2523
Sök

Hur funkar en Kondensator ?

135 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan !
Tänkte jag skulle ladda upp en gammal MDS 0.5F koding,för å se om den var hel roll
Laddade upp som man ska...wink
men sen när jag kopplade bort + & - !
så mätte jag med multimetern !
den va sten död hmm
ska det va så ???


16 197 Inlägg
2 november 2009
#2
hur "ladda" du den då å efter hur lång tid mätte då på polerna?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sir
291 Inlägg
2 november 2009
#3
Kondingens plus mot batteriet plus. Kondingens minus mot batteriets minus. Ska gå snabbt att ladda upp och kopplar du bort kondingen sen så bör den ha batterispänning ett tag iaf. Är det noll så e den nog kass.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

181 Inlägg
2 november 2009
#4
Pröva att ohm mäta den (utan att den är inkopplad givetvis) ser du att motståndet ökar hela tiden, så brukar det inte vara nåt fel på den..

Pröva även att lägga på ström igen och ta av den igen, sen mät igen, det ska ha nollställts till "ursprungs" motståndet.

Försäkra dig bara om att den är helt spänningsfri, annars kan din multimeter bli ledsen ;P


135 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#5
Hej  smile
laddade den med en 5watt 12volt lampa som motstånd  big_smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 november 2009
#6
Dale skrev:
Kondingens plus mot batteriet plus. Kondingens minus mot batteriets minus. Ska gå snabbt att ladda upp och kopplar du bort kondingen sen så bör den ha batterispänning ett tag iaf. Är det noll så e den nog kass.

Med en lampa eller ett motstånd mellan nån av polerna och ena kabeln tack. Att koppla direkt till batteriet är inte att rekommendera då risken är stor för att kondensatorn tar skada och i värsta fall smäller. Att göra som fimpen007 skrev, sätta en lampa som motstånd, är ett väldigt enkelt och bra sätt att göra på då kondensatorn är nära på fullt uppladdad när lampan slocknar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

135 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#7
Jo,må så vara wink
men när jag laddade upp den med lampan som (motstånd)
lös aldrig lampan bara kodingen som tändes-släcktes tills den stannade på 12.60 volt
hur kommer det sig  roll
Ps.hade motståndet mellan + coding & +kabeln. Jorden ner i backen...lol


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 november 2009
#8
Lös inte lampan alls? Konstigt.... Den borde ha lyst fullt till en början för att sedan avta och till slut slockna (när kondensatorn är fulladdad). Att sätta den mellan pluskabeln och kondensatorns plus är helt rätt. Men jorden ner i backen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

135 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#9
Bara skojade lite med jorden.....wink
Kann det ha att göra med att jag kopplade polerna fel först ?  yikes
kann den ha gått ner i någott (protection läge ??  roll
Senast redigerat av fimpen007 (3 november 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 november 2009
#10
Alltså om lampan inte tändes när du försökte ladda den och displayen till sist landade på 12,6V så har kondensatorn en skyddsrets som själv sköter upp och urladdning.

Alltså funkar den för att skyddskretsen såg till att det inte blev ngn strömrusning (vilet är vad som kan få vätksan att koka och hänger då inte övertrycksventilen med så kan kondensatorn explodera pga övertrycket).

Är skyddskretsen tillräckligt bra så skyddar den även mot polskifte, men det kan jag inte avgöra utan tja....det är lite av ett lotteri IMO....
Senast redigerat av Lonefox (4 november 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

135 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#11
Mmmm  hmm
följde med motstånd när jag köpte den !
men pajade så det fick bli lampa istället  smile
men efter uppladdningen  utan ingående ström var den stendöd   :rolleyes
Ps.lampan lös när jag laddade upp den för flera år sedan  hmm
laddade ur den som man bör 
fattar ingenting  roll - (som vanligt)  big_smile
Senast redigerat av fimpen007 (4 november 2009)


Sir
291 Inlägg
4 november 2009
#12
ChriZtoffer skrev:
Att koppla direkt till batteriet är inte att rekommendera då risken är stor för att kondensatorn tar skada och i värsta fall smäller.

Måste vara en skit konding isf som inte klarar att ansluta direkt till batteriet. Kopplar plus på minus å tvärt om så kan dom paja/smälla. Det pysslade man ju på skolan på 80-talet. Har däremot aldrig lyckats paja en konding som är rätt kopplad och spänningen inte överstiger kondingens maxspänning. Iofs blir allt ju sämre nu för tiden så ingenting är ju omöjligt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 november 2009
#13
fimpen007 skrev:
Mmmm  hmm
följde med motstånd när jag köpte den !
men pajade så det fick bli lampa istället  smile
men efter uppladdningen  utan ingående ström var den stendöd   :rolleyes
Ps.lampan lös när jag laddade upp den för flera år sedan  hmm
laddade ur den som man bör 
fattar ingenting  roll - (som vanligt)  big_smile

Kan vara att vätskan torkat ur med...........då får man samma effekt som ett torrt batteri. Det funkar inte....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
5 november 2009
#14
Lonefox skrev:
fimpen007 skrev:
Mmmm  hmm
följde med motstånd när jag köpte den !
men pajade så det fick bli lampa istället  smile
men efter uppladdningen  utan ingående ström var den stendöd   :rolleyes
Ps.lampan lös när jag laddade upp den för flera år sedan  hmm
laddade ur den som man bör 
fattar ingenting  roll - (som vanligt)  big_smile

Kan vara att vätskan torkat ur med...........då får man samma effekt som ett torrt batteri. Det funkar inte....

