2576
Sök

B230F Skillnad på kamar??

130 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag funderar på vad skillnaden mellan en A kam och en M kam är och vad som händer om man stoppar i en A kam i en F motor?? nån som vet?? blir de någon skillnad effekt messigt??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#2
skillnad blir det väl, men vänta dej inget extremt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 915 Inlägg
27 oktober 2009
#3
M-kam drar bra på lågvarv upp till ca 3000rpm, sen är den rätt så död.
A-kam drar bra i hela registret.

Effektmässigt blir det väl ingen större skillnad, men du ändrar motorns karaktär.
Skillnaden på din motor blir alltså att den orkar dra lite högre i varv.


Gaba_flumm skrev:
Jag funderar på vad skillnaden mellan en A kam och en M kam är och vad som händer om man stoppar i en A kam i en F motor?? nån som vet?? blir de någon skillnad effekt messigt??

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2009
#4
De finns ju mycke roligare kamar att monterna än A.

"bara en mor kan älska en sån son"

67 Inlägg
27 oktober 2009
#5
ska du känna skillnad så ska du upp i mycket vassare kammar som t.ex K-kam eller H-kam. finns ju även bättre som t.ex KG trimnings kammar eller folkraceshoppens kammar. fast då blir det lite dyrare... så det är inte lönt att sätta i A kammen om du vill märka någon skillnad.


1 915 Inlägg
27 oktober 2009
#6
Har du själv testat att byta från M till A-kam ?
Skillnad lär han märka..
A-kammen är inte död på högre varv som M-kammen...

Sen finns det ju självklart bättre/vassare kamaxlar att köpa, men då kostar det lite mer.
En A-kam går att hitta för nån hundring.


klaang_91 skrev:
ska du känna skillnad så ska du upp i mycket vassare kammar som t.ex K-kam eller H-kam. finns ju även bättre som t.ex KG trimnings kammar eller folkraceshoppens kammar. fast då blir det lite dyrare... så det är inte lönt att sätta i A kammen om du vill märka någon skillnad.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

130 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#7
varför jag undrar e pga att jag måste byta topp på min och fick tag i en topp med de vart inte räätt med den M kamen och jag hade en A kam som låg annars får jag trim kam för 1000kr men jag har varken råd ork tid eller lust med de för de  e bara en bruksbil som ska fungera............


1 915 Inlägg
28 oktober 2009
#8
Byt till A-kam om du ändå har en liggandes, blir ju lite skillnad mot m-kam.

Mät ventilspelet oxå efter bytet så det ligger inom gränsen. 0,35-0,40mm
Brukar ofta gå bra att byta mellan olika originalkammar utan att justera ventilspel, men är kammarna olika slitna så kan det behövas justeras...


Gaba_flumm skrev:
varför jag undrar e pga att jag måste byta topp på min och fick tag i en topp med de vart inte räätt med den M kamen och jag hade en A kam som låg annars får jag trim kam för 1000kr men jag har varken råd ork tid eller lust med de för de  e bara en bruksbil som ska fungera............

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

130 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#9
de har jag full koll på..... så.. då gör jag de


Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 oktober 2009
#10
Varför finns M-kammen om den är så dålig?


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2009
#11
Volvo740-88 skrev:
Varför finns M-kammen om den är så dålig?

varför har volvo aldrig gjort några hästkraftsmonster?

varför har volvo använt "rödblocken" i från årsmod 70-98 ?

Mja kanske för att de funkar å håller länge om de är lågvarvigt å inte innehåller 400 hästar..
å på den tiden dom kammarna satt var de inga andra bilar heller som var några direkta hästkraftsmonster. Komfort/körbarhet som volvo ville ha  enligt den tidens kriterier.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 oktober 2009
#12
Volvo740-88 skrev:
Varför finns M-kammen om den är så dålig?

m-kammen är inte dålig. den gör sitt syfte ( håller soppa förbrukningen nere)
men den är ju ingen trimkam

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 915 Inlägg
28 oktober 2009
#13
Som Volvo_Mannen skrev i en annan tråd till dig:

Volvo_Mannen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Varför existerar M-kammen? Varför tillverkade volvo den om den är så dålig?

