3386
Sök

Turbo eller byte av top och kam m.m.?

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena.. Kommit till den punkten då jag inte vet om jag ska välja att turbokonvertera min 740 92 b230f. Eller om jag ska byta kam, sätta på en planad och portad topp, öppet luftfilter och ett 2.5 tums rör eller liknande. ( Är det nåt mer jag bör göra så kom gärna med förslag smile
Antar att de blir lättare att besikta bilen om jag byter kam istället för att sätta dit turbo osv.
Ungefär vilka hästar skulle jag nå och vilka pengar handlar det om?

Mycket tacksam för svar!

Mvh: Kristoffer

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2009
#2
Varför inte byta till en 740 turbo?
Kostar inte många kronor.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2009
#3
kör sugmotor. dom går att plåga mer smile
å så kan du spara ihop pengar till en 740\940 turbo

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#4
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 november 2009
#5
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

Men hoppa de med turbo och fixa till exempel en portad/planad 531-topp med en k-kam eller nått. Nya grenrör och lite så:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#6
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

en turbokonverterad bil får du inte genom besiktnigen om du inte reggar som ombyggt fordon.

så satsa på en planad 530 med exempelvis V-kam och extraktorrör så blir det lite skillnad iaf.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#7
BrajjAxx skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

Men hoppa de med turbo och fixa till exempel en portad/planad 531-topp med en k-kam eller nått. Nya grenrör och lite så:)

Ganska precis det jag hade tänkt att kanske göra.. Men har du nån aning om vad det skulle kosta och vilka hästar jag skulle nå? smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 november 2009
#8
kristofferoo skrev:
BrajjAxx skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

Men hoppa de med turbo och fixa till exempel en portad/planad 531-topp med en k-kam eller nått. Nya grenrör och lite så:)

Ganska precis det jag hade tänkt att kanske göra.. Men har du nån aning om vad det skulle kosta och vilka hästar jag skulle nå? smile

Över 150hk blir nog svårt... Men inte omöjligt jue:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#9
BrajjAxx skrev:
kristofferoo skrev:
BrajjAxx skrev:

Men hoppa de med turbo och fixa till exempel en portad/planad 531-topp med en k-kam eller nått. Nya grenrör och lite så:)

Ganska precis det jag hade tänkt att kanske göra.. Men har du nån aning om vad det skulle kosta och vilka hästar jag skulle nå? smile

Över 150hk blir nog svårt... Men inte omöjligt jue:P

B230FB med 531 och VX3 har 135 hästar

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#10
Hmm.. Ja mer än 135 hästar är ett måste:P Kommer även byta till ett "sportluftfilter" annat grenrör, en turbopump och ett 2.5tums avgasrör. Vet inte om de gör någon speciell skillnad?tongue
Förresten, behöver/kan jag byta data box till nå snabbare chip eller hur mycket påfrestningar klarar en b230f av?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#11
kristofferoo skrev:
Hmm.. Ja mer än 135 hästar är ett måste:P Kommer även byta till ett "sportluftfilter" annat grenrör, en turbopump och ett 2.5tums avgasrör. Vet inte om de gör någon speciell skillnad?tongue
Förresten, behöver/kan jag byta data box till nå snabbare chip eller hur mycket påfrestningar klarar en b230f av?

byter du till extraktorrör kan du få ett par hästar iaf, samt avgas kan ge lite det också, men sportfilter och pumpen kan du skippa om de inte är dåliga.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hmm.. Ja mer än 135 hästar är ett måste:P Kommer även byta till ett "sportluftfilter" annat grenrör, en turbopump och ett 2.5tums avgasrör. Vet inte om de gör någon speciell skillnad?tongue
Förresten, behöver/kan jag byta data box till nå snabbare chip eller hur mycket påfrestningar klarar en b230f av?

byter du till extraktorrör kan du få ett par hästar iaf, samt avgas kan ge lite det också, men sportfilter och pumpen kan du skippa om de inte är dåliga.

