Rquired skrev:
Hedning skrev:
Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)
Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.
Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.
Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.
Bänkpapper har jag inga, men det bör bara vara att plocka fram ett gammalt test av Teknikens värld där de körde en x23i genom Rototest. Det var där man fick fram att den ger ungefär lika mycket på drivhjulen som den gamla x25i. Och är det konstigt? M52B25 är egentligen samma motor som M50B25 med ett par modifikationer som snarare borde göra den starkare än tvärt om, och det finns ingen "strypning" som det gör på 328i. Så vad är det som gör att den helt plötsligt presterar 22hp mindre?
Känn efter inuti en E36 och jämför med en samtida Volvo, Toyota eller motsvarande bil som inte anses vara "premium". Kolla materialval, känsla i paneler, känslan i reglage och framför allt det Bmw anses vara ledande på, känsla i vxl-spak, styrning, pedaler, förarplatsens utformning med föraren i fokus etc.
Bmw är i en helt annan klass enligt mig, och jag hade kunnat dra x antal citat ur biltidningar som stryker det jag säger men det kommer inte ändra din åsikt det heller. Sedan kan jag hålla med om att E36 inte har den roligaste utformningen på sin instrumenbräda, då tycker jag E32/E34 varianten är bättre.
Och hur E36 ser ut är en smakfråga, personligen tycker jag varken skokartong eller ansiktslyft VW-produkt ser bättre ut. Men visst hade jag hellre haft ett M-paket på min om jag fått välja...
Och är det rättvist att jämföra med starkare motorer? En S4 har sin like i en M3 sedan /M5 Touring (beroende på vilken S4 som menas). Och visst är en S70 T5 starkare, men en 328i går ju jämt med en 850 T5-R, trots effekthandikappet. Är S70 så mycket piggare än denna?
328i
193hp/280Nm ~1440kg
(Touring väger också 1520kg, och den har samma siffror som sedan upp till 120 i alla fall)0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s
0 - 180 km/h 23,5 s
Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h 5,5 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 140 km/h 12,6 s
0 - 160 km/h 16,9 s
0 - 180 km/h 22,0 s
Ok Volvo är en snabbare bil trots högre vikt, men är det någon enorm skillnad? Med tanke på att den har mer effekt, och framför allt en högre förbrukning?
Själv är jag inte ett dugg sugen på att bråka, ändå blev det en rätt rejält inlägg. Så blir det när man går på automatik...