Tackar för alla fina o trevliga svar!
Primera - skiter i vafan det sitter för motor i den och så.. Den ser relativt original ut - och motorn är väl original på den. Var är den sportig? nejtack...
Bilar kan vara original o ändå vara sportiga - det är ju en självklarhet. Liksom, de jag nämnde är nått som jag anser är sportiga..
Några bra tips jag fått är ju Supran och Impreza - även om den är lite väl i högt pris för mig... Men det "får gå" liksom om jag skulle bestämma mig.
Kan väl erkänna att jag leta faktiskt efter nått sportigt som "kan" se nytt ut. Vilket blir oftast på 90-talet.
Många gick från kantigare bilar till lite mer rundade.. men fortfarande lite stora..
Nu är de lite dåligt o jämföra va, men som Audi 80/90 Coupe kom 89 vad jag kan se på blocket, och det året tillverkades också Celica - den kantiga modellen.
Hade du sett dom två brevid varandra så hade du gissat på att Audin va nyare även om bägge tillverkades samtidigt. Det är de jag lite söker efter, en halvt tidlös bil...
Men visst, rariteter går också! Som probe GT - vad jag kan se finns det 6stycken till salu på blocket i hela sverige just nu. Bör väl göra den relativt ovanlig - och då hade jag kunnat tänka mig en sådan!
Och sen såg jag ni pratade lite om bränsleförbrukning - speciellt på supran!
Vad dricker den då? mellan 1.5-2l milen eller?
Idag kör jag 240 och den dricker c:a 1.2-1.3 vid lugn körning
och att köra en bil som enbart dricker lite mindre gör mig inget - om det är en bil jag älskar o tycker om!
Men som vissa av er också verkar nämna så är det väl upp till var o en o avgöra lite vad som är sportigt också.
För mig är det utseendet som gör en bil sportig.. En låg, hård bil som går relativt bra - det är en sportbil..
Nu menar jag inte låg som i sänkt, 740 på genomslagsgummina och med turbo i - inte sportbil
Utan jag syftar på något som ser sportigt ut original - men självklart finns det undantag. Som Imprezan - egentligen ser den kanske inte så sportig ut - men det är den ju! den har det andra - som 4wd, turbo o sånt! och sen ser den rätt brutal ut tycker jag!
Eller egentligen när jag tänker efter - det är svårt o avgöra vad som gör en bil sportig för olika människor. det är svårt o förklara. JAg kanske tycker en Audi Coupe är sportig - men det gör kanske inte ni?
Men skitsamma, jag har nämnt några bilar och ni har kommit med förslag!
Egentligen behöver det inte vara en bil som går 0-100 på 7-9sekunder heller - jag är kanske en som gillar o leka då o då - men samtidigt måste jag försöka komma ifrån det.. och oavsett går de o leka med alla bilar - orkar en gammal volvo svarva däck så orkar en, som nån nämnde, en trött eclipse det med!
De ska vara en bil man kan glida runt lite i/med och som kan ta mig fram o tillbaka från jobb och andra trevliga utflykter som jag och en annan person kan tänkas göra!
Jag har tittat lite - finns ju Toyota MR2 också?
det ÄR ju en sportbil om nått? mittmonterad motor och rwd?
finns också som turbo..
Visst är den en del över vad jag tänkta lägga - men hittar man bara rätt bil så sparar man gärna lite pengar till..
Och varför jag frågar om råd är för o höra vilka bilar man kanske bör hålla sig väck från.
Som 200sx var ju vevlagerna skar - motoroljan blir för varm o lättflytande och därmed skär lagerna.
VILKET ÄR BRA O VETA! för skulle man då köpa en sån bil o man får en är de nyligen är bytta t.ex. så skaffar man en större oljekylare och dyrare motorolja(än biltemas
) och sen fixar det sig!
Det är det jag är ute efter - utseende mässigt går jag själv - men jag söker liksom lite förslag på vilka bilar som finns - och sen vill jag veta om det finns några svagheter på dom.