Hehe, bilen går inte alls nu pga att pumpen la av, så tänkte att jag smäller i en turbopump när man endå håller på^^ Och luftfiltret är väll mer bara för att lixom..
Men en planad/portad 530 topp, vilken kam skulle du rekommendera? k-kam eller vx3-kam?
Vet inte om du räknade med att toppen skulle va planad/portad när 135 hästar nämndes?smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#13
kristofferoo skrev:
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hmm.. Ja mer än 135 hästar är ett måste:P Kommer även byta till ett "sportluftfilter" annat grenrör, en turbopump och ett 2.5tums avgasrör. Vet inte om de gör någon speciell skillnad?tongue
Förresten, behöver/kan jag byta data box till nå snabbare chip eller hur mycket påfrestningar klarar en b230f av?

byter du till extraktorrör kan du få ett par hästar iaf, samt avgas kan ge lite det också, men sportfilter och pumpen kan du skippa om de inte är dåliga.

Hehe, bilen går inte alls nu pga att pumpen la av, så tänkte att jag smäller i en turbopump när man endå håller på^^ Och luftfiltret är väll mer bara för att lixom..
Men en planad/portad 530 topp, vilken kam skulle du rekommendera? k-kam eller vx3-kam?
Vet inte om du räknade med att toppen skulle va planad/portad när 135 hästar nämndes?smile

135 är original, eller 131. vill du varva så kör V,K eller H, eller ännu bättre- en specialslipad kam.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#14
Okej, tack så mycket! smile

22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#15
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

en turbokonverterad bil får du inte genom besiktnigen om du inte reggar som ombyggt fordon.

så satsa på en planad 530 med exempelvis V-kam och extraktorrör så blir det lite skillnad iaf.

V-kam, de är väll egentligen en turbokam? Rätta mig om jag har fel smile Tänkte bara kolla hur den beter sig i en motor utan turbo? Och hur vet man förresten hur de fungerar? alltså mellan vilka varv osv kraften kommer, finns de nå slags system man kan följa? smile

Mvh: Kristoffer

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
2 november 2009
#16
Nej det är igentlingen ingen turbokam, Den kammen satt i B230E motorerna, Kammen du tänker på måste vara T kammen.

Edit: Eller A kammen i ET motorerna.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (2 november 2009)


22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#17
Equinox skrev:
Nej det är igentlingen ingen turbokam, Den kammen satt i B230E motorerna, Kammen du tänker på måste vara T kammen.

Edit: Eller A kammen i ET motorerna.

Mvh

Oke tack! Då funkar alltså en v-kam alldeles utmärkt till en b230fb? För visst blir de fb med en 530 topp?:S Försöker lära mig lite^^

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
2 november 2009
#18
Skulle säga det så här att V kammen funkar bra till en vanlig F också.
tekniskt sett blir det inte en " FB" utan 531an.

Tycker faktiskt du ska satsa på en omslipad orginal kam av något slag. Enem slippar om kamaxlar för en billig peng.
Finns inte riktigt några " vassa" original kammar som volvo gjort.
Men känner du inte för att lämna iväg kamaxlen på omslipning så kör på V,H eller K kam som nämts tidigare i kombination med en 531a.

Mvh


22 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#19
Equinox skrev:
Skulle säga det så här att V kammen funkar bra till en vanlig F också.
tekniskt sett blir det inte en " FB" utan 531an.

Tycker faktiskt du ska satsa på en omslipad orginal kam av något slag. Enem slippar om kamaxlar för en billig peng.
Finns inte riktigt några " vassa" original kammar som volvo gjort.
Men känner du inte för att lämna iväg kamaxlen på omslipning så kör på V,H eller K kam som nämts tidigare i kombination med en 531a.

Mvh

Aha okej. Tack! smile

979 Inlägg
3 november 2009
#20
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

en turbokonverterad bil får du inte genom besiktnigen om du inte reggar som ombyggt fordon.

Det går ju aldrig att regga en turbokonverterad motor. Visst går det att regga en bil med turbomotor men du kan aldrig regga din bil med ursprungsmotor som du har monterat turbo på!! Ska det reggas så ska du ha en motor som har turbo standard. Hoppas det igentligen va detta du menade tongue

Hpc


Sök