2230
Sök

Montera generator från en helt annan bil.

21 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej har en corolla 99 med en generator som laddar 70 amp, tänkte nu uppgradera till en som laddar 100 amp, men den generator är inte gjord för toyota, det borde gå att göra om fästena och spänna på remen, men är det nått annat man måste tänka på , så man inte eldar upp hela bilen. tongue

Följ strömmen..
233 Inlägg
26 oktober 2009
#2
Många generatorer styrs av eller tillsammans med bilens databox vilket gör att det många gånger inte går att montera en annan generator utan att det leder till felmeddelanden. Generatorn i sig fungerar som den ska men du kan inte släcka servicelampan etc.

Har du ett nummer på Corolla generatorn kan jag kolla.

21 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#3
Pm reg nummret till dig , jag hitta Bosh universal generatorer på 100 amp ,  svetsa är inget problem och remskivan kan väl inte vara svårt heller , men man vill ju veta vad annat som måste fixas.  tack all hjälp

17 Inlägg
26 november 2009
#4
Man kan koka batteriet om man har otur och en generator med för stark laddningsström, dvs Amperestyrkan som i ditt fall är 70A original och 100A på nya generatorn. Laddningsströmmen får inte vara för stark för då kokar batterisyran, men inte heller för svag för då händer nästan ingenting och batteriet blir aldrig laddat. Som normalvärde för optimal laddningsström gäller 0,1 - 0,2 gånger det påstämplade kapacitetsvärdet på batteriet för att det ska kunna göra sig laddningen till godo.
Däremot tror jag strömstyrkan måste vara VÄLDIGT mycket större för att paja batteriet.......eller snarare så hoppas jag det tongue

Jag har nämligen samma problem och måste hitta en 12V 60A generator till min -88 Honda Civic 1,5i som är väldigt ovanlig. Det har legat åt en sån du har, en 70A toyota Denso generator från en Toyota carina II. Det är egentligen bara att byta laddningsregulatorn med kontaktstycket som är annorlunda och hoppas på det bästa. men jag är orolig över att koka batteriet som sagt.

Har du testat med den nya 100Amp'aren och kollat om det funkar på din bil?

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
26 november 2009
#5
Adler skrev:
Man kan koka batteriet om man har otur och en generator med för stark laddningsström, dvs Amperestyrkan som i ditt fall är 70A original och 100A på nya generatorn. Laddningsströmmen får inte vara för stark för då kokar batterisyran, men inte heller för svag för då händer nästan ingenting och batteriet blir aldrig laddat. Som normalvärde för optimal laddningsström gäller 0,1 - 0,2 gånger det påstämplade kapacitetsvärdet på batteriet för att det ska kunna göra sig laddningen till godo.
Däremot tror jag strömstyrkan måste vara VÄLDIGT mycket större för att paja batteriet.......eller snarare så hoppas jag det tongue

Jag har nämligen samma problem och måste hitta en 12V 60A generator till min -88 Honda Civic 1,5i som är väldigt ovanlig. Det har legat åt en sån du har, en 70A toyota Denso generator från en Toyota carina II. Det är egentligen bara att byta laddningsregulatorn med kontaktstycket som är annorlunda och hoppas på det bästa. men jag är orolig över att koka batteriet som sagt.

Har du testat med den nya 100Amp'aren och kollat om det funkar på din bil?

Det är ju inte svårare än att man byter batteri samtidigt som man byter generator. Byt till ett kralligare batteri så borde ju problemet löst.


21 761 Inlägg
26 november 2009
#6
Adler skrev:
Man kan koka batteriet om man har otur och en generator med för stark laddningsström, dvs Amperestyrkan som i ditt fall är 70A original och 100A på nya generatorn.

Nja, det stämmer inte. Man måste skilja på laddström och laddspänning, det är generatorns laddspänning som avgör ifall batteriet riskerar att överladdas under normala omständigheter. smile

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#7
Drönirettab skrev:
Adler skrev:
Man kan koka batteriet om man har otur och en generator med för stark laddningsström, dvs Amperestyrkan som i ditt fall är 70A original och 100A på nya generatorn.

Nja, det stämmer inte. Man måste skilja på laddström och laddspänning, det är generatorns laddspänning som avgör ifall batteriet riskerar att överladdas under normala omständigheter. smile

Precis.
Dock är det lite mera komplicerat än det, fast det har sällan betydelse utom när batteriet är nästan helt urladdat.

När batteriet är helt urladdat kommer potentialskillnaden mellan batteri och generator att vara så stor att du får en mycket hög laddström. Blir strömmen för hög, kan batteriet ta skada.

-- K

21 761 Inlägg
27 november 2009
#8
Jo, därför skrev jag "under normala omständigheter". smile

Är batteriet mycket urladdat så ska det dessutom laddas upp med batteriladdare istället för med generatorn, detta glöms tyvärr lätt bort.

17 Inlägg
6 december 2009
#9
Drönirettab skrev:
Adler skrev:
Man kan koka batteriet om man har otur och en generator med för stark laddningsström, dvs Amperestyrkan som i ditt fall är 70A original och 100A på nya generatorn.

Nja, det stämmer inte. Man måste skilja på laddström och laddspänning, det är generatorns laddspänning som avgör ifall batteriet riskerar att överladdas under normala omständigheter. smile

Jaha ok.  Så det är alltså bara om jag har tex. en 24V generator i en bil med 12V batteri som jag egentligen riskerar att koka eller skada betteriet i "vanliga fall" ? Amperestyrkan skadar alltså inte batteriet i sig?

Vet du dessutom varför man svarvar om axeln i en generator vid renovering? Vad jag har hört så är det endast för att maximera axelns kontaktyta mot kolen. Jag tänkte renovera min som jag har och rengöra, rosta av och byta laddningsregulatorn och putsa upp. MÅSTE man svarva om axeln? hmm

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 december 2009
#10
Adler skrev:
MÅSTE man svarva om axeln? hmm

Man svarvar inte "axeln" i en generator man byter släpringarna. Däremot på en startmotor kan man svarva rotorn så kolens anliggning blir bra.
Senast redigerat av hotrodder (6 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

21 761 Inlägg
6 december 2009
#11
Adler skrev:
Jaha ok.  Så det är alltså bara om jag har tex. en 24V generator i en bil med 12V batteri som jag egentligen riskerar att koka eller skada betteriet i "vanliga fall" ? Amperestyrkan skadar alltså inte batteriet i sig?

Ja, så fungerar det normalt sett om generatorn i övrigt har rätt laddspänning. Generatorn ger bara så mycket ström som bilens förbrukare "vill ha", den ger inte högre ström än så. Är batteriet dåligt laddat så tar det emot högre laddström, då ger generatorn också ut högre laddström ifall den orkar. smile

Däremot när laddspänningen är för hög så "accepterar" batteriet denna spänning till viss del, även fast det i längden är skadligt för batteriet. Då kommer det även till slut att överladdas och börja "koka".

446 Inlägg
7 december 2009
#12
hotrodder skrev:
Adler skrev:
MÅSTE man svarva om axeln? hmm

Man svarvar inte "axeln" i en generator man byter släpringarna. Däremot på en startmotor kan man svarva rotorn så kolens anliggning blir bra.

precis! släpringar är billiga, oftast runt 50kr. men efter ett släpringsbyte skall rotorn alltid svarvas. mindre än 1/10mm ovalitet eller radialkast räcker för att kolen ska hoppa och gnista sönder den nya släpringen, då far regulatorn också åt skogen..


Sök