3406
Sök

Xenonkonvertera bosch 225or

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
cool                                                                        cool
Hade tänkt att xenonkonvertera mina Bosch 225 extraljus.
Är det nån här som har erfarenhet av det?
Är det problem med utrymmet inne i lampan eller funkar det?
Blir det likabra ljusbild som halogen?
Tänkte sätta i 55w, det är väl H3 sockel i boschen va?
cool                                                                        cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#2
225 bigknick va? blir ett jäkla bra ljus med dom och xenonljus. H3sockel ja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 749 Inlägg
27 oktober 2009
#3
Jag har gjort det och jag tycker att det blir en anings ströljus av dem.
Blir liksom någon stråle hit och dit, det är antagligen det räfflade glaset som spökar.

Annars är de bland de enklaste att konvertera.,

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

95 Inlägg
27 oktober 2009
#4
Jag har 5st blåa med 50W i å jag är helnöjd med dom! det är inga utrymmes problem idom! Du behöver bara borra upp hålet för kabelgenomförningen lite!

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#5
Ok, 2+ och 1-
Lutar nog åt att beställa lampor i alla fall. cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

49 Inlägg
28 oktober 2009
#6
Har 55w 6000k xenon i mina 3 blåa bosch. Skulle kanske tagit 4300k istället för bäst ljus men är grymt nöjd med de annars. Super enkelt att montera, behöver bara borra upp hålet lite som aero skrev.


1 749 Inlägg
28 oktober 2009
#7
Varför använder ni blåa extraljus?
Utsendet?
De tar ju bort ljus om man jämför med vita glas!

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

49 Inlägg
28 oktober 2009
#8
Jag använder blåa då jag tycker de är snyggare:)


Skogskonsult
214 Inlägg
28 oktober 2009
#9
När det gäller Xenon ger klarglas bäst resultat i spridning på ljuset.
Och att använda en redan blått glas och sedan 6000k lampa på det är lite kaka på kaka, man förlorar ljus.

En annan sak jag märkt med mina 70watt 6000k är att vägskyltar bländar lite väl mkt.

365 Inlägg
28 oktober 2009
#10
Greja en 24mm borr att ta upp hålet med, så passar även gummitätningen som följer med xenonkittet smile

Körde med 2st med 50w xenon och 2st med 35w xenon, 50w i lång-smala å 35w i breda.
Sken ju iaf så man såg träden i vägkanten 7-800m bort, å då var ändå glasen rätt slitna å spruckna..
Så är bara å köra på med xenon!

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 november 2009
#11
PV544T skrev:
En sak som kan vara värt att tänka på är att xenon konverterade extraljus inte verkar tina bort snö/slask som vanliga extraljus gör, då dom inte utvecklar lika mycket värme.
Jag har kört med tre vita 225 bigknick och var tvunget att ta bort konverteringen då jag lessnade på att stanna och rengöra lysena. I för sig så påverkar det ju vart och när man kör också.

inga problem med 50W-xenon vad jag märkt iallafall, men kan nog bli med 35w.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Skogskonsult
214 Inlägg
8 november 2009
#12
PV544T skrev:
En sak som kan vara värt att tänka på är att xenon konverterade extraljus inte verkar tina bort snö/slask som vanliga extraljus gör, då dom inte utvecklar lika mycket värme.
Jag har kört med tre vita 225 bigknick och var tvunget att ta bort konverteringen då jag lessnade på att stanna och rengöra lysena. I för sig så påverkar det ju vart och när man kör också.

Mina 70watt xenon ryker som bara fan när man står stilla, ingen risk där att något fryser fast.

1 265 Inlägg
8 november 2009
#13
Winterdrift skrev:
Greja en 24mm borr att ta upp hålet med, så passar även gummitätningen som följer med xenonkittet smile

Körde med 2st med 50w xenon och 2st med 35w xenon, 50w i lång-smala å 35w i breda.
Sken ju iaf så man såg träden i vägkanten 7-800m bort, å då var ändå glasen rätt slitna å spruckna..
Så är bara å köra på med xenon!

onödigt o borra. ta en plåt sax klipp upp hålet större sen drar du igenom kablarna o böjer tillbaka, då funkar bosch original tätningen

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#14
joakim89 skrev:
Winterdrift skrev:
Greja en 24mm borr att ta upp hålet med, så passar även gummitätningen som följer med xenonkittet smile

Körde med 2st med 50w xenon och 2st med 35w xenon, 50w i lång-smala å 35w i breda.
Sken ju iaf så man såg träden i vägkanten 7-800m bort, å då var ändå glasen rätt slitna å spruckna..
Så är bara å köra på med xenon!

onödigt o borra. ta en plåt sax klipp upp hålet större sen drar du igenom kablarna o böjer tillbaka, då funkar bosch original tätningen

Seriöst eller hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 749 Inlägg
8 november 2009
#15
Aerocombi skrev:
joakim89 skrev:
Winterdrift skrev:
Greja en 24mm borr att ta upp hålet med, så passar även gummitätningen som följer med xenonkittet smile

Körde med 2st med 50w xenon och 2st med 35w xenon, 50w i lång-smala å 35w i breda.
Sken ju iaf så man såg träden i vägkanten 7-800m bort, å då var ändå glasen rätt slitna å spruckna..
Så är bara å köra på med xenon!

onödigt o borra. ta en plåt sax klipp upp hålet större sen drar du igenom kablarna o böjer tillbaka, då funkar bosch original tätningen

Seriöst eller hmm

Man kan ju ta bara insatserna och tejpa fast dem, då slipper man ju klippa också big_smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#16
patrikke skrev:
Aerocombi skrev:
joakim89 skrev:

onödigt o borra. ta en plåt sax klipp upp hålet större sen drar du igenom kablarna o böjer tillbaka, då funkar bosch original tätningen

Seriöst eller hmm

Man kan ju ta bara insatserna och tejpa fast dem, då slipper man ju klippa också big_smile

lol                                           lol                                           lol
Kanske blir till att göra så.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

61 Inlägg
8 november 2009
#17
Någon som har bild på när dom monterat Xenon i Big Knicks eller andra extraljus? Vill se hur mkt lyse dom ger..

183 Inlägg
9 augusti 2010
#18
Har beställt 55w xenon till mina bosch 225:or.

Nu har jag ett "kabelpaket" som är inlagd i krympslang där strömkabel + sladd till positionsljusen ryms.

Hur gör jag enklast när jag konverterar? Försöker att separera kablarna och koppla xenon till ström innanför grillen, eller låter allt sitta som det gör och kopplar sladdarna inne i huset? Ballasten tänkte jag fästa precis under huvlåset?

Tacksam för svar. Fråga om det är nåt oklart.


1 749 Inlägg
14 augusti 2010
#19
Jag skulle ha dragit om kablaget, strömmen till xenonet ska du ha direkt till ballasterna och därifrån har du ju andra sladdar med lite mer spänning i.
Parkeringskablarna kan du ju lägga i ny krympslang, lite tunnare.

Så skulle jag gjort i alla fall tongue

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

183 Inlägg
14 augusti 2010
#20
Jag borrade nya hål ovanför dom andra. Vinner inget designpris direkt, men helt ok för att vara gjort av mig. Snubben på VW som monterade dom har gjort det så vansinnigt ordentligt så jag hade varit tvungen att riva ner halva fronten på  bilen om man skulle kunna separera ut kablarna. Så kul ska vi inte ha...

Dom lyser nåt vansinnigt kan jag lova...



Sök