3246
Sök

Köpråd; Bmw

136 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
Är lite inne på att köpa en bmw 318 eller e36. Nu till problemen, 1. dom jag hittat har gått mellan 20-30 000 mil så hur pass stryktåliga är deras motorer (4-cyl)? Och sen gnäller mamma och säger att skatten är för hög.. Så vilka skatteklasser har dessa och vad kostar skatten?

//Alex:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2009
#2
Känner inte jag igen den här tråden? Hm lite deja vu känsla är det allt...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156141

Just det ja!

I alla fall, motorerna har jag redan svarat på, skatten ligger mellan 1400 och 1600 lite beroende på.

Din mamma kommer säkert gnälla på, alla vet ju att Bmw bara är dyr skit och att det är Volvo man skall ha. Den attityden kommer du råka på ofta om du köper en...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

945 Inlägg
29 oktober 2009
#3
Din förra tråd blev låst. Vad är skillnaden med denna? Sök... Sök... SÖK!


136 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#4
fick ju inga svar:P men tack i alla fall:) övertalade mor, men gällande motorn då är den helt sönderkörd vid dessa miltal eller är det lugnt?smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2009
#5
allexx skrev:
fick ju inga svar:P men tack i alla fall:) övertalade mor, men gällande motorn då är den helt sönderkörd vid dessa miltal eller är det lugnt?smile

Beror helt och hållet på hur den är skött, men för en välskött Bmw motor är 30k mil generellt ingenting för en så välbyggd motor. Men M40 är ett svart får, toppen är felkonstruerad vilket sliter ut tex kamaxel i snabb takt, och det samma gäller kamremmen: Undvik M40 och kör på en M43 istället, allt detta står i begagnatguiden på Autopower.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

136 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#6
hur är det på 316 modellerna då? För den e ju ganska lik 318, antar att de e samma där? *confused*

136 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#7
har för övrigt hittat en e36a 92a som gått 22000? hur kan de vara med den tro?

385 Inlägg
30 oktober 2009
#8
allexx skrev:
hur är det på 316 modellerna då? För den e ju ganska lik 318, antar att de e samma där? *confused*

Ska du ha en 316 eller en vanlig 318, så ska det vara en -94 eller senare. Bättre motor då. Ska du däremot ha en 318IS så kvittar årsmodell smile
...Lägg ett bud på min vet jag? wink

461 Inlägg
30 oktober 2009
#9
allexx skrev:
Är lite inne på att köpa en bmw 318 eller e36. Nu till problemen, 1. dom jag hittat har gått mellan 20-30 000 mil så hur pass stryktåliga är deras motorer (4-cyl)? Och sen gnäller mamma och säger att skatten är för hög.. Så vilka skatteklasser har dessa och vad kostar skatten?

//Alex:)

Nä, din mamma har bara fördomar om BMW, skatten är ju inte speciellt hög.. smile

BMW - Better Make Way

2 982 Inlägg
30 oktober 2009
#10
KG skrev:
allexx skrev:
hur är det på 316 modellerna då? För den e ju ganska lik 318, antar att de e samma där? *confused*

Ska du ha en 316 eller en vanlig 318, så ska det vara en -94 eller senare. Bättre motor då. Ska du däremot ha en 318IS så kvittar årsmodell smile
...Lägg ett bud på min vet jag? wink

ett bud från mig
5000:-


79 Inlägg
30 oktober 2009
#11
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/ där har du lite allmän fakta om e36an

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2009
#12
allexx skrev:
har för övrigt hittat en e36a 92a som gått 22000? hur kan de vara med den tro?

E36 1992 (och jag antar att vi pratar 4cyl?) innebär M40 motorn, har den rullat 22k mil så lyssna noga efter tickande och liknande i motorn (förmodligen kommer du inte behöva lyssna noga, det hörs ofta tydligt). Låter det allt för mycket är det den klassiska M40-sjukan som slitit ut den!

Därmed inte sagt att en M40 är ett kasst alternativ, skall man bara ha bilen som slit och släng eller om man kan byta själv så får man oftast dem billigt. Men jag får intrycket av att det inte är riktigt vad du söker? Om inte annat klagar väl morsan mer på Bmw då? smile wink

Ett alternativ är Bmw 316ti, compact alltså. Den har M43 motorn oavsett årsmodell och det är som sagt en bra konstruktion med kamkedja. Ligger inte så farligt över en sedan med M40 motor i pris heller. Tyvärr är utseendet av typen älska eller hata, och oftast blir det hata.

Tex denna, en compact fast 318ti dvs samma motor som i 318is. En riktigt pigg fyra det, ryktet säger att den ger mer än de 140hp Bmw påstår men det är förstås inget jag kan lova. Oavsett så är även 140hp i en så lätt bil tillräckligt. http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_318 … 20&w=3

Edit: För att förtydliga, annonsen är alltså bara ett exempel på modell. Just den bilen i annonsen känns lite tveksam, en Bmw-låda är inget som man rasar i första taget och så misstänker jag att "lite småfix" egentligen är betydligt mer i verkligheten.
Senast redigerat av Rquired (30 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

385 Inlägg
30 oktober 2009
#13
Residence skrev:
KG skrev:
allexx skrev:
hur är det på 316 modellerna då? För den e ju ganska lik 318, antar att de e samma där? *confused*

Ska du ha en 316 eller en vanlig 318, så ska det vara en -94 eller senare. Bättre motor då. Ska du däremot ha en 318IS så kvittar årsmodell smile
...Lägg ett bud på min vet jag? wink

ett bud från mig
5000:-

5000 för vadå? Vinterdäcken...?