Kanske för att ge en snäll karaktär på motorn och ge en bättre förbrukning.

Tycker det stämmer rätt bra.
En snäll kam (M & T) ger lite bättre bränsleförbrukning och är stark på låga varv, funkar bra för alla familjebilar som inte varvas över 3000rpm smile
Kamaxeln är inte dålig, den är bara inget för dom som tycker om att gasa.
Drar man mycket släp så är en M eller T kamaxel mkt bra, då motorn blir stark på lågvarv

Volvo740-88 skrev:
Varför finns M-kammen om den är så dålig?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 oktober 2009
#14
Ok. Då behhåller jag min M-kam.
Men är det inte så att OM man kör en A-kam som en M-kam, då drar det lika mycket. Eller?


1 915 Inlägg
28 oktober 2009
#15
M-kam är snällare än A, M dricker mindre bensin, men är ju ingen jätteskillnad.
Händer lite mer med A än med M när man gasar.

Det är en smaksak vilket man själv tycker.
Testa och byt och känn efter om du blir nöjd, annars är det bara att byta tillbaks till M-kam.
Snabbt o enkelt att byta kamaxlar på rödblockare...



Volvo740-88 skrev:
Ok. Då behhåller jag min M-kam.
Men är det inte så att OM man kör en A-kam som en M-kam, då drar det lika mycket. Eller?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 oktober 2009
#16
Louksor skrev:
M-kam är snällare än A, M dricker mindre bensin, men är ju ingen jätteskillnad.
Händer lite mer med A än med M när man gasar.

Det är en smaksak vilket man själv tycker.
Testa och byt och känn efter om du blir nöjd, annars är det bara att byta tillbaks till M-kam.
Snabbt o enkelt att byta kamaxlar på rödblockare...



Volvo740-88 skrev:
Ok. Då behhåller jag min M-kam.
Men är det inte så att OM man kör en A-kam som en M-kam, då drar det lika mycket. Eller?


Jag kan väll testa. Jag vill bara ha så den går bra på alla varv. Typ om jag ska dra en husvagn så måste jag typ ligga på 4000 rpm vid en backe. Det orkar inte M-kammen. Men A-kammen säkert.
Då vet jag att det drar mera bränsle, men det gör inget. Jag kommer ändå snålköra som en M-kam.


75 Inlägg
28 oktober 2009
#17
Jag hittar då fan inte märkningen på min kam.. vart fan står det ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 oktober 2009
#18
Turbo_oll3 skrev:
Jag hittar då fan inte märkningen på min kam.. vart fan står det ?

står i bakkant på kammen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 oktober 2009
#19
En b230F som har gått 36k mil gubbkörd. Är det inte riskabelt att byta kam då?
Allt är ju innnöt och inkört o.s.v?

Min farfar som är en mycket vis och klok. Sa att det ger inget att trimma. Man ska aldrig rör en motor som fungerar. Om jag ändrar något så är jag på 0 igen och lager slits mera. Allt är inte gjort av en slump.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 oktober 2009
#20
Volvo740-88 skrev:
En b230F som har gått 36k mil gubbkörd. Är det inte riskabelt att byta kam då?
Allt är ju innnöt och inkört o.s.v?

Min farfar som är en mycket vis och klok. Sa att det ger inget att trimma. Man ska aldrig rör en motor som fungerar. Om jag ändrar något så är jag på 0 igen och lager slits mera. Allt är inte gjort av en slump.

du får ursäkta men låter mer sonm din farfar är en lat man
att inte röra en motor som funkar tycker jag är idiotiskt
om du inte servar å byter saker så kommer du stå där på motorvägen i 15 minus en lördas morron,
å försöka hitta nån som inte är bakfull som kan komma å hjälpa dig
är ju bättre att byta ut saker innan dom går sönder istället för att leva på hoppet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök