Jag funderar på vad skillnaden mellan en A kam och en M kam är och vad som händer om man stoppar i en A kam i en F motor?? nån som vet?? blir de någon skillnad effekt messigt??
M-kam drar bra på lågvarv upp till ca 3000rpm, sen är den rätt så död. A-kam drar bra i hela registret.
Effektmässigt blir det väl ingen större skillnad, men du ändrar motorns karaktär. Skillnaden på din motor blir alltså att den orkar dra lite högre i varv.
Gaba_flumm skrev:
Jag funderar på vad skillnaden mellan en A kam och en M kam är och vad som händer om man stoppar i en A kam i en F motor?? nån som vet?? blir de någon skillnad effekt messigt??
ska du känna skillnad så ska du upp i mycket vassare kammar som t.ex K-kam eller H-kam. finns ju även bättre som t.ex KG trimnings kammar eller folkraceshoppens kammar. fast då blir det lite dyrare... så det är inte lönt att sätta i A kammen om du vill märka någon skillnad.
Har du själv testat att byta från M till A-kam ? Skillnad lär han märka.. A-kammen är inte död på högre varv som M-kammen...
Sen finns det ju självklart bättre/vassare kamaxlar att köpa, men då kostar det lite mer. En A-kam går att hitta för nån hundring.
klaang_91 skrev:
ska du känna skillnad så ska du upp i mycket vassare kammar som t.ex K-kam eller H-kam. finns ju även bättre som t.ex KG trimnings kammar eller folkraceshoppens kammar. fast då blir det lite dyrare... så det är inte lönt att sätta i A kammen om du vill märka någon skillnad.
varför jag undrar e pga att jag måste byta topp på min och fick tag i en topp med de vart inte räätt med den M kamen och jag hade en A kam som låg annars får jag trim kam för 1000kr men jag har varken råd ork tid eller lust med de för de e bara en bruksbil som ska fungera............
Byt till A-kam om du ändå har en liggandes, blir ju lite skillnad mot m-kam.
Mät ventilspelet oxå efter bytet så det ligger inom gränsen. 0,35-0,40mm Brukar ofta gå bra att byta mellan olika originalkammar utan att justera ventilspel, men är kammarna olika slitna så kan det behövas justeras...
Gaba_flumm skrev:
varför jag undrar e pga att jag måste byta topp på min och fick tag i en topp med de vart inte räätt med den M kamen och jag hade en A kam som låg annars får jag trim kam för 1000kr men jag har varken råd ork tid eller lust med de för de e bara en bruksbil som ska fungera............
varför har volvo aldrig gjort några hästkraftsmonster?
varför har volvo använt "rödblocken" i från årsmod 70-98 ?
Mja kanske för att de funkar å håller länge om de är lågvarvigt å inte innehåller 400 hästar.. å på den tiden dom kammarna satt var de inga andra bilar heller som var några direkta hästkraftsmonster. Komfort/körbarhet som volvo ville ha enligt den tidens kriterier.
Varför existerar M-kammen? Varför tillverkade volvo den om den är så dålig?
Kanske för att ge en snäll karaktär på motorn och ge en bättre förbrukning.
Tycker det stämmer rätt bra. En snäll kam (M & T) ger lite bättre bränsleförbrukning och är stark på låga varv, funkar bra för alla familjebilar som inte varvas över 3000rpm Kamaxeln är inte dålig, den är bara inget för dom som tycker om att gasa. Drar man mycket släp så är en M eller T kamaxel mkt bra, då motorn blir stark på lågvarv
M-kam är snällare än A, M dricker mindre bensin, men är ju ingen jätteskillnad. Händer lite mer med A än med M när man gasar.
Det är en smaksak vilket man själv tycker. Testa och byt och känn efter om du blir nöjd, annars är det bara att byta tillbaks till M-kam. Snabbt o enkelt att byta kamaxlar på rödblockare...
Volvo740-88 skrev:
Ok. Då behhåller jag min M-kam. Men är det inte så att OM man kör en A-kam som en M-kam, då drar det lika mycket. Eller?
M-kam är snällare än A, M dricker mindre bensin, men är ju ingen jätteskillnad. Händer lite mer med A än med M när man gasar.
Det är en smaksak vilket man själv tycker. Testa och byt och känn efter om du blir nöjd, annars är det bara att byta tillbaks till M-kam. Snabbt o enkelt att byta kamaxlar på rödblockare...
Volvo740-88 skrev:
Ok. Då behhåller jag min M-kam. Men är det inte så att OM man kör en A-kam som en M-kam, då drar det lika mycket. Eller?
Jag kan väll testa. Jag vill bara ha så den går bra på alla varv. Typ om jag ska dra en husvagn så måste jag typ ligga på 4000 rpm vid en backe. Det orkar inte M-kammen. Men A-kammen säkert. Då vet jag att det drar mera bränsle, men det gör inget. Jag kommer ändå snålköra som en M-kam.
En b230F som har gått 36k mil gubbkörd. Är det inte riskabelt att byta kam då? Allt är ju innnöt och inkört o.s.v?
Min farfar som är en mycket vis och klok. Sa att det ger inget att trimma. Man ska aldrig rör en motor som fungerar. Om jag ändrar något så är jag på 0 igen och lager slits mera. Allt är inte gjort av en slump.
En b230F som har gått 36k mil gubbkörd. Är det inte riskabelt att byta kam då? Allt är ju innnöt och inkört o.s.v?
Min farfar som är en mycket vis och klok. Sa att det ger inget att trimma. Man ska aldrig rör en motor som fungerar. Om jag ändrar något så är jag på 0 igen och lager slits mera. Allt är inte gjort av en slump.
du får ursäkta men låter mer sonm din farfar är en lat man att inte röra en motor som funkar tycker jag är idiotiskt om du inte servar å byter saker så kommer du stå där på motorvägen i 15 minus en lördas morron, å försöka hitta nån som inte är bakfull som kan komma å hjälpa dig är ju bättre att byta ut saker innan dom går sönder istället för att leva på hoppet