3384
Sök

Katalysator, Trim eller original?

143 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hesjan.

Originalkatalysatorn på min bil har måste bytas ut. kan tillägga att den är steg 1 bsr chippad. (294hk)

Vad rekomenderar ni/du?

Skall jag fortsätta som vanligt med en original katalysator eller ska det bli racekat istället?

Vad är prisskillnader i detta fallet?,
Och vad kan tillkomma för modifieringar om jag väljer racekatalysatorn?
Antar att det inte bara är klämma dit och köra?, måste kan chippet uppdateras?
Inte sugen på det med tanke på att den chippades för två månader sen . (3500:-)

Tacksam för alla ideér och svar.


147 Inlägg
27 oktober 2009
#2
Tja, jag kör med sportcat 2.5" på 940n och jag tycker det gjorde lite effektskillnad mot orginal i alla fall tongue. har för mig att den kosta ca 1500. dock behövde jag svetsa ihop rör och sånt själv till den tongue.

Edit: Angående chippet har jag ingen aning.
Senast redigerat av ozcarzzon (27 oktober 2009)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

67 Inlägg
27 oktober 2009
#3
satsa på en racekat istället om du vill ha mer effekt, dock är det bara 2-4 hk du får ut av det. Men det är alltid något.. Nackdelen med en racekat är att du kan få problem på besiktning pga fel avgasvärden, men det är inte alltid man får de. Mvh


143 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#4
klaang_91 skrev:
satsa på en racekat istället om du vill ha mer effekt, dock är det bara 2-4 hk du får ut av det. Men det är alltid något.. Nackdelen med en racekat är att du kan få problem på besiktning pga fel avgasvärden, men det är inte alltid man får de. Mvh

Ok. som tur var är den importerad på ett "speciellt" sätt.
dvs. det är enbart koldioxidutsläpp i % som behlver godkännas vid besiktning. (MAX 4.5%)
Besiktades igår och visade då 0.0%, ingeting alltså.
Så det är nog det minsta problemet skulle jag tro!


632 Inlägg
27 oktober 2009
#5
Kör du på racekat. En 200 eller 300 cells är inga problem att få igenom besiktningen om bilen går som den ska och du kör den ordentligt varm innan. Sedan är racekat mycket billigare än original katten och den ger ca: 5 HK till.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

143 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
Fire-Fox skrev:
Kör du på racekat. En 200 eller 300 cells är inga problem att få igenom besiktningen om bilen går som den ska och du kör den ordentligt varm innan. Sedan är racekat mycket billigare än original katten och den ger ca: 5 HK till.

Mvh/Tobias

Någon som har en aning om vart man kan få tag på en racekatalysator då?
Har inte en aning.
Alltså vilken butik.
MVH!


632 Inlägg
27 oktober 2009
#7

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

143 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#8
Tack för alla tips. Hittade en beggad original för 400:-
Så det får blir den ett tag framöver.



Sök