carnageman skrev:
Nästan varenda mv6:a på blocket är import som påstås ha gått 10-15tusen mil... Regnr Wxx xxx i början.
Skulle aldrig köpa en importbil då mätare ofta är fifflade...
I mina ögon är importbilarna inte värda ens hälften av sv-sålda bilar...
Där har du fel, hittar du en fin bil i Tyskland eller en bil som importerats av en privatperson till egen bruk är i många fall i bättre skick dessutom bättre utrustad än de svensksålda bilarna, inte minst med tanke på saltet.
Dessutom så litar jag absolut INTE på mätarställningen på svensksålda bilar. Jag VET med säkerhet att många många sv.sålda bilar skruvas flitigt.
Varför skulle tyska bilar skruvas och inte svenska? Är det en sjukdom i tyskland tro?
Jag tror nog mer att det är handlaren eller köparen som fifflar med mätaren. Dvs under resan från ty. till sv.
Bilar som har gått lika mycket och är lika gamla är, alltid bättre i Tyskland oavsett vad vissa vill tro och de skruvas inte mer än sv. sålda faktiskt . Sen att folk och framförallt bilhandlare fifflar med dokumentation och mätarställning för att tjäna pengar på dem innan de registreras i Sverige, är en annan femma .
Tyskarna brukar generellt ta hand om sina bilar mycket bättre än vi!
Svenskarna vågar sällan varva ut ordentligt. Dom tror att en träff på banan då och då, kompenserar detta. Eller att dom drar lite folk vi rödljus, till skillnad mot tyskar som gärna går över 4500 varv i varje växel på motorvägen.
Fördelen med import bilarna är skicket och utbudet, de flesta bilar som finns i Sverige kan vara asplågade i många fall. Sen är vägarna i Tyskland finare vilket gör att det mesta på bilen inte slits ut en tiondel så fort som i Sverige.
Som sagt, Oftast så är den tyska bilen bättre behandlad än den svenska. (Tror det finns ett reportage här på sidan om en dag bland tyska bilhandlare.) Sedan ska man ju som sagt inte jämföra utrustningen, för de är mycket mer utrustade i tyskland speciellt bland bilar upp till 98, 99 årsmodell.
Det är väldigt vanligt att bilar i tyskland rullar 10 000 mil om året, vilket de flesta svenskar har lite svårt att förstå. Det finns många handelsresande som ett par gånger i vecka kör typ ToR Munchen-Flensburg och byter bil vartannat till vart tredje år. Det är bl a på dessa bilar som sedan mätaren skruvas och som svensken inte vill tro kan ha gått så långt. Det finns ett gammalt tyskt uttryck som heter " Die dumme schwede" det passar rätt bra här.