3229
Sök

Honda prelude 2,3 topplocks haveri?

133 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Hallo har bytt topplocks packning samt alla andra packningar som man monterar bort vid bortmontering av topplocket.

packningen hade alltså gått tidigare på den här då det försvann vatten och det rykte som f*n. monterar alltså tillbaka allt som de va nollställer motorn. gör allt enligt hondas handbok! med rätt moment osv.
bilen startar lätt och går klockrent efter bytet. men efter ca 5 min börjar röken komma tillbaka antog att de skulle ryka en del i början eftersom de är massvis med gammal olja kvar i motorn.

men har nu bytt olja 2 gånger samt vatten 2 gånger men ryker fortfarande lika mycket men bara när motorn blir varm men inget vatten försvinner.

så min fråga är har packningen gått igen? konstigt eftersom vattnen är kvar eller kan det vara en ventilpackning som gett sig om det kan komma in olja där i förbränningsrummet?

hur många gånger ska jag byta olja och vatten innan jag "spolat" rent motorn?

Behöver hjälp !!!

tack i förhand //jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

199 Inlägg
30 oktober 2009
Kontrollerade du att topplocket var plant innan du monterade tillbaka det?

MVH

677 Inlägg
30 oktober 2009
ryker bilen endast? ingen olja i vattnet eller så? 
Kontrollerade du så topplocket inte var sprucket? i bland spricker dem.

Sen är du säker att det är vit rök somkommer?
Senast redigerat av Bergkuist (30 oktober 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 oktober 2009
Lät som min! big_smile.. Fast det rök bara när bilen va fixad. Igår kväll, nu ryker den inte!? Kan de inte vara så att de gamla åker ut medans de nya fixas till ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Truckreparatör
221 Inlägg
30 oktober 2009
det är inte så att det ligger en massa vatten kvar i ljuddämparna som gör att det ryker?? hur mycket har du kört med den sen du fixade det?

byte topplocks packning på min gamla 440glt. och jag tror det rök i tre dagar efter reparationen innan allt som hade hamnat i ljuddämparna va borta.

Bara en teori

mvh

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 oktober 2009
Inga fler tips? Då min har börjar ryka som fan, å har fått tips på att de e störmfördelare som är felinstallerad?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 oktober 2009
jag har bytat "Sotningsats", vattenpump, kamremm,oljetrångspackning. Men bilen ryyyyker som attans (grå rök) det kommer även in i bilen vid tillfällen.. Ngn anning om vad de kan vara ? smile Den drack även upp 1.5 liter olja bara sådär efter sotningssatsbyteet.

Har även luftat systemet, då de kommer upp vatten hur slangarna. =P

677 Inlägg
30 oktober 2009
om bilen har dragit 1,5 liter.... hur var kolvringar på bilen? låter som de har gett upp om bilen konstant ryker blått. Dra ur vevhus slangen o varva, kommer det blå rök är de rökta

C20LET
1 041 Inlägg
30 oktober 2009
Memme skrev:
jag har bytat "Sotningsats", vattenpump, kamremm,oljetrångspackning. Men bilen ryyyyker som attans (grå rök) det kommer även in i bilen vid tillfällen.. Ngn anning om vad de kan vara ? smile Den drack även upp 1.5 liter olja bara sådär efter sotningssatsbyteet.

Har även luftat systemet, då de kommer upp vatten hur slangarna. =P

jag bytte som du skrev ovan på min calibra o lite till som ventil lyftarna o lite annat smått, men då använde jag vanlig motorolja som smörjning för att sätta tillbax rubbet o montera.

sen drog jag åt topplocksbultrna med rätt moment o på med nytt olja o kylvätska o startade bilen
till min förvåning så rykte min bil så sjukt mycket så man blev orolig, men lät den stå på tomgång drygt en timme o varvade lite så försvann allt då.

så när man tänker tillbaka så hade jag fått lite olja på kolvarna o det förklarade varör det va så mycket rök.

Vi tycker olika vet jag, that's it

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
30 oktober 2009
Bergkuvist - det rycker inte blått, utan grått =P ...

Rawad - Hmm, när lät bilen stå på tomgången så va varvmätaren HÖG 1000-1800varv. Sen där på när jag trycker på gasen så kommer de typ RÖKBOMBER om man säger så, kommer massa rök på en gång! Står jag vid ett rödljus och börjar rulla långsamt så kommer de massa rök igen! Men när bilen är i rullningen helt t ex motorvägen så kommer de ingen olja alls!tongue

Sök