Tyvärr är det ett vanligt fel att kondensatorerna inte fungera i värsta fall aldrig har fungerat som de ska eller specad till.

De som har kondensatorer och säger att de inte gör någon nytta bör kolla upp sin egna innan man uttalar sig. Dagens billiga kondensatorer få han en felmarginal på hiskliga 70-80% då garanterat neråt för att få säljas och de är de som kostar 5-600:- för en 1F

MVH//Björn


135 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#15
Å,fy fasen  mad
dom säljer bar skit med andra ord  roll


135 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#16
Dale skrev:
ChriZtoffer skrev:
Att koppla direkt till batteriet är inte att rekommendera då risken är stor för att kondensatorn tar skada och i värsta fall smäller.

Måste vara en skit konding isf som inte klarar att ansluta direkt till batteriet. Kopplar plus på minus å tvärt om så kan dom paja/smälla. Det pysslade man ju på skolan på 80-talet. Har däremot aldrig lyckats paja en konding som är rätt kopplad och spänningen inte överstiger kondingens maxspänning. Iofs blir allt ju sämre nu för tiden så ingenting är ju omöjligt.

Skit kann du köpa själv ( hoss närmaste bonde)tongue


Sir
291 Inlägg
5 november 2009
#17
fimpen007 skrev:
Dale skrev:
ChriZtoffer skrev:
Att koppla direkt till batteriet är inte att rekommendera då risken är stor för att kondensatorn tar skada och i värsta fall smäller.

Måste vara en skit konding isf som inte klarar att ansluta direkt till batteriet. Kopplar plus på minus å tvärt om så kan dom paja/smälla. Det pysslade man ju på skolan på 80-talet. Har däremot aldrig lyckats paja en konding som är rätt kopplad och spänningen inte överstiger kondingens maxspänning. Iofs blir allt ju sämre nu för tiden så ingenting är ju omöjligt.

Skit kann du köpa själv ( hoss närmaste bonde)tongue

Nog för de lukta kattpiss av en smäld konding. Att dom torkar ut är ju rätt vanligt med. Iaf på billiga prylar. Brukar resultera att i nätdelar och slutsteg där det brukar bli varmt så får man lustiga fenomen. Allt från felaktig spänning, störningar, andra komponenter lagt av och då blir det en massa annat dyrt som pajar. Tror att kondingarna är nog den elektronikkomponenten som är mest instabila å har svårt att hålla sig inom toleranserna. Iaf när dom blivit lite till åren. Precis som ett gammalt batteri. Nästan så man får se kondingarna som förbrukningsvara.
Senast redigerat av Dale (5 november 2009)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

135 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#18
Okej ! wink
Men den är ju knappt använd  hmm
den har setat i bilen ca: 2 år utan å varit inkopplad,laddade givetvis ur den....tongue


Hur vet jag om den innehåller vätska eller ej ?hmm
Senast redigerat av fimpen007 (6 november 2009)


682 Inlägg
13 januari 2010
#19
fimpen007 skrev:
Hej  smile
laddade den med en 5watt 12volt lampa som motstånd  big_smile

hur många Ohms motstånd är det i lampan?

vi gjorde försök i skolan (fysik b) med kondensator 0.0022 Farad

hade ca 8-10k Ohms motstånd, tog ca 1minut att ladda ur den.

så om man har en Kondensator som ligger på typ 1Farad är dess störmlagringsförmåga 1/0.0022 = 455(avrundat) gånger större, så jag antar att man laddar ut en kondensator ganska snabbt på en glödlampa

mvh smile

1 785 Inlägg
13 januari 2010
#20
fimpen007 skrev:
Hejsan !
Tänkte jag skulle ladda upp en gammal MDS 0.5F koding,för å se om den var hel roll
Laddade upp som man ska...wink
men sen när jag kopplade bort + & - !
så mätte jag med multimetern !
den va sten död hmm
ska det va så ???

Om du har laddat upp en kondensator bör du få ut en spänning över dess poler.

En kondensator fungerar som en laddnings resarvoar som är snabb på att lämna ifrån sig laddningen. Men med kraftiga batterier och kablar behöver du oftast inte någon kondensator men den kan göra nytta vid väldigt transienta musik spår.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök