3150
Sök

VW Jetta mk2 suger i sig vatten

95 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Har problem med en jetta -90 rp som slurkar i sig väldigt mycket vatten.
Får väldigt hög och fin värme i cupén för övrigt och den kokar inte eller liknande.
har nyligen bytt vattenpump, termostat, och jag ser inte att det läcker från nått av det. och det är fint tryck i systemet verkar det som.
Den är rätt pigg å går inte på nått sätt dåligt eller har vatten i oljan.  Så att jag tror inte att topp-packningen är dålig.

Därimot så stinker det kylarvätska i hela cupén i några sekunder precis när man dragit på värmen på fullt när bilen är i arbetstemperatur. hmm

Såå ja undrar vad jag ska söka på? kan det vara värmepaketet som läcker? borden den inte koka då eftersom systemet är under tryck?

vore jätte tacksam för hjälp tongue

MVH

EDIT den hade visst vatten i oljan ^^
Senast redigerat av ChevLT1 (26 oktober 2009)

Skoda mekaniker
57 Inlägg
25 oktober 2009
Värmeelementet kan läcka..
Då luktar det glykol första sekunderna när du startar bilen eller vrider på max..

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

95 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
EDIT!

kolla idag å visst fan var det vatten i oljan  roll

såååå.. hur svårt är det att byta topp packning på en golf2/jetta 2 ?

bör man plana toppen samtidigt ?

240 Inlägg
26 oktober 2009
Utan erfarenhet av vw motorer så säger jag att det är nog ganska lätt, har precis plockat ned och ihop en volvo, en merca och en bmw motor från tidigt 90-tal och det har gått smärtfritt med en haynes till hands.

Edit: toppen behöver du inte plana om packningen har gått.
Senast redigerat av Accelsson (26 oktober 2009)

Street Knight

Skoda mekaniker
57 Inlägg
27 oktober 2009
Man brukar riktplana toppen när man kört längre tid med kass packning, för toppen slår sig vid den värmeutveckling som blir med kass packning...

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

409 Inlägg
23 april 2010
lånar tråden hur kan man mäta sig till om toppen på bilen är skev vill kolla de för jag ska byta topp packningen på en vw jetta från 89 finns det nått sätt att göra de själv?? vill kolla om det går att plocka ihop motorn utan att ha lämnat den på planing innan tack för eventuella svar....anledningen till bytet är att det trycker över vatten i oljan....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

1 562 Inlägg
23 april 2010
svempus skrev:
lånar tråden hur kan man mäta sig till om toppen på bilen är skev vill kolla de för jag ska byta topp packningen på en vw jetta från 89 finns det nått sätt att göra de själv?? vill kolla om det går att plocka ihop motorn utan att ha lämnat den på planing innan tack för eventuella svar....anledningen till bytet är att det trycker över vatten i oljan....

stållinjal och bladmått

409 Inlägg
23 april 2010
tack för tipset...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Sök