Avstängd
512 Inlägg
30 oktober 2009
#14
köprådet: Köp nåt annat! Rostar och allmänt dålig kvalitet samt dålig komfort!

385 Inlägg
30 oktober 2009
#15
Crozzfire skrev:
köprådet: Köp nåt annat! Rostar och allmänt dålig kvalitet samt dålig komfort!

...säger killen som kör Ford Focus big_smile

V-Power
1 186 Inlägg
30 oktober 2009
#16
KG skrev:
allexx skrev:
hur är det på 316 modellerna då? För den e ju ganska lik 318, antar att de e samma där? *confused*

Ska du ha en 316 eller en vanlig 318, så ska det vara en -94 eller senare. Bättre motor då. Ska du däremot ha en 318IS så kvittar årsmodell smile
...Lägg ett bud på min vet jag? wink

Du kan eventuellt få 10 000 för den.

Jag behöver en vinterbil.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

34 Inlägg
30 oktober 2009
#17
Rquired skrev:
E36 1992 (och jag antar att vi pratar 4cyl?) innebär M40 motorn, har den rullat 22k mil så lyssna noga efter tickande och liknande i motorn (förmodligen kommer du inte behöva lyssna noga, det hörs ofta tydligt). Låter det allt för mycket är det den klassiska M40-sjukan som slitit ut den!

Egentligen gör de inte ett skit att den slamrar sålänge den varvar som den skall och de faktist finns mera effekt mot toppen så den inte dör ut.
Senaste e30n med m40n jag hade lät värre än tröskan men gick perfekt. Kamaxeln var i fint skick men tryckarna hade antagligen sett sina bästa dagar. Körde den 2k mil innan den avyttrades. Dock är de korta bytes intervallet på kamremmen lite små iriterande (4k mil). Dessutom är de lite dyrt då de är så jäkla många hjälphjul på skiten.

m43 är en motor (kom -93) istället som inte skall låta de minsta, tickar den har någon slarvat ordentligt med service. Har en med 26k mil och den är tyst, man hör till och med spridarna i den. Dessutom oerhört driftsäker konstruktion, har inte varit några problem under de 7k milen vi haft bilen.

Rost på e36 börjar tyvärr vara vanligt på de tidiga årsmodellerna, enkelt att kolla dock, trösklarna bakom framhjulen och framför bakhjulen. Det börjar vid lyftpunkterna på bilen. Resten brukar klara sig väldigt bra.
Senast redigerat av Icee (30 oktober 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2009
#18
KG skrev:
Crozzfire skrev:
köprådet: Köp nåt annat! Rostar och allmänt dålig kvalitet samt dålig komfort!

...säger killen som kör Ford Focus big_smile

Jo men är man vad vid Ford och Chryslers happy meal kvalitet så är det klart att en Bmw framstår som en dålig bil. Och när alla undersökningar, statistik och tester ang. Bmw pekar åt andra hållet är det bara att ignorera sådana inlägg...

Icee: Nej kanske inte, men hör man ett tickande från motorn i stil med M40s klassiska så vet man ju att motorn sett sina bästa dagar. Sedan kan den gå många mil till för det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
30 oktober 2009
#19
Rquired skrev:
KG skrev:
Crozzfire skrev:
köprådet: Köp nåt annat! Rostar och allmänt dålig kvalitet samt dålig komfort!

...säger killen som kör Ford Focus big_smile

Jo men är man vad vid Ford och Chryslers happy meal kvalitet så är det klart att en Bmw framstår som en dålig bil. Och när alla undersökningar, statistik och tester ang. Bmw pekar åt andra hållet är det bara att ignorera sådana inlägg...)

http://www.teknikensvarld.se/_internal/ … xvujnk.jpg

tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 oktober 2009
#20
steifan skrev:
Rquired skrev:
KG skrev:
...säger killen som kör Ford Focus big_smile

Jo men är man vad vid Ford och Chryslers happy meal kvalitet så är det klart att en Bmw framstår som en dålig bil. Och när alla undersökningar, statistik och tester ang. Bmw pekar åt andra hållet är det bara att ignorera sådana inlägg...)

http://www.teknikensvarld.se/_internal/ … xvujnk.jpg

tongue

Jo jag har sett den, men plocka fram en svensk/europeisk sådan istället. I Usa är Bmw ansett som ännu mer sport(ig) bil än i Sverige, vilket jag i kombination med vanlig amerikanskt förnuft tolkar som ännu hårdare körda och ännu sämre skötta.

Som ett exempel är den klenaste 3-serie tillgänglig i staterna 328i E90 (ja den finns, men bara på den sidan Atlanten). Men mest såld är det enda andra alternativet 335i E90, en bil man tar det väldigt lungt i eller hur?

Ta SBPs statistik tex, där blir 31% av 6cyl Bmw 3-serie underkända och 34% av Volvos motsvarande modell (alltså sugfemman, för 6cyl 3a anges ha 150hp, alltså är det en 320i). Och då är det ändå en hederlig Volvo, och jag tvivlar på att Bmw-ägare generellt sköter sina bilar bättre eller kör mindre hårt än Volvoägare...

Tvärt om enligt SBPs statistik, där 3-serie har 7% fler ägarrelaterade fel. Skäms Bmw-ägare...

Edit: Men visst, att skriva "alla" var att ta i
Senast redigerat av Rquired (30 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök