bilen vara en stor kombi. Tycker det skulle kännas så mycket smartare smile .


1 079 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#34
Icee skrev:
En liten tanke:
En sak jag inte förstår mig på är folk som pendlar och skall ha samma bil till allt annat. Varför måste man släpa med sig flera 100 kg extra i onödan. Ni har säkert 2 bilar trots allt, skaffa en mindre bil att pendla med (små bilar kan kännas lyxiga oxå). Sedan kan andra bilen vara en stor kombi. Tycker det skulle kännas så mycket smartare smile .

Vi har precis gjort som du beskrivit i en herrans massa år. Dock fungerar det inte när vi tvingas åka lika många mil med pendlarbilen som familjebilen. Då är ju mer ekonomiskt att ha en till till allt, och ha en annan billigare som extrabil.

175 Inlägg
26 oktober 2009
#35
Varför inte en Insignia? wink
Lika bra att tipsa smile
http://www.blocket.se/vasternorrland/Op … 14&w=3

1 079 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#36
Nisse1 skrev:
Varför inte en Insignia? wink
Lika bra att tipsa smile
http://www.blocket.se/vasternorrland/Op … 14&w=3

Nej tack... Finns bättre grejer att lägga 300k på tror jag, bilen ska ju hålla i en herrans massa mil.


Sök