3323
Sök

Blinkande lampor trots dubbla batterier och bra jord

2 024 Inlägg
27 oktober 2009
#21
ExtraKim skrev:
Expoze skrev:
Har man ett steg som drar över 100A och en generator som ger 80A så är man på fel väg anser jag.
Jag hade inte tvekat att byta upp till en kraftigare generator, finns ju billiga rejäla saker på skrotar nu för tiden.

Steget drar ju inte 100A konstant....

Nej, självklart inte......men har man ett sånt steg, och dessutom ett steg till, då anser jag att det kan vara värt att gå upp en storlek på generator. En 200A generator begagnad är inte dyrare på skroten än ett bra batteri.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 oktober 2009
#22
Jag kör orginal Ford 1.4L generator i Expressen (55A kanske??) och det funkar hyffsat...

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 oktober 2009
#23
ExtraKim skrev:
Jag kör orginal Ford 1.4L generator i Expressen (55A kanske??) och det funkar hyffsat...

Vad jag vet har escort 75A generator roll
Men släng i ett batteri till, blir de inte bättre så uppgradera generatorn. du kan även koppla ur blaupunkt steget o kolla om det fortfarande blinkar. Då jag körde dubbla steg i min escort så blinkade allt trots extra batteri, tog ur lilla steget och allt slutade blinka.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
27 oktober 2009
#24
Brett skrev:
när jag spelar på ordentlgit har jag ett iaf spänningsfall från 14.3 volt ner till 13,2 i de värsta basorgierna o lamporna blinkar en del.

Vart sätter du mätpinnarna vid den mätningen?

1,1 V spänningsfall ger väl iof synbara blinkningar, men inte så ruskigt mycket ändå.

66 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#25
de är mätt vid stegplintarna..

åk snowboard å plåta vet ja

77 Inlägg
28 oktober 2009
#26
har man riktiga saker i bilen (batteri,kablar, kondensator osv) så kan du stå och spela länge om du vill
jag har 2 stycken batterier i bagaget på min bil sendå ett fram i bilen sendå en 2 farads konding och jag har stått och spela ganska högt i 2 timmar med bilen av  och det var då inga problem att starta den efter!

det jag skulle rekomendera är att skaffa "märkes" batterier så du inte kör med något biltema batterier
sen evuetuellt kolla upp generatorn för att jag har 80 eller 90 i min bil och jag har inga problem med blinkandes lampor eller något!


21 761 Inlägg
28 oktober 2009
#27
Brett skrev:
de är mätt vid stegplintarna..

Prova att sätta pluspinnen på batteripolen och minuspinnen på en plåtren yta i motorrummet när du spelar musik på hög volym, se om spänningen sjunker lägre än runt 13 V. smile

JoJJ3Wikstrom skrev:
det jag skulle rekomendera är att skaffa "märkes" batterier så du inte kör med något biltema batterier

Trådskaparen har nya "märkesbatterier" som ger bra med startström i förhållande till sin storlek, dvs inga "noname". smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
29 oktober 2009
#28
Att det blinkar beror på generatorn!

När generatorn laddar och håller tex 14,4volt så är det endast generatorns kapacitet som håller spänningen på 14,4volt, batterierna hjälper inte till föräns spänningen sjunker ner mot typ 13.5volt (vilospänning).

Generatorns reglering är inte tillräckligt snabb för att kompensera för de dippar som slutstegen orsakar, plus att den säkerligen inte har kapacitet att i ditt fall ge ut de hundratals amp som krävs för att bibehålla 14,4v..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 634 Inlägg
29 oktober 2009
#29
Asså jag har 3st batterier, 4st slutsteg som tillsammans är avsäkrade på 560A, varav 320A till framsystemet wink. Orginal generator och inga blinkande lampor. Möjligen kan man se lite skiftande i instrumentbelysningen när jag drar på ordentligt, men det kan vara mina ögon som vibrerar... Jag kan inte se hur en större generator skulle göra någon gladare. För inte fan glider man omkring och poppar så jäkla högt hela tiden att batterispänningen hinner sjunka farligt lågt? Däremot underhållsladdar jag batterierna över natten ibland.

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 914 Inlägg
29 oktober 2009
#30
jordkabeln framme vid batteriet kan de vara som är "mättad"

66 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#31
vilket engagemang de blev i denna tråd. jag tackar och bockar för alla era svar.
lamporna blinkar endast när jag krämar på för fulla muggar vilket jag väldigt sällan gör, åker oftas runt och lyssnar på dansband på lite lagom volym sådär.

var mest lite nyfiken över hur de kom sig att lamporna fortfarande blinkade trots alla uppdateringar, men på samma gång har jag ju också lyckats pressa upp volymen en hel del innan blinkningarna kommer. så jag tackar er alla för era svar, mkt intressant läsning för en glad amatör

åk snowboard å plåta vet ja

560 Inlägg
30 oktober 2009
#32
Det är därför dina batterier älskar dig oxå lol

Man måste krama och ta hand om sina batterier om man ska få dom till att leverera varje gång hmm

andreas_gbg_ skrev:
Däremot underhållsladdar jag batterierna över natten ibland.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

1 634 Inlägg
2 november 2009
#33
jimmyostrom skrev:
Det är därför dina batterier älskar dig oxå lol

Man måste krama och ta hand om sina batterier om man ska få dom till att leverera varje gång hmm

andreas_gbg_ skrev:
Däremot underhållsladdar jag batterierna över natten ibland.


Hade gärna tagit hand om dom mer, men dom är så jäkla hårda att ha i sängen.... roll

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 914 Inlägg
2 november 2009
#34
andreas_gbg_ skrev:
jimmyostrom skrev:
Det är därför dina batterier älskar dig oxå lol

Man måste krama och ta hand om sina batterier om man ska få dom till att leverera varje gång hmm

andreas_gbg_ skrev:
Däremot underhållsladdar jag batterierna över natten ibland.


Hade gärna tagit hand om dom mer, men dom är så jäkla hårda att ha i sängen.... roll

lol

214 Inlägg
2 november 2009
#35
13v e ju fan inget bara den inte duckar ner under 12 så klarar han sig fint

fixa grova kablar från generator

Gréve
497 Inlägg
2 november 2009
#36
jag reagerade på att han inte hade någon kondensator kopplad till steget, är inte en sån till för att skicka ut ström fort för att motverka just såna grejer som blinkande lampor?



Sök